Camelia melangkah keluar dari koperasi. Dia mengeluh saat melihat banyak barang yang perlu dibawa ke asrama. Sudahlah jarak blok akademik dengan asrama agak jauh.
"Nak kitorang tolong?" tanya satu suara. Camelia menoleh.
Kelihatan Insyi dan seorang pelajar perempuan di belakangnya.
"You nak tolong ke?" tanya Camelia. Insyi mengangguk.
"Okay, angkat ni," Camelia menghulurkan beg plastik yang berisi pakaian ke arah Insyi.
"Nak tolong jugak," kata pelajar di belakang Insyi.
"You siapa?" tanya Camelia.
"Aku Puteri Farhana, panggil aku Puteri. Insyi's bestfriend," kata Puteri.
"Oh okay, angkat ni," Camelia hulur hulur beg sekolahnya dan beberapa buah buku. Selebihnya, dia angkat sendiri.
"Y'alls bilik mana?" tanya Camelia semasa dalam perjalanan. Bukan apa, dia cuma tak suka suasana terlalu senyap atau sunyi tanpa sebarang bunyi.
"5-1 aspuri. Btw, kenapa kau kena sebilik dengan budak-budak bermasalah tu?" tanya Puteri.
"What?"
"Budak bilik 4-12 tu semua bermasalah," kata Insyi.
"Macam mana y'alls boleh berkawan, tapi lain kelas?" tanya Camelia, sekaligus menukar topik.
"Oh, about that, Puteri pernah jadi mentor subjek aku, then kitorang rapat. Sebab tu sampai sekarang kitorang berkawan. Lagipun kitorang roommate," kata Insyi. Camelia mengangguk faham.
"I taknak tau pun," gumamnya perlahan.
Sampai di depan bilik Camelia, Camelia menolak pintu yang tidak bertutup rapat itu dengan kakinya.
"Yow Wa-- Oh Camelia, ingatkan Warah tadi," Zu tersengih tak bersalah. Camelia hiraukan sapaan Zu tadi.
"Tinggalkan barang-barang I kat depan tu," kata Camelia. Insyi dan Puteri menurut. Zu menjeling kedua seniornya itu.
Insyi dan Puteri segera beredar apabila mendapat jelingan Zu.
"Kau kawan dengan dorang ke?" tanya Zu jengkel.
"Hmm? Maksud you?" tanya Camelia pelik. Dia nak kawan dengan dua perempuan macam apa tu? Memang taklah.
"Tu. Orang yang tolong kau angkat barang tu," kata Zu, menjuih bibirnya ke arah pintu yang baru sahaja ditutup Camelia.
"Oh, tak," jawab Camelia sepatah.
"Baguslah, aku taknak parasit macam dorang masuk bilik ni," Zu melangkah masuk ke bilik mandi.
"Kau nak buat apa tu hah Zu?!" tanya Lexa dari atas katil.
"Mandilah! Apa lagi?!" balas Zu dari dalam bilik mandi.
YOU ARE READING
Aster
Teen FictionNamanya seolah-olah menyeru masalah tiba padanya. Sepertinya dia memang dilahirkan untuk menghadapi semua ujian, cabaran serta dugaan tanpa henti, tanpa rehat. Seolah-olah mereka itu berjodoh, memang ditakdirkan untuknya. ° Pertembungannya dengan pa...