97. Lise...!!!

96 3 1
                                    

(Anouk)

19 april 2018

Ik stap naar buiten. Lise, ik ben er. 'Anouk?' Lise wat doe jij daar in godsnaam? 'Het is allemaal mis gegaan Anouk'. Wat is er misgegaan? 'Ik zei toch dat het niet meer goed ging komen awel ik heb gelijk gekregen!' Lise kun jij zeggen waar het over gaat, want ik ben even niet mee. 'Tussen mijn ouders en mij'. Is er iets gebeurd? Lise geeft geen antwoord. Lise praat alstublieft met mij misschien komen wij er wel uit en kunnen wij samen naar een oplossing zoeken. 'Hier is geen oplossing meer voor te vinden'. Waarvoor Lise? 'Mijn vader heeft mij vanavond gebeld'. Wat heeft hij gezegd? 'Hij heeft gezegd dat ik niet meer thuis mag komen , dat ik niet meer welkom ben. Ook willen zij niets meer met mij te maken hebben. Ik besta niet meer voor hen. Zij willen niet gelinkt worden aan een lesbo, een pot. Ik ben een schande voor de familie'. Ik sla mijn ogen neer en zucht. Dan kijk ik terug naar boven. Dat vindt ik verschrikkelijk om te horen. Ik begrijp dat het u heel veel pijn en verdriet doet, maar laat u hierdoor niet uit het veld slaan. Laat hen u toekomst niet afpakken. De toekomst die jij bent begonnen met Kristine en die jullie nog verder willen bewandelen. 'De pijn is teveel Anouk'. Lise kom alstublieft naar beneden dan kunnen wij er over praten. 'Het spijt mij. Op mijn appartement ligt een brief voor u'. Ik wil samen met u die brief gaan halen dan kun jij hem voorlezen. 'Wil jij Kristine op de hoogte brengen. Ik wil dat zij dit hoort van iemand die zij kent en die mij kende'. Waarom bel jij Kristine anders niet op of zal ik haar bellen? 'Doe geen moeite het is te laat'. Lise stapt dichter naar de rand van het dak. Lise niet doen. Lise dit is het allemaal niet waard, dit zijn u ouders niet waard. Lise! 'Vaarwel'. Dat is het laatste dat zij zegt voordat zij zich voorover van het dak laat vallen. LISE!!!

 LISE!!!

Deze afbeelding leeft onze inhoudsrichtlijnen niet na. Verwijder de afbeelding of upload een andere om verder te gaan met publiceren.

06u41

Voor mijn ogen valt Lise neer op de grond. De MUG arts en ambulance personeel snellen zich richting Lise. Ik kijk naar het dak en zie Floor staan op de plaats waar Lise zojuist stond. Zij heeft haar handen voor haar mond. Ik kijk terug naar de MUG arts naast Lise. Hij kijkt naar mij, staat op en schud zijn hoofd. Lise heeft de val niet overleeft. Ik zak door mijn knieën. Tranen lopen over mijn wangen en ik begin te schreeuwen. Tineke komt op haar knieën voor mij zitten slaat haar armen rondom mij. Zij sust en troost mij. 

Ik zie door mijn tranen heen dat het lichaam van Lise wordt afgedekt met een laken. 'Kom, jij moet hier niet verder op kijken'., zegt Tineke en zij helpt mij recht. Net wanneer ik recht sta wordt ik vast gepakt door Floor. Samen met Tineke helpt Floor mij en wordt ik naar binnen gebracht waar ik op een stoel wordt gezet. Het huilen is gestopt. Floor komt tegenover mij zitten en houdt mijn handen vast. Zij praat tegen mij, maar ik kan niets terug zeggen. Ik zit vast. Lichamelijk ben ik aanwezig, maar geestelijk ben ik uitgeschakeld. Ik kan niet meer reageren. In de ogen van Floor kan ik de paniek aflezen. Ik zie hoe zij haar best doet om met mij in contact te komen. Zij roept Tineke erbij, maar ook zij krijgt niets uit mij. Even later staat de MUG arts voor mij. Hij kijkt met een lampje in mijn ogen, hij praat tegen mij. Ik zie een brancard naast mij verschijnen. Tineke en de arts helpen mij rechtstaan en daarna op de brancard. Floor loopt gespannen mee naast de brancard. Ik wordt de ambulance ingereden. De arts en Floor stappen in. Er komt een verpleegkundige bij. Mijn arm wordt uit de mouw van mijn vest gehaald en er wordt een bloeddruk manchet om mijn bovenarm bevestigd. Ik voel de manchet opblazen. Die pijn prikkel haalt mijn geest van slot. Ik kan nog niet praten, maar ik krijg wel weer mee wat er om mij heen gebeurd. 'Mevrouw haar bloeddruk is verhoogt en zij heeft een snelle pols', zegt de arts. 'Wat betekend dat?' 'Uw vrouw verkeerd in acute stress'. 'Dat is gevaarlijk toch?' 'Op zich is het niet gevaarlijk, het is een soort van beschermingsstand waar het lichaam zichzelf in zet om zich te beschermen. In het geval van u vrouw is door de verhoogde bloeddruk kans op complicaties voor de baby aanwezig. Ik zou haar dan ook voor controle mee naar het ziekenhuis willen nemen'. 'Natuurlijk, geen probleem. Kan ik meerijden?' 'U kan meerijden met de MUG. Ik zal u brengen'.

'Floor, hoe is het met Anouk?', hoor ik Koen vragen net voor de deur sluit.







In goede en slechte dagen, in liefde en gelukWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu