36.

278 31 15
                                    

Sari

Varatkaa nenäliinoja kun luette tätä!😪🤧

Istun sairaalassa oman äitini vieressä ja pidän tuota kädestä kiinni. Hänen kuntonsa on romahtanut ja aikaa ei ole enää paljoa jäljellä. Äitini sairastaa keuhkosyöpää ja hänen keuhkonsa eivät toimi enää kunnolla, jonka takia hän on hengityskoneessa.

Matti lähti tavoittelemaan meidän poikaa Aleksia sillä kukaan meistä ei ole saanut yhteyttä häneen pitkään aikaan. Tiedän, että meidän viime kohtaaminen ei ollut erityisen lämmin henkinen mutta tämä on Aleksin mummon viimeinen toive, että hän näkisi Aleksin ja hänen perheensä.

Toivon, että Aleksi ja Matti pystyisivät edes hetkeksi hautaamaan sotakirveet.

Silittelen äitini kämmenselkää peukalollani. Hanna istuu sängyn toisella puolella ja hän juttelee mummolle omista lapsistaan ja heidän viime kesäisestä huvipuistoretkestä.

Arjalle on erityisen tärkeää nähdä lapsia, lapsenlapsia sekä lapsenlapsenlapsia. Hänellä on vanhainkodissa ikkunalaudalla paljon kuvia rakkaista läheisistä. Toivon koko sydämestäni, että Aleksi ehtii tulemaan tänne ennen kun mummo lähtee papan luokse.

Hän on sairastanut keuhkosyöpää muutaman vuoden mutta sitä on saatu hoidettua siihen nähden hyvin, että mummo on pystynyt asumaan vielä hyvän aikaa vanhainkodissa. Iloa hän on saanut muista vanhainkodin asukkaista ja siellä pidetystä kutomishetkestä. Hän oli kova kutomaan ja, joka joulu saatiin uudet villasukat sekä tumput.

——
Huoneen ovi avautuu ja Matti astelee sisään. Hänen perässään tulee kipeän näköinen Aleksi, hänen aviomiehensä sekä tietenkin heidän poika Kaspian. Minua hieman mietityttää, että miten heidän kohtaaminen meni mutta ehkä saan kuulla siitä myöhemmin. Nyt tärkein asia on mummo, joka voi lähteä minä hetkenä hyvänsä.

Hanna siirtyy sivummalle ja antaa Aleksille tilaa hyvästellä mummon.

Vilkaisen poikaani, joka on aivan surun murtama. Joel laskee kätensä hänen olkapäälleen ja silittää hieman. Pieni hymy nousee huulilleni kun katson noita kahta. Arja on aina pitänyt Joelista ja hän on välillä kovasti kysellyt, että koska se komea blondi mies tulee taas tervehtimään.

Kaspian seisoo hieman etäällä ja yrittää vältellä Mattia mikä on kyllä hyvin ymmärrettävää. En minäkään hyväksy aviomieheni kaikkia mielipiteitä mutta silti hän on minulle äärettömän rakas sekä tietenkin elämänkumppanini.

"Tuutko mummin viereen?" kysyn ja katson Kaspiania, joka katselee kengän kärkiään sekä pitää käsiään taskussa. Kaspian nostaa katseensa minuun ja nyökkkää pienesti. Tunnen kun kaikki tässä huoneessa seuraa katsellaan kun tuo blondi poika siirtyy viereeni istumaan. Otan häntä kädestä kiinni ja hymyilen lempeästi.

Minulla on ollut kova ikävä lapsenlapsiani sillä emme ole nähneet pitkään aikaan eikä olla vaihdettu kuulumisia. Tämä välirikko Aleksin kanssa on ollut vain surullista.

Julia ei harmillisesti päässyt tulemaan tänne sillä hän on tällä hetkellä maailman toisella puolella.

——
Muutama tunti on vierähtänyt tässä yhdessä ollessa ja lääkäri kävi äsken katsomassa äitiä. Hän sanoi, että aikaa ei olisi enää kauaa ja tilanne alkaa olemaan todella huono.

Aleksi romahti tuosta tiedosta täysin ja nyt hän vain nojailee Joeliin sekä pitää mummoa kädestä kiinni.

Kaikki on ollut todella vähä sanaisia mutta Aleksi ja Joel eivät ole puhuneet sanaakaan. Tiedän kyllä, että he ovat vihaisia meille mutta toivon, että saisimme rakennettua sovun uudelleen.

Matti lähti juuri hakemaan meille kaikille kahvia, että jaksamme.

Katselen poikaani, joka istuu sängyn toisella puolella ja nojaa aviomieheensä. Hän on aivan surun murtama niin kun me kaikki mutta mummo on ollut Aleksille erityisen tärkeä. Aleksi on kertonut hänelle ensin homoudestaan sekä siitä, että he saavat Joelin kanssa lapsia.

Välillä tunnen oloni huonoksi vanhemmaksi kun oma poika ei ole pystynyt kertomaan meille tuollaisia asioita.

Havahdun ajatuksistani kun Matti ojentaa minulle kahvin. "Kiitos" sanon hiljaa ja tuo mies silittää hiuksiani hellästi. Samalla tavalla kun seisoimme alttarilla ja katselimme toisiamme silmiin. Ihastuin mieheni sinisiin silmiin. Ne samat, jotka meidän molemmat lapset ovat perineet ja Aleksin lapset myös.

Aleksi pudistaa päätään kun Matti yrittää tarjota hänelle kahvia. "En mä haluu sulta mitään" hän sanoo tiukasti mutta hänen äänensä säröilee. Matti ei ala tappelemaan vastaan vaan hän laskee paperimukin viereiselle pöydälle ja istutuu sitten itse alas.

"A-aleksi" mummo sanoo hiljaa mutta kaikki tässä huoneessa olevat kuulevat sen. "Tässä" Aleksi sanoo ja puristaa mummoa kädestä.

Mummo ei kuitenkaan enää vastaa tuohon mitään ja hänen otteensa hellittää Aleksin kädestä.
——
Vähän muidenkin näkökulmaa!😎

Family Life || Aleksi x Joel [VALMIS]Where stories live. Discover now