"Yow Qayyim! Pahal lambat? Biasanya on time," ujar salah seorang lelaki.
"Adik aku, tiba-tiba kata nak ikut," ujar Dayyan.
"Adik kau yang mana?" tanya seorang yang lain.
Ada empat orang kesemuanya. Dayyan, Qairel, Rafiqi dan Eiman.
"Mana Fariz?" tanya Qayyim.
"Fariz ada family matters. Adik kau yang mana?" tanya Dayyan.
"Lia, yang perempuan tu," jawab Qayyim.
"Ooo, boleh aku try tak?" Qairel tersengih.
Qayyim menunjuk penumbuknya.
"Kau kalau nak rasa penumbuk sulung aku silakanlah," ujar Qayyim. Qairel tergelak.
"Habis tu mananya dia?" tanya Rafiqi. Belum sempat hendak menjawab, jeritan seseorang menerobos telinga mereka.
"Abang! Kenapa tinggal Lia sorang-sorang?!" bentak seorang kanak-kanak perempuan bertudung yang baru melangkah masuk ke gelanggang tertutup bola keranjang yang ditempah mereka.
"Padan muka! Nak ikut sangat kan?" ejek Qayyim. Air mata Camelia bergenang, Qayyim terkedu.
"Eh kenapa ni? Ada orang kacau Lia ke?" tanya Qayyim kalut. Camelia tersebek-sebek.
"Bukan," Camelia menggeleng.
"Habis tu?"
"Tadi ada motor aiskrim, Lia baru nak minta abang belanja!" bentak Lia. Qayyim cuba memukul kepala Camelia, sempat ditahan Eiman.
"Weh adik kau tu. Mati kau dengan mummy nanti kalau dia dapat tahu kau berkasar dengan satu-satunya anak perempuan dia," kata Eiman.
"Budak ni memang nak kena!"
"Wuuu, cantiknya adik manis," puji Qairel. Belum sempat Qayyim hendak melepaskan penumbuknya ke arah Qairel, Camelia mencelah.
"Ehem, semua ciptaan Allah cantik belaka. Jadi tak payahlah bermanis mulut ya buaya terlepas daripada zoo," ujar Camelia selamba. Qayyim, Rafiqi dan Eiman tergelak. Manakala Dayyan pula masih terpaku.
"Woi! Jangan tenung adik aku lama-lama! Aku sepuk jap gi kang!" Qayyim memberi amaran. Dayyan tersengih.
"Weh, umur adik kau cukup 18 tahun aku masuk meminang boleh tak?" tanya Dayyan selamba.
"Weh seriuslah kau ni Yan? Kau tak demam kan?" tanya Eiman. Tangan Rafiqi ditepis.
"Uwuuu, ice berg sekolah dah cair ke weh?" tanya Rafiqi teruja.
"Kalau kau nak tanyalah tuan empunya badan," kata Qayyim tersenyum. Camelia mencebik.
"Hello brother, Lia kata Lia nak ikut datang sini sebab Lia nak main basket. Bukannya nak bercinta," ujar Camelia malas.
YOU ARE READING
Aster
Teen FictionNamanya seolah-olah menyeru masalah tiba padanya. Sepertinya dia memang dilahirkan untuk menghadapi semua ujian, cabaran serta dugaan tanpa henti, tanpa rehat. Seolah-olah mereka itu berjodoh, memang ditakdirkan untuknya. ° Pertembungannya dengan pa...