49. Bloedonderzoek

118 3 0
                                    

(Anouk)

2 oktober 2017

Goedemorgen iedereen, zeg ik wanneer ik de koffiekamer binnen loop. 'Goedemorgen Anouk', zegt Els. Eefje, ik ben net gebeld door Frederik hij is ziek. Zou jij zijn cliënten kunnen bellen en een nieuwe afspraak voor hen maken? 'Zeker dokter'. 'Dat heb ik ook nog niet veel meegemaakt', zegt Els. Het speelt momenteel erg bij ouderen. Els moet lachen en gaat naar haar spreekkamer. Ook ik ga naar mijn spreekkamer. 

'Goedemorgen', zegt Ilse wanneer zij mijn spreekkamer passeert. Goedemorgen. Ah Ilse heb jij een moment? 'Natuurlijk'. Achter haar sluit ik de deur. Zou jij misschien een bloedafname kunnen doen bij mij? 'Oei gaat het niet goed?' Ik voel mij al een aantal weken niet fit en het wordt ook niet beter. Misschien dat mijn bloed meer uitslag kan geven. 'Wil jij het nu meteen doen?' Gaat dat voor u? Ilse knikt. Ik begin de materialen te pakken terwijl Ilse haar tas neerzet en haar jas uitdoet. Ik neem plaats op de onderzoekstafel, Ilse trekt handschoenen aan en pakt de materialen mee. 'Voorkeur voor een kant?' Links ben ik makkelijker te prikken. Ilse plaatst de tourniquet en ontsmet mijn arm. 'Komt de prik'. Dat ging simpel. 'Ik heb vroeger veel proefpersonen versleten'. Wij moeten lachen. Wanneer Ilse klaar is ruimt zij de materialen op, ik plak een pleister op mijn elleboogplooi. 'Moet ik een labo formulier invullen?' Ik doe dat zelf zo. 'Oké'. Bedankt Ilse. 'Dat is geen probleem'. Ilse pakt haar spullen en verlaat mijn spreekkamer. 

Ik neem plaats achter mijn bureau. Op mijn laptop zoek ik het formulier voor het labo en print deze af. Ik vul alles in wat nodig is en steek het formulier samen met de buisjes bloed in een zakje. Dan loop ik naar de balie. Eefje zou jij dit bloedmonster kunnen laten bezorgen bij het labo. 'Is het dringend?' Nee dat mag gewoon standaard procedure zijn. 'Komt in orde'. Ik draai mij nar de wachtkamer waar al patiënten inzitten. Yasmine, jij mag mee komen.

2 uur later

Met dokter Storme. 'Goedemorgen u spreekt met collega Van Camp'. Dokter Van Camp, wat kan ik voor u doen? 'Collega, ik heb zojuist een bloedstaal ontvangen vanuit uw praktijk, maar ik denkt dat daar een fout mee gemaakt is. Op dat staal staat uw naam bij patiënt. Kan het zijn dat er een fout is gemaakt?' Die bloedstaal is niet fout. Het is wel degelijk van mij persoonlijk. Ah ja een dokter kan ook ziek worden hé. 'Absoluut. Ik dacht ik ga het toch even checken. Dan ga ik ermee aan de slag en dan heeft u morgen de uitslag van mij'. Morgen? Dan zie ik het tegemoet. 'Sorry voor het storen collega'. Geen probleem, bedankt collega. Ik typ mijn verslag af en ga richting de balie. 'Uw volgende patiënt is meneer Der Waal'. Merci. Meneer Der Waal, u mag mij volgen. Zet u, zeg ik wanneer wij in de spreekkamer zijn. Wat kan ik voor u doen? 'Ik heb 3 dagen geleden met mijn vinger tussen de deur van mijn wagen gezeten'. Welke vinger is het? Meneer Der Waal toont zijn vinger, deze ziet helemaal blauw/ paars en de nagel van de vinger ziet zwart. Dat moet een serieuze slag zijn geweest. 'De deur waaide dicht door een windstoot'. Kunt u de vinger nog bewegen? 'Met de dag minder, maar dat komt waarschijnlijk door de zwelling'. Dat is mogelijk. Ik ga er een beetje op duwen, als het teveel pijn doet geef het aan. De vinger is erg gezwollen door de kneuzing van het bindweefsel en de spieren. 'Geen breuk?' Ik kan geen aanwijzingen vinden voor een breuk. Het enige probleem dat ik nu zie is de nagel, daar zit een bloeduitstorting onder. Zolang die niet opgelost wordt blijft de pijn in de vinger aanwezig. 'Kunt u daar iets aan doen?' Ik wil de nagel gaan doorprikken zodat het bloed vanonder de nagel gaat en de druk in de vinger minder wordt. 'Moet ik daarvoor naar het ziekenhuis?' Nee zeker niet. U kan het hier laten doen of u kunt het zelf doen. 'Dat laat ik aan u over. Om dat zelf te doen ben ik niet stoer genoeg'. Dan doen wij het hier. U mag plaatsnemen op de tafel. Voor ik de nagel ga doorprikken ga ik eerst u vinger verdoven. 'Moet dat?' Geen fan van spuitje? 'Helemaal niet'. Voor ik de injectie zet ga ik waarschuwen. Ik ontsmet de vinger, trek mijn handschoenen aan en pak de spuit. Daar komt de prik. 'Amai dat doet zeer'. Het zal snel werken. 'Ik mag het hopen'. Ik wacht nu 5 minuten voor ik begin, zodat ik zeker weet dat het helemaal verdoofd is. De spuit ruim ik op en pak de nagelboor.

Ik ga eens testen of u nog iets voelt. Met een pincet prik ik lichtjes in de vinger. Iets gevoeld? 'Helemaal niets'. Dan ga ik beginnen. Het kan zijn dat u wat druk voelt, maar het mag absoluut geen pijn doen. Is dit wel het geval dan moet u dat onmiddellijk zeggen dan verdoofd ik het bij. 'Komt goed'. Voorzichtig begin ik met het boren van de nagel. Pijn? 'Helemaal niet'. Dat is goed. Wanneer ik door de nagel ben begint het bloed vanonder de nagel te komen. Ik geef een klein beetje druk waardoor nog wat bloed weg ebt. Het meeste bloed is onder de nagel weg, dus de druk zal nu ook veel lichter zijn. Ik ga nog even u vinger verbinden. Bent u trouwens nog in orde met u Tetanus vaccinatie? 'Dat is al wel heel lang geleden'. Dan zal ik die ook opnieuw moeten zetten. 'Niet nog een spuit hé'. Het spijt mij. Ik leg een verband aan om de vinger waarna ik de T- VAX klaar maak. Wanneer ik mij omdraai staat meneer Der Waal met zijn spijkerbroek op zijn enkels. De injectie zetten wij tegenwoordig in de bovenarm, zeg ik. 'Het spijt mij'. Misverstand kan gebeuren. Ik help hem zijn broek vastmaken en zet dan de injectie in de bovenarm. 'Hoelang duurt het voor de nagel terug gegroeid is?' Dat zal toch enkele weken duren. 'Mag ik dan al die tijd niet werken?' De eerste week sowieso niet, omdat het een open wond is en er dan vuil in kan komen en dat kan tot infecties gaan leiden. Het verband mag u 4 dagen laten zitten en daarna kan u de nagel met een pleister afplakken. 'Oké'. Heeft u verder nog vragen? 'Nee ik ben blij dat ik geholpen ben'. Wanneer de verdoving is uitgewerkt mag u iets innemen tegen de pijn. 'Ik vrees dat ik dat nodig zal hebben'. Het gaat wel goed komen. 'Nogmaals bedankt dokter'. Graag gedaan. Meneer Der Waal verlaat de spreekkamer.


In goede en slechte dagen, in liefde en gelukWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu