Khas Raya : Episod 9

19.4K 500 363
                                    

"I tempah bilik melalui trivago", nyataku dan menunjukkan lampiran kertas yang telah kucetak kepada gadis yang bertugas di kaunter lobi hotel. Dia mengambil kertas itu, melemparkan senyuman manis padaku.

Sementara menunggu, Azriel sudah berlari lari ke sana ke mari. Aku biarkan, hanya memerhati kalau kalau dia mengganggu tetamu lain. Aku penat. Penat memandu, penat mengawal emosi. Takut Azriel menjadi mangsa kemarahanku.

Kami dan beg dihantar ke Garden Villa dengan menaiki buggy. Teruja sungguh Azriel, tak henti bercakap. Tiba di bilik,  sekali lagi kecoh bila ada lantai bilik berkaca boleh nampak air laut yang berada di bawah. Aku tertawa, mudahnya budak gembira.

Azriel menjerit kesukaan bila pintu gelangsar dibuka oleh pekerja yang menghantar kami ke sini.

"Ibu, pool". Dia dah berlari dan melompat  kegirangan. Aku cepat cepat menangkap dan mendukungnya, risau  dia terjatuh ke dalam kolam khas untuk bilik kami.

"Thanks dik", ucapku kepada pekerja tadi sambil memasukkan tips ke poket bajunya. Tersenyum lebar dia.

"Ibu, call abah. Nak swim", kata Azriel dengan pelatnya.

"Abah work. Ibu swim dengan Azriel, ok?", pujukku, membuka beg kecil yang memang kuasingkan untuk pakaian mandi kami.

"Call abah, please", rayunya mengharap. Aku merenung wajah polos anak kecil ini. Aku seluk kocek seluar dan berpura pura mendail nombor Irfan di telefon yang telah kumatikan sejak kami bertolak dari rumah. Kemudian, dengan mimik kecewa dan hampa, aku berkata, "abah tak angkat telefon".

Azriel terus duduk bersila di tepi kolam, tunduk menguis jubin di situ. Aku tau dia sedih.

"Baby ibu, meh salin baju. Lepas tu kita tiup pelampung ni. Ibu ada bawa ball". Aku cuba memujuknya, bola tadi aku lemparkan ke dalam kolam. Azriel tersenyum, mendepangkan tangannya memeluk aku.

Tiga hari, ye tiga hari dua malam kami berkubang di dalam bilik. Makanan pun aku pesan ke bilik, termasuk untuk bersahur. Tiga hari tanpa Irfan. Tiga hari, Azriel tak jumpa abah, tak peluk abah, tak main dengan abah, tak dengar suara abah. Tiga hari merempan rindukan abah walau sudah kuumpan dengan kolam, mainan dan i-pad. Jenuh aku memujuknya, membohonginya.
Maafkan ibu, sayang.

***

Sebaik aku mematikan enjin kereta, makcik Aminah sudah berdiri di depan pintu. Kami ke rumahnya, hanya berjarak 45 minit dari hotel yang kami huni. Azriel berlari mendapatkan uwan tersayang manakala aku mengekorinya.

Kami bersalaman dan berpelukan, saling menciumi pipi masing -masing. "Mak, maafkan Sya tak jemput mak balik semalam".

"Takpe. Masing masing ada urusan. Naqib jemput mak", kata makcik.

Aku kembali ke kereta, mengeluarkan beg. Azriel dah berpeluk dengan atuk kesayangan.

"Besarnya beg. Dari mana ni? Irfan mana?", tanya mak.
Aku sekadar tersenyum, "kerja". Memang sekarang waktu dia bekerja.

Beg tadi kutolak ke bilik dulu - bilik aku berpantang. Kini dah jadi bilik tetap kami bertiga, setiap kali pulang ke rumah mereka.

"Sya ada beli ketam, pakcik nak Sya masak apa?", tanyaku yang masuk ke rumah buat kali kedua. Kali ni, aku membawa bahan mentah yang kubeli di kedai runcit Acheh tak jauh dari rumah mereka.

Pakcik Ahmad yang seronok bermain dengan Azriel menoleh ke arah aku. "Masak lemak sedap juga. Tapi Irfan suka Chilli Crab kan?".

Aku mengangguk lemah, langkah kuteruskan ke dapur. Ketam tadi  kuletakkan ke dalam peti sejuk. Masih awal untuk masak berbuka.

Yang Kedua✔Where stories live. Discover now