"HA?!" wajah tidak percaya Ivy dipandang malas.
"Biar betul kau ni? Satu baju kurung pun tak ada?" tanya Ivy. Pelipis dahi diurut perlahan.
"Ada satu je, itupun..." Camelia terdiam. Takkan dia nak cakap ada orang sabotaj dia, mau Ivy cari dan kerjakan orang tu cukup-cukup.
Tapi kalau dia tipu, cakap yang dia terkoyakkan kain baju kurung dia waktu berlari seludup keluar sekolah, dia percaya tak?
Naya pulak kalau Ivy percaya, mesti dia kena ceramah sampai esok pagi.
"Itupun kenapa?" tanya Ivy.
"Terkoyak," jawab Camelia sepatah. Mata Ivy membuntang kemudian mengecil.
"Kau tipu aku ke?" mata Ivy mencerlung. Terus Camelia mengalihkah pandangannya.
"Ma.. Mana ada," jawab Camelia gagap. Ivy menghela nafas lelah.
Dia tahu Camelia menipu. Tapi dia malas mahu memanjangkan cerita. Biarlah Camelia sendiri rasa terbuka nak meluah.
"Tak apa, aku ada baju kurung lebih. Kau pinjam aku punya je," putus Ivy. Camelia akur. Huluran Ivy disambut.
5 minit menunggu, Camelia keluar daripada bilik mandi.
4-12 aspuri yang lain sudahpun bergerak ke kelas masing-masing. Mereka hanya solat di dalam bilik sahaja, termasuklah Ivy.
"Okay tak?" tanya Camelia sebaik sahaja selesai menukar baju. Ivy menekup pipinya.
"OMG, perfecto! Meh aku hiaskan kau!" tanpa sebarang amaran, Camelia ditarik lalu ditolak supaya duduk di atas katil. Ivy terus mengikat rambut Camelia.
"Jangan ikat tinggi sangat," pesan Camelia. Ivy tersenyum.
"Ya ya, aku tahu," Ivy merapikan rambut Camelia. Rambut Camelia yang panjang di belakang itu dikemaskan supaya menutup tengkuk Camelia.
"Baju kurung tak ada kolar, so... Kau pakai mask ni. Nasib baik aku terdetik nak bawa," Ivy menghulurkan topeng muka yang turut menutup leher.
"Thank you, tau tau je," ujar Camelia.
"BFF aku, mestilah aku tahu," ujar Ivy bangga. Camelia mencebik.
"Yalah yalah. Jom. First time ni I mencemar duli pergi prep," ajak Camelia. Ivy tergelak.
"Aku dah agak dah, kau mesti tak pergi prep sebelum ni," kata Ivy. Mereka berjalan beriringan menuju ke kelas 5 Atria.
"You memang confirm sekelas dengan I ke?" tanya Camelia pelik. Ivy tersengih.
"Don't worry. Aku dah settlekan semuanya semalam. Kelas, aktiviti koko, subjek, bilik. Semua sama dengan kau," kata Ivy. Camelia sekadar mengangguk.
"You tak rasa terbeban ke nak ikut I setiap masa? Yalah, you kan minat sukan, aktiviti lasak semua tu. I pulak jenis ponteng tak buat langsung aktiviti lasak," tanya Camelia. Langkah Ivy terhenti.
YOU ARE READING
Aster
Teen FictionNamanya seolah-olah menyeru masalah tiba padanya. Sepertinya dia memang dilahirkan untuk menghadapi semua ujian, cabaran serta dugaan tanpa henti, tanpa rehat. Seolah-olah mereka itu berjodoh, memang ditakdirkan untuknya. ° Pertembungannya dengan pa...