(Floor)
14 maart 2018
Het is kwart voor 6 wanneer de deurbel gaat. Ik loop naar de voordeur en zie er iemand van een koerierdienst staan met op een karretje 2 kartonnen dozen, ik open de deur. 'Goedenavond een pakketje voor mevrouw de burgemeester. Wilt u hier even tekenen alstublieft?' Ik krijg een clipbord met papieren in mijn handen gedrukt. Op de papieren staat een tekst die ik lees "Mijn naam is Lotte Vissers hoofdinspecteur bij de Federale politie. De dozen bevatten het geld in de geëiste biljetten. In één van de dozen zit een apart doosje met een knoopsgat camera, een microfoon, oortje en een tracker systeem". Ik zet mijn handtekening op de aangegeven plaats en overhandig het clipbord terug. 'Dank u wel. Waar zal ik de dozen zetten?', vraagt hoofdinspecteur Vissers. Dat mag hier in de hal dan brengen wij de dozen verder. Met het steekkarretje rijdt hoofdinspecteur Vissers de hal in en zet de dozen neer. Voor zij vertrekt geeft zij mij nog een papier met daarop "commissaris Berckmans". Dat komt in orde, geef ik aan. 'dan wens ik u nog een goede avond', zegt de hoofdinspecteur. U ook en bedankt. Ik sluit de deur en loop naar het kantoortje om de commissaris het papier te overhandigen. 'Wat was dat?', vraagt hij. Een koerier met het geld. 'Ik heb contact gehad met de korpschef en hij ging iemand sturen met het geld. Waar is het nu?' Het staat in de hal. 'Ik zal u helpen dan brengen wij het naar hier'/ Hij legt het papier op het bureau waarop wij samen de dozen gaan halen.
18u45
'Alfa in positie', meldt Tineke. 'Delta in positie', geeft Tom aan. Beide teams staan aan een uiteinde van de straat van de burgemeester. 'Is het gelukt?', vraagt de commissaris ons. Jazeker, via Femke haar laptop kunnen wij nu de live beelden zien de beveiligingscamera aan de woning. 'Hebben wij al nieuws van Obi en Aziz?', vraagt de commissaris. Nee. 'Roep hen eens op als jij wilt'. Bravo 210 voor Echo 210. 'Echo 210 luistert', zegt Aziz. Aziz is er al beweging bij jullie te zien? 'De verdachte begeeft zich nog altijd aan zijn woning en zo te zien maakt hij geen aanstalten om te gaan vertrekken'. Dat is begrepen. Blijf wel stand- by staan. 'Vreemd', geeft Femke aan. Ik kijk de commissaris aan.
18u59
'Iedereen stand- by nog één minuut', meldt de commissaris over de porto. Gaat het?, vraag ik aan de burgemeester. Zij knikt nerveus. 'Delta 210 voor Bravo 210, er is zojuist via onze kant een rode Ducati motor gepasseerd met één persoon, zwart motor pak en zwarte integraal helm. Persoon heeft een rode tas bij', meldt Tom. Dat is begrepen Tom. 'Hij is gestopt voor de oprit', zegt Femke. 'Eenheden Alfa en Delta houdt u klaar voor actie', geeft de commissaris aan. De bel gaat. Ik knik naar de burgemeester. Zij zucht, staat op en loopt naar de voordeur. Via de knoopsgat camera houden wij via mijn laptop alles in de gaten. De burgemeester opent de voordeur. 'Mevrouw burgemeester Dupon?', vraagt de motorrijder. 'Ja'. De persoon overhandigd haar de rode tas. 'Succes', zegt hij of zij wanneer de persoon terug naar de motor loopt, opstapt en wegrijdt. 'Hij gaat richting Koen en Tineke', geeft Femke aan. Tineke, Koen hij komt jullie kant op. 'Wij achtervolgen hem discreet', zegt Tineke. Als jullie de mogelijkheid hebben kunnen jullie dan de nummerplaat doorgeven. 'Gaan wij doen'.
De burgemeester stapt terug het kantoortje binnen en zet de tas op de stoel waar zij net nog op zat. 'U heeft dat goed gedaan', geeft de commissaris aan. 'Wat nu Roger', vraagt de burgemeester. 'Wij houden ons gewoon aan het plan. U gaat vanavond het geld afzetten aan de Weba en wij blijven daar stand- by staan voor als er iemand dat geld komt ophalen'. 'Zie ik Nathalie ooit nog terug?' 'Wij gaan er alles aan doen'. De burgemeester verlaat het kantoortje. Heb jij nog iets kunnen zien op de camerabeelden? 'Ik kan geen nummerplaat zien. Gezien het postuur denk ik dat het een man is ik schat hem 1m85'. Bravo 210 voor Echo 210. '' Echo 210 luistert', zegt Aziz. Hoe staat het met onze verdachte? 'Verdachte is nog altijd aan zijn woning'. Heeft hij ondertussen met iemand gesproken of heeft hij met iemand getelefoneerd? 'Hij heeft even met één van zijn geburen staan praten, maar voor de rest in hij voor of in zijn woning'. Oké, blijf ter plaatse bij enige activiteit brengen jullie ons op de hoogte. 'Dat is begrepen'.
'Tineke voor Floor'. Ik luister. 'Wij zijn zonet de N43 Kortrijksesteenweg opgedraaid richting Gent'. Dat is begrepen, heb jij al een nummerplaat voor mij? 'Dat is een Belgische nummerplaat MDQ- 911'. Merci Tineke, hou ons op de hoogte. Ik zoek direct de nummerplaat op in ons systeem. 'Heb jij iets?', vraagt de commissaris. De motor staat van Nils Oscar. 'Ik zoek het op', laat Femke weten. Ik kijk ondertussen op de lijst van bewoners van de Hooistraat. 'Staat hij erbij?, vraagt de commissaris. Nee. 'Nils Oscar, 25 jaar student bio- ingenieurswetenschappen aan de UGent. Zit op kot in de Overpoortstraat 16'. 'Staat hij in ons systeem?', vraagt de commissaris. 'Nee, hij heeft geen strafblad'. Wil jij eens verder kijken naar zijn familie. 'Vader Benjamin Oscar en moeder....' Wat is er? De commissaris en ik kijken Femke aan. 'Zijn moeder is Anjes Damen'. Is dat familie van? 'Zijn zus', antwoord Femke. Ongelofelijk, zeg ik terwijl ik mij achterover in de stoel laat zakken.
'Tineke voor Floor'. Zeg het maar Tineke. 'Wij zijn zojuist afgeslagen N60 de Krijgslaan op'. Heeft hij iets door? 'Volgens mij niet. Wij zitten op gepaste afstand'. Dat is goed. 'Wat doen wij als hij stopt?' Ik kijk de commissaris aan. 'Observeren en het adres doorgeven'. Observeren en het adres doorgeven. 'Begrepen. Hebben jullie de nummerplaat kunnen achterhalen?' De nummerplaat staat op naam van Nils Oscar 25 jaar. Hij is het neefje van Jorit Damen. 'Wij slaan nu rechtsaf de Charles de Kerckhovelaan op'. Volgens mij gaat hij richting Overpoortstraat. 'Ik vermoed het', laat de commissaris weten. 'Hij draait nu de Kunstlaan in', zegt Tineke. Hij gaat naar huis. Tineke hij gaat waarschijnlijk naar de Overpoortstraat, hij woont daar. 'Begrepen, wij nemen iets meer afstand'. 'Ik vraag mij af wat hij te maken heeft met deze zaak', geeft Femke aan. 'Floor, hij is inderdaad de Overpoortstraat ingedraaid en heeft zich geparkeerd. Weet jij op welk nummer hij woont?' Ik kijk Femke aan. '16'. Dat is 16. 'Daar gaat hij nu naar binnen. Wij blijven hier staan en nemen contact op zodra er hier beweging is'. Bedankt Tineke.
20u20
Via een videconferentie hebben wij een briefing met heel het team. 'Eric en Brigitte jullie vertrekken om 21u15 naar de parking van de Weba daar gaan jullie observeren. Robin en Tom jullie gaan ook naar de parking van de Weba, jullie staan in voor het geld. Als de burgemeester het geld heeft afgezet of overhandigd dan volgen jullie de persoon die het geld meepakt. Obi en Aziz blijven Jorit Damen, vanaf nu target 1, observeren als hij gaat rijden dan volgen jullie hem. Koen en Tineke voor jullie geldt hetzelfde alleen dan voor Nils Oscar target 2, observeren en volgen indien nodig. Floor, Femke en ik blijven hier. Wij voorzien de wagen van de burgemeester van een tracker en de burgemeester krijgt een microfoon en een knoopsgat camera. Vanuit de woning van de burgemeester volgen wij alles'. 'Met wie nemen wij contact op bij eventuele veranderingen?', vraagt Tineke. 'Femke zal instaan voor de camerabeelden van de burgemeester. Floor zal voor jullie het aanspreekpunt zijn, ik coördineer van op de achtergrond. Is voor iedereen duidelijk wat zijn taak is?' Iedereen bevestigd deze vraag. 'Vanaf 21 uur is iedereen bereikbaar op kanaal 15. Ik geef voor de laatste keer een beschrijving van de voertuigen. Target 1 verplaatst zich in een blauwe Volkswagen golf, target 2 verplaatst zich op een rode Ducati motor. Mannekes hou het veilig!', sluit de commissaris de briefing af.
'Ik ga de tracker installeren. Kun jij hem dan meteen testen?', vraagt Femke. Natuurlijk. 'Ik heb het programma al open staan'. Dat is goed. Femke gaat naar de garage. Ik neem plaats achter Femke haar laptop. Verbinding maken verschijnt er op het scherm. 'Ik heb de tracker geactiveerd', meld Femke via de porto. Hij is verbinding aan het maken. Dan verschijnen de coördinaten op het beeld 51o00'30.0"N 3o38'19.3"E. Ik klik op de coördinaten en via Google Maps krijg ik onze locatie te zien. Ja Femke hij doet het. 'Oké', zegt Femke.
21u30
Ik maak mevrouw de burgemeester klaar voor de actie. Zij krijgt een kogelwerend vest aan en ik bevestig haar microfoon en knoopsgat camera wanneer zij haar jas aanheeft. 'Nogmaals gewoon de tas afgeven en terug naar u wagen gaan. Mijn mensen zijn in de buurt en zullen ingrijpen als het nodig is'. Via de camera kunnen wij alles zien wat u ook ziet en door middel van de microfoon luisteren wij mee. Ik wil met u nog een code woord afspreken voor het geval dat u vindt dat het niet goed gaat. Wanneer u dit code woord uitspreekt stuur ik de collega's onmiddellijk naar u toe. 'Olifant', zegt de burgemeester. 'Olifant, dat is Nathalie haar lievelingsdier'. Dan wordt olifant ons code woord. Ik heb voor u nog het oortje en dan wordt het tijd om te vertrekken. Femke heeft juist de tas met geld in de koffer van uw wagen gezet. Ik weet dat het heel moeilijk is maar probeer rustig te blijven, succes. 'Bedankt'. De burgemeester geeft Dannick nog een zoen waarna die terug met de vrouw van slachtofferhulp naar de living gaat. Dan loopt zij naar de garage en stapt in haar wagen en vertrekt richting de Weba. Femke, de commissaris en ik zetten ons aan het bureau in het kantoortje en starten de actie.
JE LEEST
In goede en slechte dagen, in liefde en geluk
FanfictionMijn verhaal gaat vooral over Floor Lommelen, de Buurtpolitie, en haar vrouw Anouk. Zij gaan voor een nieuwe stap in hun huwelijk, maar dit verloopt niet zonder slag of stoot. Houdt hun huwelijk stand of verliezen zij elkaar? Voor dit verhaal heb i...