Malam menjelma. Warga 4-12 aspuri sibuk menggerumuni Camelia yang sedang selamba mengeluarkan tiga kotak pizza.
"Woah! Dahlah pergi berjemput macam tuan puteri, balik bawak makanan pulak tu! Nak sikit," Lexa menayang wajah mengharapnya. Camelia tersenyum nipis.
"Ambillah, memang I beli untuk y'alls pun," pelawa Camelia. Tangan Lexa terlebih dahulu mencapai sekeping pizza.
"Camelia belanja kitorang ke ni?" tanya Zu. Memori semalam cuba dilupakan. Ah tak apalah, anggaplah tu kenangan indah mereka bersama.
"Nope, orang lain," kata Camelia. Semua memandangnya.
"Siapa?" tanya Mel.
"Dayyan, Dayyan Aakif," ujar Camelia. Satu senyuman terukir tanpa sengaja saat bibir menyebut nama lelaki itu.
"Uuu~ Siapa dia tu? Boyfriend Camelia ke?" usik Lexa.
"Aa--" kata-kata Camelia terhenti saat telefonnya berdering. Sejak dia berbaik dengan 4-12 aspuri yang lain, dia malas hendak menyorokkan telefonnya.
"Hello?" Camelia membuat loudspeaker.
"Hey, assalamualaikum," ujar orang di talian sebelah sana.
"Waalaikumussalam. You memang teringin nak I kantoi dengan orang lain ke?" tanya Camelia tidak puas hati sambil membelek buku kecilnya.
"Nak call bakal isteri pun salah ke?" usik Dayyan. Camelia menggulingkan matanya menyampah.
"Uuu~ Bakal isteri," usik Mel.
"Haha, roommate you ke tu?" tanya Dayyan.
"Haah. Kalau you rasa nak naik pelamin dengan I baik you ikut jadual call yang I dah bagitahu," ujar Camelia.
"Uuu~ Naik pelamin~" usik Warah pula.
"Aku mengganggu eh?" tanya Dayyan.
"Haah, you tersangatlah mengganggu perbualan I dengan dorang. Esok kan kita jumpa, kenapa call malam ni?" tanya Camelia.
"Nak confirmkan. Esok kau nak outing pukul berapa?" tanya Dayyan. Camelia berfikir sejenak.
"Macam biasa. Pukul 10 lah," balas Camelia.
"Roger that sayang. Bye!" Dayyan menamatkan talian. Pipi Camelia memerah.
"Uuu~ akak blushing lah," usik Lily. Camelia menekup wajahnya.
"Shut up!" kata Camelia. Mereka menggelakkan Camelia.
"Akak, baru Lily perasan. Akak tak pernah cerita apa-apa pasal akak kat kitorang," kata Lily.
"Hmm, cerita tak menarik," ujar Camelia tidak berminat.
"Alaa ceritalah ceritalah," kata Mel manja sambil menggoncang lengan Camelia.
YOU ARE READING
Aster
Teen FictionNamanya seolah-olah menyeru masalah tiba padanya. Sepertinya dia memang dilahirkan untuk menghadapi semua ujian, cabaran serta dugaan tanpa henti, tanpa rehat. Seolah-olah mereka itu berjodoh, memang ditakdirkan untuknya. ° Pertembungannya dengan pa...