قصة جديدة

79 3 1
                                    


قصة نافذة الزكريات قصة جديدة من تأليفي أنا سماح عياد .
تدور أحداث القصة في قالب إحتماعي و لكنها تتميز بالإثارة و التشويق .
تدور أحداث القصة حول نادية التي تعمل في قصر عمر ، و بدخولها لحياتهم تعود زكريات الماضي .
من هي نادية ؟
هل عملها داخل القصر صدفة أم هو من تدبيرها ؟
ما علاقتها بعائلة حسنين و تارهم مع عمر و أسرته ؟
ما المكيدة التي دبرها مطاوع قبل موته ، و التي ستقلب حياة الجميع رأساً على عقب ؟

إقتباس من قصة نافذة الزكريات

ذهب لأخيه في الحقل فوجده كالعادة يقف مع هدى بنت خاله و حبيبته منذ الطفولة .
سلم عليهم و جلس على الأرض بجوار سلة الطعام التي أحضرتها هدى و وضعت بها بعض الخبز و الجبن و التمر ليتناول صابر الطعام مع والدها مثل كل يوم .

صابر :  بقى بذمتك دا شكل واحد ناجح في الإعدادية و طالع الأول على المركز كله و التاني على المحافظ و الرابع على مستوى الجمهورية كلها .
عمر :  ايه الفايدة ، الأول ولا الأخير .
هدى :  إزاي بقه دا عمتي الدنيا مش سايعاها من الفرحة و البلد كلها فرحانه بيك .
صابر :  أفرد وشك ياد بدل مفردهولك بالمنجل ده .
يبتسم عمر و يقول :  عايزك تكلم أمي و تفهمها إن المصاريف و التعب في العلام ممنوش فايدة ، أنا عايز أشتغل معاك في الزراعة و نعمل المشروع اللي قولتلك عليه و نحط إيدنا في إيد بعض و نبني الدار بدل الأوضتين اللي هيقعوا علينا دول ، و علشان تعملك أوضة تتجوز فيها و بعدها يبقالك دار لوحدك و يمكن ربنا يفتحها علينا و نشتري لنا قيراطين أرض بدل ما بنفلح في أرض الناس بالأجرة .
صابر :  أمك لو فضلت تقولها من هنا للصبح مش هتغير رأيها فريح نفسك و إعمل اللي هي عايزاه بدل ما تقلب علينا كلنا و تبوظلي الجوازة .
تشعر هدى بالخجل و تقوم و تقول :  أنا هروح أنادي أبويا علشان تتغدوا سوا .
ثم تتركهم و تمضي .
يلتفت صابر لأخوه عمر و يقول :  أنا مش مصدق نفسي إني هروح أخطبها النهارده و بعد العيد هتكون في بيتي إن شاء الله .
عمر :  و الجواز دا مش عايز مصاريف و فلوس ، يعني بدل ما أقف معاك و أساعدك هتصرف أنت و أمي على تعليمي اللي ملوش لازمة .
يأتي خالهم و يقول :  أنت عيل فقري و نكدي ، أنت بتدور على الشقى ليه ، روح إتعلم و عيش في البندر و أبقى موظف و إتجوز واحدة موظفة و عيش و عيش عيالك بعيد عن الأرض و الزراعة و الغلب اللي إحنا فيه .

عمر :  عايزني أرحل و أسيب الغلب لمين يا خالي ، أنا عايز أساعد أمي و أخويا ، يا خالي أنا كبرت و معتش صغير .
مبروك ( خال عمر ) :  يا إبني أنت مخك خسارة ، لو إتعلمت و إستغليت ذكائك ده هتوصل و تبقى حاجة كبيرة و يكمن كمان تطلع في التليفزيون زي الناس اللي بيجوا في النشرة بتاعة الساعة تسعة .
عمر :  العلام عايز فلوس ، و إحنا ناس على قد حالنا و المثل بيقول على قد لحافك مد رجليك .
صابر :  أمي هتبيع المواشي اللي مربياها و هنبني أوضة و نسقف الدار كويس و نعمل مضيفة كمان و نحط فيها كنب بلدي و هنعمل فرح كبير و هيتبقى فلوس كمان ، يعني ربنا فرجها الحمد لله من وسع ، متشلش همنا يا عمر ، روح و شق طريقك يمكن ربنا يكرمك و ترفعنا معاك .
عمر :  بيقولوا العرق دساس ، مش يمكن أعمل زي أبويا اللي رحل من زمن و قال عدولي .
مبروك :  أبوك هرب علشان التار و لو فضل هنا كانوا عيال حسنين قتلوه و كانت البلد كلها ولعت نار .
عمر :  خلاص العيلتين إتصالحوا و عيال حسنين قبلوا كفنك يا خالي و الموضوع إتحل ، ايه اللي يخليه مرجعش لغاية دلوقتي ، و لا سأل عن عياله و مراته اللي سايبها بقاله عشر سنين ، أنا مش فاكر شكل أبويا يا خالي .
مبروك :  الغايب حجته معاه ، و الغربة صعبة يا إبني .

يعود من أفكاره على صوت الحارس الذي يخبره أنها رفضت المال و ترجوه أن يوفر لها أي عمل و لو خادمة .

ماذا ، خادمة ، هل جن ليجعلها أمامه لتفتح له كل وقت نافذة الذكريات التي أغلقها تماماً و نسى الماضي منذ أن أخذ بثأر أخيه منذ عدة أشهر و قضى على أخر فرد من أبناء حسنين و بذلك يكون أنهى سلالة حسنين للأبد ، حتى لا يظهر شخص جديد يطالب بالثأر منه .

ماذا ، خادمة ، هل جن ليجعلها أمامه لتفتح له كل وقت نافذة الذكريات التي أغلقها تماماً و نسى الماضي منذ أن أخذ بثأر أخيه منذ عدة أشهر و قضى على أخر فرد من أبناء حسنين و بذلك يكون أنهى سلالة حسنين للأبد ، حتى لا يظهر شخص جديد يطالب بالثأر منه

اوووه! هذه الصورة لا تتبع إرشادات المحتوى الخاصة بنا. لمتابعة النشر، يرجى إزالتها أو تحميل صورة أخرى.
لقد وصلت إلى نهاية الفصول المنشورة.

⏰ آخر تحديث: Nov 17, 2023 ⏰

أضِف هذه القصة لمكتبتك كي يصلك إشعار عن فصولها الجديدة!

نجع الجن تأليف سماح عياد (عريس من تل أبيب )حيث تعيش القصص. اكتشف الآن