bab 74

19K 439 58
                                    

Adam tersedar bila air sabun sejuk tapi berbau busuk longkang dicurahkan ke tubuhnya yang terikat pada kerusi kayu, terus ditahan nafasnya sementara tubuhnya mengeletar kesejukan.

Kepala Adam diserkup dengan guni lembap. Kesan luka akibat disebat dengan cemeti dan torehan terasa perit bila terkena air sabun itu. Entah berapa hari dia sudah berada di sini. Sejak dari malam itu, kepalanya diserkup hingga kini. Bau masam lembap guni dah sebati di hidungnya.

Matanya dipejamkan kembali bagi mengelakkan  air yang menembusi guni itu, menitik ke dalam mata. Terbayang wajah Sya yang sugul, menanti kepulangannya. Pasti Sya meratap seperti saat kehilangan keluarganya dulu. Hati Adam remuk.

Arghhhhhh...
Pekikan Adam bergema dalam ruang tertutup itu, bila besi panas dicucuh pada kakinya. Pakaian Adam hanyalah kulit aslinya. Tak cukup di betis, besi panas itu dicucuh pula di celah pahanya.

Ada bunyi ketawa di sisi Adam, dia kenal suara tu.

"Sial!!! Apa masalah kau?", jerit Adam.

"Kau keluar dari kumpulan kita senang sangat. Aku tak puas hati".

"Aku dah separuh mati masa tu!!"

"Tak cukup"

"Lepaskan aku. Aku tak ganggu pun kau, kumpulan ni. I want my life".

"Kalau dah masuk, kau ingat boleh keluar? Ayah kita berdua yang buat peraturan tu. Kau belot. Ayah kau pun sama".

"Aku tak hingin masuk pun. Tak nak pun jawatan tu. Aku dipaksa. Kau ambil la. Aku takkan tuntut. Cuma aku nak bebas".

"Rules is rules, Adam. Tak siapa boleh terlepas. Ayah kau pun dah mati. Puas hati aku. Sekarang aku dan ayah aku yang berkuasa".

"Pergi mampus dengan kuasa. Aku tak nak. Aku nak bebas, nak keluarga normal".

"Aku tau. Bini kau cantik. Patut kau tak nak kawin dengan kakak aku. Dah kena belasah sampai nak mati pun, boleh cantik macam tu. Dulu mesti lagi cantik kan????".

Adam kegeraman bila teringat peristiwa Sya dibelasah dan dicampak ke dalam laut dulu. Adam meronta cuba melepaskan diri dari ikatan.

"Aku rasa aku suka bini kau". Ayat itu diakhiri dengan ketawa gatal. Sakit telinga Adam. Dia kenal, tau sangat perangai Chris Chan. Mereka membesar bersama walaupun tak sebaya.

"Kau jangan sentuh dia, setan!!! Dia milik aku. Kau ada banyak perempuan lain".

"Memang aku setan. Kau je yang nak jadi malaikat".

Guni yang terserkup tadi direntap, mata Adam cuba menyesuai dengan cahaya sekeliling. Pandangannya dirasakan berpusing.

"Kau tengok gambar ni, bakal isteri aku".
Adam mengamati gambar itu. Dilihatnya Sofea dengan perut besar, sedang berdiri di depan pintu klinik. Hatinya sedih, sayu, rindu. Pada masa yang sama, marah dan geram pada lelaki di depannya.

"Nanti, aku akan tunjukkan gambar baby baru ye", katanya sambil tersengih.

Adam menyondol kepalanya pada lelaki itu, telefon tadi hampir terjatuh.

"Bodoh". Marah sangat lelaki tu. Muka Adam terteleng akibat ditampar kuat.

"Gantung dia".
Arahan terus dituruti dengan segera. Adam terus meronta walau diri sudah tak bertenaga. Tiada setitis air mahupun sebutir nasi masuk ke rongga mulutnya dari malam dia ditahan sewaktu menghampiri rumah papa.

Dia menarik nafas sedalamnya, cuba menenangkan diri. Rasa pening akibat tergantung dengan kepala ke bawah, mual akibat tiada makanan masuk ke perut mula menguasai diri. Jantungnya mengepam laju.

Yang Kedua✔Where stories live. Discover now