FARHAN minta tolong Naufal tempah tiket honeymoon ke Maldives. Boleh tahan juga harganya kalau nak menetap di Soneva Jani, Maldives. Seratus ribu juga bayarannya satu malam. Farhan memang tak sayang duit, jadi dia suruh Naufal tempah untuknya selama empat hari tiga malam.
"Mahal weh! Kalau akulah, baik aku pergi Langkawi je. Vibe dia lebih kurang sama je ngan Maldives," kata Naufal sambil meletakkan dua kertas tiket penerbangan yang telah dicetaknya ke atas meja Farhan.
"Berapa satu malam?" Farhan langsung tak kalih ke arah Naufal. Dari tadi lagi dia sibuk hadap komputer.
"Tiga puluh tiga ribu wei. Kau nak tiga malam kan, so total termasuk tax and services seratus tiga ribu."
"Okay. Thank you bro." Jari Farhan masih leka menari di atas papan kekunci, sambil matanya menghadap skrin komputer. Keningnya berkerut, memikirkan solusi terhadap permasalahan yang berlaku pada softwarenya.
"No hal. Weh, dah lunch time ni. Kau tak nak makan ke? Stoplah dulu buat kerja. Gigih sangat kau ni," leter Naufal. Dia kalau bab-bab nasihat kawannya, memang nombor satu.
"Sikit je lagi ni. Kau gi ah lunch dulu."
"Okey, okey. Cau lu." Naufal keluar dari bilik Farhan.
Farhan masih fokus dengan kerjanya, sampailah telefon pintarnya berbunyi, barulah dia matikan fokusnya terhadap kerja. Telefonnya dicapai.
"Assalamualaikum abang, jangan lupa makan bekal tu tau. Kerja, kerja juga. Makan jangan lupa." — Aisy Wardina
Farhan sengih. Comel betullah Aisy ni.
"Waalaikumussalam sayang. Okay, okay. Nak siapkan keje sikit lagi then abang makan." — Izz Farhan
"Okey." — Aisy Wardina
"Buat apa tu sayang?" — Izz Farhan
"Baru lepas tolong mama kat dapur." — Aisy Wardina
"I see. Okay abang buat keje dulu sayang. Jumpa kat rumah okay? Love you." — Izz Farhan
"Insya-Allah abang. Love you too." — Aisy Wardina
Hari demi hari, hubungan dia dan Aisy boleh dikatakan makin untuh. Rasa cinta dan sayang kian mekar dalam hati masing-masing. Allahu akbar, ternyata doa Aisy selama ini dimakbulkan oleh Allah pada garis waktu yang indah.
Farhan tak jadi nak sambung buat kerja bila perutnya mula rasa lapar. Dia tak adalah kuat makan mana, tapi masakan Aisy membuatkan dia jadi lebih berselera. Berat dia pun dah hampir 80 kg.
Farhan mengambil dua bekas tupperware warna hitam. Dia tak sempat tengok isterinya masak lauk apa hari ni. Buka saja kedua-dua penutup tupperware, lauk udang butter kering dan ikan masak tiga rasa terpamer di depan mata. Dia dah telan liur. Tak sabar nak makan.
Buka saja tupperware, pintu biliknya dikuak dari luar. Naufal sengih melihatnya.
"Lah, patutlah semenjak dua menjak ni kau dah sombong, tak nak lunch ngan aku. Rupanya wife kesayangan dah prepare bekal. Hahaha." Naufal tarik kerusi untuk duduk di depan bosnya.
"Hmm, of course. Sweet kan wife aku? Siap prepare bekal. Dah lah sedap." Tak puas Farhan menyuapkan nasi dan lauk ke dalam mulutnya. Sedap sungguh masakan Aisy.
"Uish, aku terliur gak tengok ni. Nak sikit leh tak?" Naufal yang baru saja lepas makan pun, jadi terliur balik bila tengok masakan Aisy.
"Eh, kau baru lepas makan kut? Takkan lapar lagi? Melahap je kerja kau." Farhan saja mengutuk, supaya Naufal tak minta dah makanan dia.
"Eleh, tak nak bagi cakaplah. Dahlah aku sambung buat kerja dulu."
"Ha, gi buat kerja." Farhan makin mengalu-alukan kawannya itu keluar dari bilik.
YOU ARE READING
Takdir Dia
RomanceAisy Wardina, seorang pengusaha homemade cake bersama sahabatnya, Dahlia. Kek mereka dilabelkan sebagai kek laku keras di Bandaraya Kuala Lumpur itu. Mana tidaknya, rasa kek mereka yang sedap dan tak terlalu manis itu sentiasa menjadi sebutan orang...