6. Oproep met gevolg

204 4 0
                                    

(Floor)

22 mei 2017

"Dispatch voor Bravo 210, over", klinkt er door onze portofoon. Femke en ik hebben net ons avondeten gegeten wanneer wij een oproep krijgen, Femke beantwoord de oproep. "Bravo 210, wij hebben een melding gekregen van een gevecht met gewonden in het gezondheidscentrum in de Peter Benoitstraat nummer 9, Alfa 210 is ook onderweg, over". Met grote ogen kijk ik Femke aan. 'Floor, jij woont daar toch?', vraagt ze met een zachte stem. Dat is de praktijk van Anouk, zeg ik haar. We springen op en rennen naar onze wagen. 'Bravo 210 voor dispatch, wij begeven ons naar het opgegeven adres, over. Moet ik rijden?', vraagt Femke bezorgd. Nee ik rij zelf. Wij haasten ons naar de praktijk van Anouk. Kun jij wat meer informatie opvragen?, vraag ik aan Femke. 'Bravo 210 voor dispatch, heeft u meer informatie over de melding, over?' "Bravo 210 het zou gaan om een drugsverslaafde, die bekend is bij de praktijk, hij is nog aanwezig. Er zijn 2 gewonden, er zijn meerdere ambulances onderweg en de MUG is ook onderweg, over". Weten zij wie er gewond zijn?, vraag ik snel. 'Weten jullie ook wie de gewonden zijn?', vraagt Femke aan de dispatch. "Bravo 210, dat is niet bekend, over". 'Gaat het Floor?', vraagt Femke. Als die wagens eens aan de kant zouden gaan! Wij rijden toch met zwaailicht en sirene....

 Als die wagens eens aan de kant zouden gaan! Wij rijden toch met zwaailicht en sirene

Deze afbeelding leeft onze inhoudsrichtlijnen niet na. Verwijder de afbeelding of upload een andere om verder te gaan met publiceren.

Bij het inrijden van de straat zie ik enkele mensen voor de deur van De Korf staan. Wanneer wij stilstaan en uitstappen komt Frederik, psycholoog van De Korf, naar ons gelopen. 'Ah Floor, goed om u te zien'. Wat is er aan de hand?, vraag ik Frederik. 'Problemen met een drugsverslaafde, hij is al een tijd patiënt bij Anouk en krijgt steun van Judith. Daarstraks is hij doorgeslagen. Wij hoorden ineens herrie uit de spreekkamer, Tim is gaan kijken en heeft mij erbij gehaald'. 'Wat is er precies gebeurt?', vraagt Femke. 'Precies weet ik het niet, maar anders lopen wij naar Tim'. Samen met Frederik lopen Femke en ik tot aan Tim die bij de ingang van De Korf alles in de gaten probeert te houden. He Tim, zeg ik, ook Femke stelt zich voor. Wat is er precies aan de hand?, vraag ik. 'Ik was bezig met een patiënt toen ik plots een kabaal hoorde vanuit de spreekkamer bij Anouk. Ik ben gaan kijken om te zien of ik ergens mee kon helpen en bij het binnen gaan van de spreekkamer zag ik Judith op de vloer liggen. Anouk was bezig om de Jappe te kalmeren, maar dit zonder veel resultaat. Zij gaf aan dat ik de politie moest verwittigen'. Is Anouk ook gewond?, vraag ik bezorgd. 'Dat weet ik niet, ik heb dat ook niet kunnen zien. Ik ben toen naar Frederik gegaan om te melden dat hij de patiënten in veiligheid moest brengen'. Waar zijn zij nu?, vraag ik. 'Ik ga versterking oproepen', zegt Femke. 'Zoals ik heb kunnen volgen zijn zij nog altijd in de spreekkamer'. Hij heet Jappe zei jij? 'Ja, hij komt al jaren in het centrum, hij is drugsverslaafd heeft al meerdere keren geprobeerd te stoppen, maar zonder resultaat'. Is hij besmet met het een of ander? 'Dat weet ik niet zeker, maar de kans is groot', zegt Tim. Op het moment dat ik met Femke wil gaan overleggen komen Koen en Tineke ook de straat in rijden. Wanneer zij de wagen hebben geparkeerd lopen Femke en ik naar hen toe. 'Is het Anouk?', vraagt Tineke. De gewonde is Judith, de sociaal assistent, zij ligt in de spreekkamer bij Anouk of Anouk gewond is weet ik niet. De verdachte is ook nog in de spreekkamer aanwezig, hij zou Jappe heten. 'Is hij gewapend?', vraagt Koen. Ik draai mij om en roep naar Tim met de vraag of die Jappe een wapen bij zich heeft. Tim trekt zijn schouders op. 'Dan nog, in zo'n spreekkamer is van alles aanwezig', zegt Tineke. Ik knikt bevestigend. 'Ik denk dat het slim is om Barry mee te nemen, je weet nooit wat zo'n gast gaat doen', zegt Tineke. Koen loopt naar de wagen om Barry te pakken terwijl Tineke, Femke en ik al naar de ingang van De Korf lopen. Een extra ploeg versterking komt aangelopen. 'Willen jullie de straat afzetten en bewaken?', vraagt Tineke. De collega's lopen terug naar hun wagen om lint te pakken voor afzetting.

Wanneer de straat is afgezet en Koen ons weer is komen vervoegen pak ik het vluchtplan uit de inkom van De Korf. Femke en Tineke zijn de kogelwerende vesten uit de wagen gaan halen. Ondertussen zijn ook de ambulances gearriveerd, het personeel heb ik aangegeven dat zij moeten wachten tot zij teken krijgen dat alles veilig is. Oké wat gaan we doen, zeg ik. Vanuit de spreekkamer kun je alleen maar door de deur naar de hal binnen en buiten er is geen extra uitgang. Wanneer wij binnen gaan kan er het beste één van ons plaats nemen bij de deur naar de koffiekamer, vanuit daar is het mogelijk om het terras op te gaan. Wij laten hem naar buitenkomen en laten hem in het midden van de hal op de grond plaatsnemen. Koen als jij hier voor de balie kan plaatsnemen met Barry, dan staan jullie veilig en jij kan snel naar voor stappen in geval jij Barry gaat lossen. Tineke en ik nemen positie naast de deur van de spreekkamer. Bij arrestatie gaat Tineke de spreekkamer in ter controle van Judith en Anouk. De patrouille ploeg neemt hem mee naar het commissariaat zodat wij hier alles kunnen afwerken. Iedereen eens?, vraag ik nog eens. Iedereen knikt bevestigend. De adrenaline giert door mijn lijf. Het is de eerste keer dat ik de leiding heb tijdens een actie als dit en dat terwijl er dan ook nog een familielid bij betrokken is. Normaal is dit alleen weggelegd voor de hoofdinspecteur, in dit geval Tineke. Al weet ik dat zij het nu niet erg vind dat ik de leiding neem. Voordat wij binnen gaan pas alstublieft op jullie eigen veiligheid, trek handschoenen aan. Deze man heeft een drugsverslaving het is dus goed mogelijk dat hij met het één of andere besmet is. Let ook goed op bij fouilleren op scherpe voorwerpen. Plots voel ik een hand op mijn schouder ik kijk opzij. 'Het komt goed, daar gaan wij voor zorgen', zegt koen geruststellend. Een klein lachje ontstaat op mijn gezicht. Dan gaan wij naar binnen.


In goede en slechte dagen, in liefde en gelukWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu