PINTU rumah dibuka. Fakhri masuk ke dalam. Sunyi betul keadaan di rumah. Almaklumlah, keluarganya tak ada. Dia sendiri pun tak tahu ke mana mereka pergi. Pak Cik Razi cuma cakap yang mereka keluar, tapi tak tahu ke mana.
Mak Cik Zati yang baru saja selesai menyiram bunga, terus masuk ke dalam rumah. Dia bertembung dengan Fakhri.
"Mak Ti, mama papa dengan Han ada cakap tak yang diaorang keluar pergi mana?" Fakhri menyoal. Sebelum ini, kalau nak ke mana-mana pasti mamanya memberitahunya. Tapi, kali ini mamanya langsung tak kirimkan apa-apa pesanan.
"Datin cakap nak pergi rumah Aisy. Katanya nak pinang Aisy untuk Farhan," kata Mak Cik Zati. Dia rasa hairan pula, takkanlah Fakhri tak tahu tentang itu?
Fakhri terpanar saat butir bicara itu menyelinap ke cuping telinganya. Macam tak percaya pun ada.
"Pinang Aisy untuk Farhan?" Fakhri bertanya lagi sekali.
"Ha'ah, ya."
Kali ini Fakhri terdiam. Entah, dia rasa satu perasaan sudah menjalar dalam dadanya. Cemburu. Tapi, kenapa dia harus cemburu sedangkan dia sudah ada Fiya? Tak lama lagi, dia akan bernikah dengan Fiya. Tapi kenapa perasaannya beralih pula kepada Aisy?
"Oh, okey, Mak Ti." Fakhri menjawab ringkas sebelum dia menaiki lif ke tingkat atas. Fikirannya berserabut tika ini. Dia tak tahu apa yang harus dilakukannya untuk mengatasi rasa cemburunya.
"It's okay, Ri. Buat apa kau nak jealous? Kau lupa ke yang kau dah ada Fiya?" Fakhri bermonolog sendiri, ingin menenangkan hatinya yang sedang berbolak-balik.
"Tak, aku tak faham sekarang ni. Han tu dah gila ke apa? Aku tahulah, dia bukan ada perasaan pun dengan Aisy. Kenapa dia nekad sangat nak kahwin ngan Aisy? Haih. Lainlah aku, aku memang sukakan Fiya. So tak salahlah aku nak kahwin ngan dia." Panjang lebar Fakhri berhujah dalam biliknya. Tak puas hati betul dia dengan Farhan.
"Kalau nak dendam ngan aku pun, agak-agaklah. Kesian si Aisy. Aku doa banyak-banyak supaya Aisy tolak pinangan kau, Han. Dia tak layak untuk kau," hujahnya lagi.
"Tapi macam mana kalau si Aisy tu terima?" Fakhri menghenyakkan punggung di atas katil. Wajahnya diraup kasar. Stres!
"Tak, aku tak boleh biarkan si Aisy terima dia. Aku kena buat sesuatu. Aku kena bagitahu Aisy yang Han kahwin ngan dia semata-mata nak balas dendam dia pada aku."
Saat ini, Fakhri tak rasa dia akan berdiam diri lagi. Dia takkan biarkan hidup Aisy merana. Baginya, gadis sebaik Aisy tak layak hidup merana.
"Ri..." Namanya dipanggil dari luar bilik. Ketukan pintu diberikan.
"Baru balik ke? Mari turun makan sama-sama." Suara Datin Fatiha menyelit di sebalik ketukan pintu yang diberikan.
"Ri nak mandi dulu, ma. Kejap lagi Ri turun," sahutnya.
Tiada respon dari mamanya. Sudah turun ke bawah barangkali.
"Patut ke aku bagitahu mama elok-elok, yang Han sebenarnya tak ada perasaan pun dekat Aisy?" Sempat lagi Fakhri bermonolog. Dia masih memikirkan apa yang perlu dilakukannya untuk menegah Farhan daripada mengahwini Aisy.
.
.
.Telefon pintar Aisy berdering minta diangkat. Tersentak lamunan Aisy dibuatnya. Telefon dicapai, lalu dilihat nama si pemanggil. Dahlia rupanya. Terus saja panggilan itu disambut.
"Assalamualaikum, Lia."
"Waalaikumussalam, Aisy. Kau dekat rumah eh?" Dahlia menyapanya dengan soalan.
"Ha'ah, dekat rumah. Kau nak datang ke?" Aisy menanya. Selalunya kalau Dahlia nak datang rumah, jarang dia beritahu Aisy terlebih dahulu. Almaklumlah, rumah mereka dekat saja.
YOU ARE READING
Takdir Dia
РомантикаAisy Wardina, seorang pengusaha homemade cake bersama sahabatnya, Dahlia. Kek mereka dilabelkan sebagai kek laku keras di Bandaraya Kuala Lumpur itu. Mana tidaknya, rasa kek mereka yang sedap dan tak terlalu manis itu sentiasa menjadi sebutan orang...