bab 43 ~ betul ke?

1K 31 5
                                    

LAMA tak balik bro. Kau tidur mana? soal Haiqal keras sebaik kakinya melangkah ke dalam pejabat abangnya itu.

"Abang stay dekat hotel depan bangunan kita ni je. Senang sikit nak berulang," jawab Fareiz tenang. Matanya memandang Haiqal yang mengambil tempat di hadapannya.

"Aik. Dah kenapa sampai nak kena duduk situ? Bukan jauh sangat rumah kita. Mama dah risaukan kau tu."

Fareiz mengusap-gusap tengkuknya cuba mencari alasan yang sesuai. Dia pasti Tengku Zubaidah yang mengarahkan adiknya itu untuk datang menyoal siasat.

"Bukan tak nak balik Carl. Cuma tu lah, banyak kerja, sampi ke tengah malam baru siap. Nanti kalau abang balik, pasti menyusahkan Mak Jah dan mama pula. Lagi buat mama bimbang."

"Keja sampai bila pun takkan habis bro. Aku tengok kau pun dah makin cengkung. Cuba la rehat sikit. Balik rumah tu. Mama asyik fikirkan kau je."

"Yeah. Abang faham. Carl jangan risaulah." Wajah ketat Haiqal dipandang, segera senyuman di hulurkan.

"Carl bila nak start bantu abang dekat opis ni?"

"Nanti. Nanti lah," jawab Haiqal malas-malas. Tangannya sibuk menekan screen telephone.

"Haish, nanti pula? Ha, senyum nampak, tengah mesej dengan siapa la tu?" lirih Fareiz lagi.

"Kawan. Okaylah abang. Aku ada hal. Kau jangan lupa balik rumah pula."

"Ye ye, abang tau," balas Fareiz lalu tersenyum mendengar pesanan Haiqal. Dia membontoti langkah Haiqal ke muka pintu pejabat. Wajah Haiqal yang tersengih sengih memandang ke arah phone membuatkan Fareiz rasa terhiris. Dia pasti adiknya itu sedang berbalas pesanan dengan Ivy.

"Ha lagi satu." Haiqal tiba tiba memberhentikan langkahnya dan menoleh pada Fareiz.

"Start bila kau mula berhubung dengan perempuan tu balik?" soal Haiqal sambil tersenyum sinis.

"Perempuan mana?"

"Fiona."

"Ah. Baru je."

"Heh. Aku harap pisang tak berbuah dua kali lah," lirih Haiqal seraya kakinya melangkah keluar dari pejabat abangnya itu.

"Haish. Haiqal Haiqal," geleng Fareiz. Kelibat Haiqal di perhatikan sehingga lelaki itu hilang dari pandangan.

'Sorry Fiona, dah babitkan you,' gumam Fareiz sendiri. Dia kesiankan Fiona, tak pasal-pasal gadis itu sudah terpalit dengan masalah yang dihadapi. Fiona. Gadis pertama yang berjaya membuatkan dia jatuh cinta. Fiona lah satu-satunya gadis yang mampu menceriakan hidupnya dengan gurauan dan rayuan manjanya. Namun itu semuanya dah berlalu. tiada lagi ruang di hatinya untuk gadis ayu itu. Bukan kerna dendam atau sakit hati atas apa yang pernah di lakukan Fiona. Tapi hatinya sudah di penuhi dengan rasa cintanya terhadap Ivy ailin. Gadis yang mengajarnya erti sebenar kehidupan. Jika Fiona gadis yang membuatkan Fareiz jatuh cinta, Ivy pula gadis yang mengajarnya apa erti cinta yang sebenar. Kehadiran Fiona kali ini hanyalah sebagai sahabat lama dan tidak lebih dari itu.

Fareiz meraup-raupkan mukanya sekali lagi lantas melangkah ke arah sudut pejabat. Matanya menatap bingkai gamba yang terhias kemas di dinding pejabat itu.

"Mama, Fareiz minta maaf sebab dah buat mama susah hati," lirih Fareiz seraya wajah Tengku zubaidah dan arwah papa yang tergantung di dinding diperhatikan.

"Pa, betul ke apa yang Fareiz buat ni?"

Izinkan Aku BernafasWhere stories live. Discover now