(Anouk)
10 november 2017
Frederik, Ilse en ik zitten bij elkaar voor een patiëntenoverleg.'Ik heb een aantal gesprekken gehad met Willen Lafaille, één keer met zijn moeder erbij en twee gesprekken apart. In deze gesprekken heb ik proberen achter halen waardoor de astmatische aanvallen worden veroorzaakt, aangezien Anouk geen medische verklaring kon vinden voor de aanvallen', vertelt Fredrik. 'Samen met Anouk heb ik ook nog eens de resultaten bekeken en ook ik kon hieruit geen verklaring vinden voor de aanvallen. Er is ook niemand in zijn directe omgeving met astma, wat natuurlijk niets zegt'. Een week of 3 na het bezoek aan mijn spreekuur heeft mevrouw Lafaille zich opnieuw gemeld op het spreekuur dit keer bij Ilse. 'Willem had die ochtend op school een aanval gehad met behulp van zijn lerares is Willem uit de aanval gekomen. Die middag, net voor de school uit ging, heeft Willem opnieuw een aanval gedaan. Dit keer kreeg zijn lerares hem er niet uit en is de moeder binnen geroepen. Zij heeft Willem toen de Ventolin laten innemen waarop zijn aanval weg ebde. Voor de zekerheid wilde de moeder Willem laten controleren, maar opnieuw heb ik niets kunnen vinden', informeert Ilse. 'In het laatste gesprek heb ik het met Willem gehad over zijn thuis situatie en school. Over de thuis situatie komen geen bijzonderheden naar voren. School is een andere zaak. Willem wordt ernstig gepest op school door een aantal klasgenoten. Deze gebeurtenissen kropt hij zo erg op dat hij deze op een moment uit als aanval, maar dan geen astma aanval'. Maar een paniek of angstaanval. 'Inderdaad. Als hij op een slechte dag er nog maar over denkt om naar school te moeten gaan dan ontstaat er een paniekaanval. Wanneer er op school zich een situatie voordoet krijgt hij een angstaanval'. Dit had ik moeten weten. 'Jij had het niet kunnen weten, omdat Willem dit goed verborgen houdt, zelfs zijn moeder weet hier niets van', zegt Frederik. Heb jij dit met zijn moeder besproken? 'Ja en zij heeft contact opgenomen met de school en heeft komende week een gesprek met hen'. 'Wil jij nog verder gaan met therapie bij Willem?', vraagt Ilse. 'Ik ga hem sowieso helpen bij de verwerking van de pesterijen en hem leren om te gaan met dit soort situaties in de toekomst'. 'Maar die piepende ademhaling, waar komt die dan vandaan?, vraagt Ilse. 'Dat heeft niets te maken met die aanvallen'. Ik wil daar verder onderzoek naar laten uitvoeren. Wanneer heb jij weer een afspraak met de familie Lafaille? Frederik kijkt in zijn agenda. '15 November'. Wil jij na jullie afspraak met hen langskomen. Ik wil mevrouw Lafaille informeren. 'Dat ga ik doen', zegt Frederik.
'Hebben jullie nog patiënten voor mij?, vraagt Frederik. Mevrouw de Maeren, zij heeft zich bij mij op het spreekuur gemeld met een drukkende pijn op de borst en kortademigheid. Na onderzoek bleek dat mevrouw een hartaanval aan het doormaken was, hierop heb ik een ambulance laten komen en is mevrouw voor behandeling naar het ziekenhuis gebracht. Mevrouw heeft op controle bij de cardioloog besproken dat zij het moeilijk heeft om haar leven terug op te pakken. Dit heb ik ook met haar besproken tijdens onze afspraak. Misschien is het goed dat zij haar gevoelens onder woorden kan brengen. 'Dit is een bekend symptoom. Ik ga het noteren en zal contact met haar opnemen', zegt Frederik. 'Ik heb geen cliënten voor u', laat Ilse weten. 'Oké. Ik heb nog wel een nieuwe patiënt voor u Anouk, Lise Paret. Jij heb haar een keer behandelt na een automutilatie poging'. Ik herinner mij haar weer. 'Lise heeft zich opnieuw geautomutileerd en deze wonde is niet behandeld. Ik vrees een beetje dat zij een infectie heeft opgelopen'. Ik had haar mijn kaartje gegeven zodat zij kon bellen, maar zij heeft niets laten weten. 'Lise is een tijdje weg geweest'. Vandaar. Laat haar snel maar een afspraak maken. 'Ik ga het doorgeven'.
'Hebben jullie verder nog iets voor mij?', vraagt Frederik. Ilse en ik kijken elkaar aan en schudden beide van niet. 'Dan laat ik jullie verder patiënten bespreken'. Bedankt Frederik. Samen met Ilse bespreek ik nog enkele patiënten. 'Mevrouw Vervaecken is opgenomen in een verzorgingshuis op de afdeling voor mensen met dementie. De zoon kon haar niet meer thuis houden, het werd te gevaarlijk'. Hoe lang heeft hij voor haar gezorgd? 'Hij heeft haar bijna 10 jaar bij hem thuis verzorgd'. Ongelofelijk knap. Hoe is hij er onder? 'Hij heeft er vreder mee. Hij moest wel even wennen dat hij niet meer hoefde te zorgen, maar hij weet dat daar ook voor haar gezorgd wordt en dat het voor hem zelf ook beter is zo'. Dat is goed. 'Meneer Khalid heeft een amputatie ondergaan van het linker onderbeen. Door de diabetes was er geen bloedtoevoer meer naar de tenen. 3 Tenen en een wonden aan de enkel hadden al ernstig gegranuleerd weefsel. Er is nog geprobeerd om met hyperbare zuurstof therapie de bloedtoevoer te herstellen, maar dit heeft niet mogen baten'. Oké. 'Bij mevrouw Khalid heb ik haar medicatie aangepast. Zij heeft nu minder last van duizeligheid'.
Ik heb mevrouw Vermalen doorgestuurd naar Tarik voor kinesitherapie. Mevrouw haar been blijft pijnlijk ondanks het plaatsen van een nieuwe totale knie prothese. De oorzaak hiervan is dat mevrouw niet wilde bewegen na de operatie, omdat zij bang is om pijn te hebben. Hopelijk met de hulp van Tarik komt er weer beweging in de knie. Meneer Vervaeten heb ik opnieuw een antibiotica kuur voorgeschreven voor de maag- darm infectie. 'Wat heb jij voorgeschreven?' Opnieuw Doxycycline. Ik heb eerst opnieuw bloed laten afnemen en daarop was te zien dat de infectie parameters iets waren gezakt, daarom heb ik besloten om nog een kuur voor te schrijven. 'Voor hoeveel tijd?' Nu voor 3 weken, de vorige was voor één week. 'Duidelijk'. Dat was het voor mij. Heb jij nog bijzonderheden? 'Nee. Ik wilde alleen nog weten of jij mevrouw Smolders nog heb gezien'. Die is inderdaad nog bij mij langs geweest. Wacht hé ik zoek het even op. Op mijn laptop open ik het dossier van mevrouw Smolders en lees snel mijn rapportage door. Ik heb mevrouw doorgestuurd naar een diëtist met het advies voor eet advies in verband met de hoge bloeddruk ook heb ik haar het advies gegeven om te gaan sporten. 'Als zij een beetje gewicht verliest zou dat inderdaad beter voor haar zijn'. Maar ik verwacht dat zij binnenkort snel op u spreekuur zal staan, omdat ik haar heb gezegd dat zij af moet vallen en dat vond zij niet leuk om te horen. 'Ik ga het dossier al eens doorlezen, want ik denk inderdaad dat ik haar binnenkort kan verwachten'. Ik zal Tim ook op de hoogte brengen. Als zij dan komt wil ik dat hij één van ons erbij roept. 'Dat is nog niet zo'n slecht idee'. Hebben wij verder nog iets te bespreken? 'Ik denk het niet'. Dan gaan wij een hapje eten. 'Daar heb ik echt trek in'.
'Trouwens hoe gaat het nu met u, want ik heb het gevoel dat het niet is gebeterd na dat bloedonderzoek. Daar was toch niets bijzonders uitgekomen zei jij?', vraagt Ilse op weg naar de koffiekamer. Dat bloedonderzoek gaf geen duidelijk. Ik ben af en toe nog moe en misselijk, maar dat is met vlagen. 'Zou jij geen uitgebreid onderzoek laten doen?' Misschien moet ik dat toch maar eens een keer laten doen. In gedachten moet ik lachen, zij zou eens moeten weten.
JE LEEST
In goede en slechte dagen, in liefde en geluk
Hayran KurguMijn verhaal gaat vooral over Floor Lommelen, de Buurtpolitie, en haar vrouw Anouk. Zij gaan voor een nieuwe stap in hun huwelijk, maar dit verloopt niet zonder slag of stoot. Houdt hun huwelijk stand of verliezen zij elkaar? Voor dit verhaal heb i...