MITY I LEGENDY RDZENNYCH LUDÓW AMERYKI Joseph Malik

140 18 0
                                    

„ Niedźwiedzica powróciła z polowania. Wpadła w szał i rzuciła się na kupca. Ten jednak zdołał zbiec ze skórami młodych.

Nie uszło to jednakże oczom potężnego orła, który runął na biegnącego wśród drzew kupca, by pochwycić go w swe szpony. Wtedy mężczyzna wypalił w kierunku orła z broni i spłoszył go.

Kupiec dotarł przeto na skraj lasu, w myślach radośnie przeliczając pieniądze, jakie niebawem miały zasilić jego mieszek.

Wkrótce musiał jednak zawrócić i szukać innej drogi, gdyż na tę, którą obrał, upadło wielkie drzewo i nie sposób go było ominąć.

Wtedy to raz jeszcze zeszły się drogi kupca i niedźwiedzicy.

To Wielki Duch, zagniewany postępkiem niewdzięcznego mężczyzny, zatrzymał go i dał niedźwiedzicy możliwość pomszczenia młodych.

Rozgniewać ziemię znaczy bowiem tyle, co rozstać się z życiem. Wielki Duch dostrzeże wszystko. Miej na to baczenie cokolwiek czynisz. I zawsze noś w sercu szacunek.

OZNACZENIA I SYMBOLE RDZENNYCH LUDOW AMERYKI

Myśliwi rdzennych ludów Ameryki korzystali z symboli i oznaczeń wyrytych na drzewach, bądź namalowanych na ścianach, by komunikować się innymi członkami plemienia. Duża część symboli stanowiła wyraz ich wyznań religijnych i wierzeń, inne ostrzegały przed niebezpieczeństwem lub miały zapewnić ochronę, z jeszcze innych korzystano, by oznaczyć bogate tereny łowieckie. Większość symboli wykorzystywanych przez dane plemię była unikalna, niezrozumiała dla przedstawicieli innych plemion.

Poniżej, a także na drugiej stronie, pokazano niektóre z symboli używanych przez plemiona w Ameryce Północnej i Kanadzie.

(Symbol łowcy)

Dobry teren łowiecki

(Symbol motyla)

Wizja lub sen o przyszłości

(Symbol czaszki)

Urok lub zaklęcie chroniące przed złymi duchami" 

Until DawnOpowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz