Coolio - C U When U Get There

22 3 2
                                    

Wejście w smutno-melancholijny klimat w poprzednim rozdziale wydało mi się dobrą okazją do przestudiowania powyższego dzieła muzyki rap autorstwa naszego antygangstera, Coolio. Już po pierwszych nutach można się zorientować, że to nie jest typowy wytwór ludzi ulicy. O nie, nie! To ma finezję! Finezję wprawdzie podrąbaną z Kanonu w D-dur Pachelbela, ale jednak prawdziwą i żywą. Doceniam ten ruch ze strony Coolio, bardzo oryginalne zastosowanie muzyki klasycznej w popkulturze.

Po kliku sekundach piękna melodia kanonu jest nieco zmodyfikowana i zostajemy przywitani przez zwyczajną, hip-hopową sekcję rytmiczną, co wcale nie odbiera utworowi wyrafinowania. Ba, im bliżej refrenu, tym więcej gracji obserwujemy! A co jest w tym refrenie? Chór. Jak w kościele! No tego się u raperów nie spotyka. Skoro jednak cała piosenka oparta jest na muzyce poważnej, taki wygląd refrenu jest jak najbardziej zrozumiały. W ogóle muzycznie wszystko się tu klei i to jest bardzo mocny klej, w dodatku o zapachu fiołków rosnących na żyznej glebie dzikich, alpejskich łąk spowitych poranną mgłą. 

Lecz, jak zapewne wiecie, w rapie nie muzyka jest najważniejsza, a słowa. I tu z ręką na sercu mogę przyznać, że w swojej finezji tekst ani odrobinę nie ustępuje Kanonowi w D-dur. Mało tego, przekazuje on treści tak wyrafinowane, że nie jestem w stanie zrozumieć ani jednego wersu tej piosenki. Ani jednego! To musi być kwintesencja wytworności! Ze względu na dziwne wyrazy, których żaden normalny obywatel Ameryki nie ma w swoim słowniku, jestem kompletnie zagubiona, obcując z tym tekstem. Podobnie ma chyba pan Andy Dufresne, który chyba zabłądził, uciekając z Shawshank i teraz biega bez ładu i składu po teledysku do tej piosenki. Tak, wprawdzie oboje nie wiemy, o co tu chodzi i jesteśmy lekko skołowani, ale za to zgadzamy się w jednym- S U When U Get There to wybitne dzieło. Och, cóż za niebanalny styl, prześwietny kunszt, cudowna muzyka, proszę Państwa, brak mi słów! Piosenka ta wślizgnęła się do mojego serca i długo tam pozostanie. Teraz mogę już z całą pewnością stwierdzić, że pan Coolio jest jak najbardziej cool.

Gdzieś to już słyszałem!Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz