Farhan turun ke bawah setelah selesai membersihkan diri. Hajatnya nak turun makan, tapi bila tengok mamanya lengkap berpakaian mengikut syariah, terus dia lupakan hajatnya buat seketika. Pelik, mama nak keluar pergi mana malam-malam?
"Ma nak gi mana, ma?" Farhan tanya.
Datin Fatiha yang sedang duduk di sofa mengangkat wajah.
"Oh, mama dengan Ri nak pergi hotel papa. Fiya dengan mummy dia pun ikut sekali. Nak tengok progress pelamin."
Farhan menahan rasa. Tipulah kalau dia kata dia tak sakit hati dan cemburu. Tak lama lagi, Fiya akan jadi adik iparnya, merangkap isteri kepada adiknya. Farhan langsung tak menyangka perkara ini akan terjadi pada dirinya.
'Kalau aku ikut, aku boleh jumpa dengan Aisy. Aku boleh buat Fiya jealous.' Farhan mencipta idea. Akhirnya, dia buat keputusan untuk mengikuti mereka ke hotel Dato' Mikail.
"Han nak ikut, boleh?"
"Han nak ikut?" Datin Fatiha sedikit hairan. Kenapa anak sulungnya nampak okey saja? Tak cemburukah dia?
"Haah, Han gi bersiap jap." Laju Farhan naik ke tingkat atas semula. Bila bertembung dengan Fakhri, dia buat tak tahu saja.
"Han kata nak ikut kita sekali," kata Datin Fatiha.
"Oh, ya ke?" Fakhri duduk sejenak di sebelah mamanya. Dia hanya mengenakan jeans biru tua dan T-shirt lengan panjang berona coklat. Ringkas namun tetap kemas.
"Mama curious lah, Ri. Farhan tu dah okey ke? Kenapa dia nampak macam tak cemburu bila tahu Ri dengan Fiya nak kahwin? Dia betul-betul dah dapat lupakan Fiya ke?"
Banyak persoalan yang timbul di benak Datin Fatiha. Dia tak tahu apa yang bermain di fikiran anak sulungnya tika ini. Lelaki itu nampak tenang saja, seolah-olah tiada apa-apa yang berlaku. Tak terlukakah sekeping hati miliknya?
"Kalau dia tak cemburu, kenapa dia dah tak banyak cakap dengan Ri? Ri tahu, dia sakit hati dengan Ri. Yalah, dia anggap Ri rampas tunang dia. Tapi, tu bukan niat Ri. Ri memang ada hati dengan Fiya sejak dulu. Sebab tu Ri nak sangat jadikan Fiya sebagai isteri. Ri cuma sayangkan dia sorang je, ma."
Farhan sempat mendengar kata-kata adiknya. Cepat betul dia bersiap. Kemeja hitam dan jeans hitam cukup membuatkan dia nampak segak malam itu.
"Kau yakin kau cuma sayangkan Fiya? Aku tengok kau pandang Aisy semacam je bila dia datang rumah. Kau jangan cari pasal, Ri. Dia tu bakal bini aku. Takkan kau nak rembat orang yang aku sayang untuk kali kedua?"
Fakhri terdiam, tak tahu nak respon apa. Kata-kata Farhan membuatkan dia terkaku.
"Ri ada hati dengan Aisy ke?" Datin Fatiha terus menyoal tentang itu. Wajahnya serius saja. Rasa mustahil pula semua orang yang Farhan suka, Fakhri pun suka. Pelik.
"Tak adalah, ma. Mana ada." Fakhri cuba berselindung.
"Huh, tak payah nak tipu. Aku tau kau sebenarnya ada hati dengan dia. Tu yang kau beria tak nak aku kahwin ngan dia." Farhan bersuara kembali.
"Dahlah, jom ma." Fakhri malas nak bertarung mulut dengan abangnya. Entah bila nak habis.
Farhan senyum sinis. Buat-buat tak kisah konon. Tengok dari wajah pun, dia tahu adiknya cemburu bila tahu yang dia nak kahwin dengan Aisy.
Datin Fatiha mengangkat punggungnya dari sofa. Dia mengekori jejak anak bongsunya.
"Aku naik kereta aku. Kau pergi ajelah dengan mama," kata Farhan. Naik kereta Fakhri pun dia tak sudi.
"Lah, kenapa pula macam tu? Han naiklah kereta dengan kitorang sekali. Kita nak pergi tempat yang sama kan? Fiya naik kereta dengan mummy dia." Datin Fatiha memberi sedikit teguran.
YOU ARE READING
Takdir Dia
RomanceAisy Wardina, seorang pengusaha homemade cake bersama sahabatnya, Dahlia. Kek mereka dilabelkan sebagai kek laku keras di Bandaraya Kuala Lumpur itu. Mana tidaknya, rasa kek mereka yang sedap dan tak terlalu manis itu sentiasa menjadi sebutan orang...