32. Kine

112 3 0
                                    

(Anouk)

4 juli 2017

Samen met Frederik stap ik uit de spreekkamer. 'Meneer Robrechts, u volgende cliënt is er', zegt Eefje vriendelijk. 'Meneer Vanneste, u mag meelopen', zegt Frederik en hij gaat met zijn cliënt naar zijn spreekkamer. 'Anouk, u afspraak is er', meld Judith. Bedankt. Ik loop de wachtkamer in. Dag Tarik bedankt om langs te komen. 'Dat is geen probleem'. Wil jij iets drinken? 'Een fruitsap alstublieft'. Judith zou jij een fruitsap willen brengen? 'Natuurlijk'. Merci, volg mij maar Tarik. Zet u, zeg ik wanneer wij in de spreekkamer zijn. 'Hoe gaat het met u?' Ik mag niet klagen. 'Fijn om te horen. Dus ik mag u onder handen nemen?' Ja absoluut, de controle in het ziekenhuis was goed, de breuk van de schouder is genezen. 'Dan houdt niets ons nog tegen om er tegen aan te gaan'. Hoe sneller ik die arm weer volledig kan gebruiken hoe liever. Ik zou graag weer eens patienten behandelen, want die administratie komt mij mijn strot uit. 'Dat snap iik, maar wij gaan niets overhaasten'. Er wordt geklopt op de deur. Binnen. 'Een fruitsap voor meneer', zegt Judith waarna zij het glas op het bureau zet. 'Dank u', zegt Tarik. Merci Judith. 'Graag gedaan dokter'. Judith kan jij ervoor zorgen dat ik het komende uur niet gestoord wordt? 'Alleen als u ervoor zorg dat ik zijn telefoonnummer krijgt', fluistert Judith in mijn oor. Ja dank u wel Judith. Dan verlaat Judith de spreekkamer. 'Heb jij iets van een verwijsbrief meegekregen vanuit het ziekenhuis?' Zeker. Wil jij ook de röntgenfoto's zien? 'Dat is misschien wel handig'. Na de beelden bekeken te hebben en de verwijzing van dokter Verelst te hebben gelezen staat Tarik op. 'Ik weet voldoende, dan mag u uw shirt uitdoen en op u rug op de onderzoekstafel plaatsnemen. Zal ik helpen met u shirt?' Graag en ook met die mitella alstublieft. 'Als jij u arm vasthoudt dan neem ik de mitella weg'. Voorzichtig probeer ik mijn arm stil te houden. 'Gaat het? Niet te veel pijn?' Het is gevoelig doordat het gewricht en die spieren stram zijn. 'Dat is logisch. Eerst uw goede arm door de mouw dan uw hoofd en vervolgens de slechte arm. Voila dat is al iets. Leg u maar neer. Heb jij iets van een kussentje voor onder uw hoofd?' In het linker kastje hier van achter. 'Hebbes. Kun jij u hoofd iets optillen? Ligt het goed?' Ja zeker. 'Oké, ik ga beginnen met het losmaken van de schouder, maar wel op het gemak. Ik wil dat jij aangeeft wanneer de pijn te hevig wordt, afgesproken?' Natuurlijk. 'Leg u onderarm maar naar het lichaam'. Tarik pakt met één hand mijn pols en met de andere hand mijn elleboog. Dan beweegt hij stukje voor stukje, mijn arm van mijn lichaam naar buiten toe. Doordat mijn spieren stijf zijn, zijn de bewegingen gevoelig. Wat wil ik ook na al die weken met mijn arm in dezelfde positie. 




In goede en slechte dagen, in liefde en gelukWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu