AISY memberhentikan keretanya di tepi rumah Datin Fatiha. Walaupun pintu pagar mereka terbuka luas saat itu, Aisy malu untuk membawa keretanya masuk ke dalam. Enjin kereta dimatikan. Aisy keluar lalu mengambil dua kotak kek dari bonet keretanya. Kek yang dipesan oleh Fakhri tempoh hari. Fakhri memesannya untuk menghantar saja kek-kek tersebut ke rumah mereka. Katanya, Datin Fatiha ada di rumah.
"Assalamualaikum," ucap Aisy saat menyapa mata dengan satu-satunya pengawal keselamatan rumah mewah itu, Pak Cik Razi.
"Waalaikumussalam. Kamu masuk aje ye. Datin ada kat dalam," maklum Pak Cik Razi. Peramah orangnya.
"Baik. Terima kasih, pak cik." Aisy menunduk hormat kepada Pak Cik Razi.
"Sama-sama."
Aisy berjalan menuju ke pintu utama rumah mewah itu. Belum sempat dia menekan loceng, Datin Fatiha sudah membuka pintu. Dia mengukirkan senyuman kepada wanita itu.
"Assalamualaikum, aunty."
"Waalaikumussalam, Aisy. Ha, mari masuk dulu." Datin Fatiha membuka pintu itu seluasnya untuk Aisy.
"Terima kasih..." Aisy menanggalkan kasut kanvasnya. Dia membawa diri dan kedua-dua kotak kek itu dengan cermat.
"Sama-sama." Datin Fatiha senyum. Sesudah Aisy masuk ke dalam, dia mengatup pintu itu semula.
"Kek-kek tu Aisy letak kat atas meja aje ye."
"Baik, aunty." Aisy akur. Kedua-dua kotak kek itu diletakkannya ke atas meja yang berhadapan dengan televisyen.
"Aisy, duduklah dulu. Buat macam rumah sendiri," pesan Datin Fatiha seraya duduk di atas sofa.
"Sini, duduk sebelah aunty." Dia menepuk bahagian sofa di sebelahnya yang masih kosong.
Malu Aisy jadinya apabila dipelawa begitu. Dia akur lalu menghenyakkan punggung di sebelah Datin Fatiha. Aisy menghulurkan tangannya kepada wanita itu.
"Maaf, aunty. Tak ingat nak salam tadi." Sesudah huluran tangan bersambut, Aisy mencium tangan itu. Tanda hormat orang muda terhadap orang yang lebih tua.
Mak Cik Zati meletakkan dua gelas jus oren di atas meja bersama sedikit kuih-muih.
"Jemput minum dan makan ya," pelawanya dengan mesra. Dia mengukirkan senyuman manis kepada Aisy.
"Terima kasih. Ya Allah, susah-susah aje." Bertambah malu Aisy apabila dirinya diberikan layanan yang baik oleh orang gaji rumah itu.
"Sama-sama."
"Datin, kek ni saya bawa ke dapur ya?"
"Ha, ya." Datin Fatiha mengangguk.
Tak sampai seminit, Mak Cik Zati menghilang ke arah dapur, membawa dua kotak kek yang diambilnya di atas meja.
"Aisy, sebenarnya aunty ada nak cakap sikit dengan Aisy." Datin Fatiha menghela nafas. Dia memegang tangan Aisy.
Aisy hairan. Nak cakap tentang apa agaknya? Entah kenapa, hatinya berdebar-debar tika ini.
"Oh, ya ke? Aunty nak cakap pasal apa?" Lembut Aisy bertanya. Dia kalau berkata-kata, tak pernah kasar. Lemah-lembut saja bicaranya. Itu yang membuatkan orang senang bersama dengannya.
"Macam ni lah, Aisy. Aunty straight to the point. Aunty sebenarnya nak sangat Aisy... jadi menantu aunty." Percakapan Datin Fatiha berjaya membuatkan Aisy tergamam. Lama gadis itu membisu, cuba menelan kata-kata Datin Fatiha terhadapnya.
"Erm, maksud aunty... Aunty nak Aisy kahwin dengan..." Aisy benar-benar gugup. Bicaranya jadi tak lancar semena-mena. Mana taknya, luahan Datin Fatiha benar-benar mengejutkannya.
YOU ARE READING
Takdir Dia
RomanceAisy Wardina, seorang pengusaha homemade cake bersama sahabatnya, Dahlia. Kek mereka dilabelkan sebagai kek laku keras di Bandaraya Kuala Lumpur itu. Mana tidaknya, rasa kek mereka yang sedap dan tak terlalu manis itu sentiasa menjadi sebutan orang...