"ARGHH!!!" Jerit Fareiz kuat. Seperti melepaskan segala beban yang ditanggung.
"I'm sorry. I'm really sory Ivy. Sorry," jerit Fareiz lagi. Persekitaran yang sunyi tanpa kehadiran pengunjung memberi sedikit ruang untuk Fareiz meluahkan segala yang terbuku di hatinya itu. Biarlah cuma batu batan dan langit yang bisa mendengar apa yang ingin diperkatakan.
"Ivy, it's hard for me to leaves you but. I have to. Yeah I have to." Fareiz meraup-raup mukanya. Senyuman, gelak tawa dan kata-kata Ivy bermain difikiran Fareiz ketika ini. Begitu sukar untuk dia mengusir wajah itu. Meski pun Ivy bukanlah cinta pertama bagi Fareiz namun gadis itu adalah segala-galanya. Fareiz tak mahu Ivy bersedih dan hidup menderita. Cukup lah penderitaan yang pernah dilalui gadis itu. Fareiz tak mahu keadaannya nanti akan merobek kembali luka dihati gadis yang amat di sayanginya. Fareiz teringat kembali pada peristiwa 3 tahun lalu bila mana gadis itu menceritakan segalanya.
Imbas kembali
"I'm sorry," ujar Fareiz seraya tangannya menyambut pil yang di hulurkan.
"Sorry for everything I have done to you before," pinta Fareiz lagi apabila gadis itu hanya membisu dan tidak mengendahkannya. Fareiz memerhatikan tingkah laku gadis itu. Biasanya ada saja nasihat dan bebelan yang keluar dari mulut si gadis meski dia menghambat dengan kata-kata yang menyakitkan. Tapi kini sudah beberapa hari gadis itu langsung tidak menegur. Senyuman juga langsung tidak di hulurkan.
'Merajukkah dia?' "Ivy ailin," panggil Fareiz. Ivy mengalihkan pandang padanya tetapi masih tetap tiada sebarang kata keluar dari mulut gadis itu.
"You angry with me?" soal Fareiz perlahan. Tah kenapa dia rasa rindu untuk mendengar bebelan dari gadis ayu itu.
"No. I don't angry with you, just I really hate you." Laju kata yang diucap, lantas kakinya melangkah keluar dari wad tanpa sempat Fareiz berkata apa.
"Hate me? Ah, now dah tambah seorang lagi yang membenci aku...Bagus lah..." Fareiz memandang kosong jendela yang terbuka luas. Hatinya menjadi sebak. Apa yang di perkatakan Haiqal beberapa minggu yang lalu segar di dalam ingatannya.
"Pa, why Fareiz kena alami semua ni? Fareiz tak kuat pa..."
*******************
"Ivy mesti bencikan saya sebab saya selalu sakitkan hati Ivy kan? I'm really sorry. Saya tak maksudkannya. Cuma I feel like everything gonne be like hell. I'm lost everything."
"Apa yang you hilang? Hilang peluang untuk you meneruskan cita-cita? Hilang cinta? Atau hilang apa?" Soal gadis itu tegas.
"You don't know how I feel Ivy."
"Yeah. I don't know. I really don't know Tengku Emmir Fareiz. But I know. Your dad sanggup berkorban nyawa untuk pastikan you dapat teruskan hidup dan senyum seperti dulu. And you still have mommy yang sangat sayangkan you. Adik yang sangat mengambil berat tentang you. You also ada kaki tangan dan tubuh badan yang masih berfungsi dengan baik. And other what, you masih ada nafas untuk hidup dimuka bumi ni. So apa yang you hilang?"
Fareiz hanya menunduk. Dia tak tahu apa yang harus diperkatakan, sebab semua yang diperkatakan gadis itu betul dan sememangnya dia sangat beruntung.
"You kata i tak kan faham apa yang you rasa. But you a wrong, Ivy faham. I rasa apa yang Fareiz rasa sebab I juga kehilangan orang-orang yang sangat Ivy sayang. My dad, meninggal dalam kemalangan masa nak hantar Ivy ke rumah sakit. And my mom, meninggal sebab kanser. So I don't have anyone since I'm 15, Fareiz."
Fareiz terpana mendengar kata-kata yang keluar dari mulut gadis itu .Tanpa sedar air matanya mengalir.
"Same as you Fareiz. I hate my self. Ivy rasa semua ni tak adil. Kenapa semua orang yang i sayang mesti pergi tinggalkan I. But in the end, Ivy sedar semua ni dah ketentuan Allah. Apa yang berlaku ada hikmah. And as Muslim we need to accept and percaya apa yang dah tertulis. Fareiz. I don't hate you as you are. I just hate you because you are being so cruel. You hurt yourself. Ramai orang dekat luar sana yang mahukan peluang untuk hidup but you? And don't say sorry to me. Say sorry to yourself."
Tamat Imbas Kembali
"Ivy, maafkan i sayang. I tak nak you turut menderita dengan i. Lagipun i tahu, Carl pasti akan membahagiakan you...' gumam Fareiz lemah. Matanya masih memandang langit yang terbentang luas.
"Ya Allah, aku redha atas dugaan yang kau berikan kepadaku ini..."
YOU ARE READING
Izinkan Aku Bernafas
Roman d'amourIAB = Sinopsis Bahagia. Semua orang inginkan bahagia. Namun, bukan mudah untuk merasai bahagia. Bahagia merupakan 'hadiah' dari sesuatu yang diperoleh dari kesabaran, kesedihan, pengorbanan dan ketabahan. Senyuman sendiri tidak hanya dinamakan bahag...