bab 40

25.4K 437 10
                                    

"Sya, sudah la". Suhana memeluk Sya erat, Sya masih terhingut hingut menangis. Matanya bengkak. Sudah lebih 2 jam Sya menangis rasanya.

Senja itu, dia mendengar panggilan telefon ketika sedang mengambil wudhu untuk solat maghrib, dibiarkan saja. Usai urusannya, dilihat panggilan dari Sya tetapi bila diangkat,  bukan suara Sya tetapi lelaki. Setelah beberapa ketika, Suhana mendapatkan Sya yang berada di tepi jalan berdekatan pintu masuk hostel.

"Sya, dia dah buang kau. Yang kau menangis lagi kenapa? Dia bukan baik pun", kata Suhana yang sakit hati dengan perbuatan Irfan.

"Aku ada dia je Su. Semua yang aku sayang dah meninggalkan aku".

"Sya, aku ada la".

"Nanti kau dah kahwin, kau akan tinggalkan aku juga", rajuk dan tangisan Sya semakin menjadi jadi.

"Habis tu kau nak merayu kat Irfan walaupun Irfan dah ceraikan kau?"

Sya terdiam. Halaman buku dihadapannya basah dek ditimpa dengan air mata yang bercurahan.

"Macam ni la. Cuba fokus pada exam esok. Lepas tu, kita fikirkan ye". Sya mengangguk, setuju dengan kata kata Suhana.

***********************************

"Eh, Sya. Lama tak jumpa. Bawa kawan pula hari ni", sapa Haris ketika Sya dan Suhana menunggu lif kondo.

"Hai Haris. Ni Suhana. Irfan ada?", tanya Sya melihat ada bungkusan plastik di tangan Haris.

"Ada tadi sebelum I turun beli makanan tadi. Dia tak pergi kerja pun hari ni, ada hal katanya. Sya dah habis exam?".

Sya mengangguk tersenyum.

"Lepas ni boleh la masak kat rumah. Tak payah la I bungkus makanan tiap hari", ujar Haris dengan nada gembira. Sya berpaling kepada Suhana, ditahan air matanya.

"Su, kau duduk sini dulu. Aku nak cakap dengan Irfan kejap", kata Sya sebaik mereka masuk ke unit kondo sewaan Irfan. Suhana mengangguk, "All the best". Manakala Haris terus duduk di meja makan dan membuka bungkusan nasi dibeli tadi.

Sya mengetuk pintu sebelum membukanya. Irfan berpaling ke arahnya apabila pintu terbuka. Sya cuba menguatkan diri apabila ternampak Irfan dengan terus berpegang pada tombol pintu. Irfan sedang membutangkan bajunya, "kau nak apa cari aku?", nyaring, menjeling kepada Sya yang berbaju kurung.

Sya menarik nafas sedalam dalamnya, "boleh Sya masuk?".

"Tak payah. Aku nak keluar ni. Kau nak apa lagi?"

"Sya nak jelaskan siapa lelaki semalam. Abang salah sangka", ujar Sya nada merayu.

"Aku nampak dengan mata aku ni. Kau pergi makan, naik kereta bersama dan dia bagi duit kat kau. Bukan seratus dua tapi seribu".

"Hei.. kenapa ni bising bising? Kau ni marahkan Sya kenapa?", tanya Haris setelah mendengar Irfan menengking Sya dengan suara yang tinggi sementara Sya mula menitiskan air mata.  Pegangan pada tombol mulai longgar dan terlepas. Sya longlai dan terduduk di tepi pintu.

"Haris, aku nak tanya kau. Kalau bini kau ikut lelaki satu malam, temankan lelaki makan dan dibayar seribu ringgit, kau nak simpan lagi ke?"

"Kau cakap pasal siapa?", soal Haris yang mendekati Sya yang tak mampu berdiri. Suhana masih di ruang tamu, tidak berani untuk masuk campur.

"Ni perempuan ni", Irfan menunjal kepala Sya berkali kali. Dengan pantas, Haris menahannya.

"Abang, dengar dulu penjelasan Sya. Tolong la", pinta Sya memegang kaki Irfan. Irfan menarik kakinya dari dipegang Sya. Sya terjatuh.

Yang Kedua✔Where stories live. Discover now