Bab 37 ~ Bimbang

1.1K 41 0
                                    

TENGKU Zubaidah membelek-belek bingkai gambar Fariez yang tergantung elok di dinding rumah. Tanpa sedar hatinya menjadi sayu.

Mak Jah yang kebetulan lalu di ruangan tersebut behenti melangkah dan segera mendekati majikannya yang kelihatan sedih dan muram itu. "Kenapa Tengku, sedih je Mak Jah lihat?" Mak Jah meletakkan bakul kain yang dipegang.

"Em. Saya fikirkan Fareiz. Entah kenapa sejak kebelakangan ni, saya rasa macam dia ada sembunyikan sesuatu dari saya. Mak Jah tak nampak ke perubahan dia?"

"Mak Jah tak perasan pula sebab dah lama sangat Mak Jah tak nampak dia. Selalu tu kalau balik keja, rajin dia datang tolong Mak Jah dekat bawah ni. Sekarang ni nak nampak muka pun susah."

"Tu lah Mak Jah, dulu pun dia sibuk kerja juga tapi tak lah macam ni. Sekarang ni lain macam sangat sibuknya tu. Kadang-kadang sampai berhari-hari dia tak balik ke rumah, kata ada urusan luar. Kalau balik pun lewat malam baru sampai dan awal pagi dah keluar semula. Saya nak jumpa pun susah sangat sekarang ni."

Mak Jah hanya diam mendengar apa yang ingin diperkatakan oleh majikannya itu. Dia sedar Tengku Zubaidah terlalu risaukan anak sulungnya itu.

"Minggu lepas saya saja nak tunggu dia balik keja. Mak Jah tahu tak? Pukul 1 lebih baru dia sampi rumah dengan muka penat. Bila saya panggil dia makan. Dia kata letih dan nak rehat terus masuk bilik. Saya sampai tak sempat nak cakap apa." Tengku Zubaidah mendeluh perlahan setelah habis meluahkan rasa.

"Tengku ada tanya dia apa masalah?"

"Dah Mak Jah. Penat dah saya call tanya macam-macam namun still dia bagi alasan yang sama juga. Sibuk kerja katanya. Lagi dia kata nak selesaikan semua kerja secepat mungkin supaya boleh rehat panjang nanti." Tengku zubaidah memicit-micit kepalanya. Walaupun anaknya itu langsung tidak pernah menyusahkan fikirannya selama ini namun melihat perubahan Fareiz begitu, hati Tengku Zubaidah langsung tak tenang.

"Sabar Tengku," ujar Mak Jah Cuba untuk menenangkan Tengku zubaidah. Bahu majikannya itu diusap perlahan.

"Saya dah tak tahu nak cakap dan nasihat macam mana lagi. Ada je alasan dia bagi. Saya kesiankan dia Mak Jah. Saya tahu dia pressure dengan projek-projek baru tapi dia kena lah rehat juga. Risau saya tengok keadaan dia macam tu. Makin susut dah badan dia tu saya lihat."

"Tenang Tengku. Nanti Mak Jah minta Haiqal ataupun Farhan pergi tengok-tengokkan Si Fareiz tu. Dan Kalau Fareiz balik, Mak Jah akan cuba nasihat kan dia," ujar pembantu rumah itu untuk menyedapkan hati Tengku Zubaidah bila melihat airmata Tengku Zubaidah mula bertakung di tubir matanya.

"Terima kasih Mak Jah."

Izinkan Aku BernafasWhere stories live. Discover now