51. Aanbod van de commissaris

97 4 0
                                    

(Floor)

9 november 2017

Femke en ik zitten aan ons bureau te werken wanneer de commissaris de teamruimte binnenkomt. 'Floor, komt eens mee meiske'. Ik kijk Femke aan. 'Heb jij iets mispeutert?' Geen idee. Ik zal maar eens gaan kijken.

In het bureau van de commissaris neem ik plaats op een stoel tegenover hem aan het bureau. even gaat er een vreemd gevoel door mij heen. Het doet mij denken aan een aantal maanden geleden. 'Floor waarom ik u heb laten komen. Wat zou jij ervan denken om mee te gaan doen aan het examen voor hoofdinspecteur?' Verbaasd kijk ik hem aan. Ik? 'De afgelopen tijd heb ik gekeken naar u werk en ik ben hier zeer over te spreken. Zou jij dit zien zitten?' Ik had niet verwacht dat u mij dit zou vragen. Moet ik nu meteen antwoord geven op u vraag? 'Ik wil zo snel mogelijk antwoord, want de opleiding start einde van de maand'. Van deze maand? 'Ja'. Oké. Hoe verloopt de opleiding eigenlijk? 'Ik heb hier al een lijst met zaken die jij al moet leren kennen'. Ik pak de lijst aan en bekijk globaal wat er op staat. Dat is niet niets. 'Klopt, maar ik weer dat jij dat kan'. En wat als u mij inschrijft voor het examen? 'Dan start de selectieprocedure. Op de eerste dag zal een cognitieve vaardigheidsproef worden afgenomen en de sportproef. Dag 2 bestaat uit de beroepsproef. Dag 3 wordt de persoonlijkheidsproef afgenomen. Dag 4 moet jij voor de selectiecommissie verschijnen. En op dag 5 worden de medische proeven afgenomen'. Denkt u dat ik door de persoonlijkheidsproef komt? Zouden zij de maand ziekteverlof niet al een negatieve zaak zien? 'Er is toen geen rapport opgemaakt over u. Als jij uitlegt wat er toen is gebeurd en dat het voor u even te veel was moet dat geen probleem zijn'. Bent u daar zeker van? 'Anders nemen zij contact op met mij en zal ik hen uitleggen dat jij daar sterker uit ben gekomen'. Dank u chef. Ik ga het vanavond met Anouk bespreken en dan laat ik het u morgen weten. 'Dat is goed'. Kan ik hier dan nog wel blijven werken? 'Waarom zou dat niet mogelijk zijn?' Omdat wij een klein team hebben en aangezien Tineke al hoofdinspecteur is. 'Goede mensen kan ik altijd gebruiken in mijn team. Ik hoop dat jij deze kans aanpakt'. Ik ijk de commissaris bedenkelijk en bezorgd aan. 

'Dus de commissaris heeft u gevraagd om mee te doen aan het examen voor hoofdinspecteur?', zegt Anouk terwijl wij samen in de zetel zitten. Ja hij heeft het mij vanmiddag gevraagd. 'En wat heb jij geantwoord?' Dat ik het eerst met u wilde bespreken. 'Waarom? Dit is een unieke kans die jij krijgt'. Het gaat veel studeren zijn de komende tijd en daarbij moet ik nog gewoon mijn diensten draaien. 'En dan?' Nu jij zwanger bent wil ik ook u helpen waar nodig. 'Schat, de eerste maanden zal ik misschien wat misselijk en moe zijn. Het zal pas zwaarder worden in het laatste trimester van de zwangerschap'. Dus jij vindt dat ik het moet doen? 'Absoluut'. Dan laat ik de commissaris mij morgen aanmelden. 'Moet jij veel studeren?' Dit is de lijst die ik van de commissaris kreeg, ik overhandig Anouk de studielijst. 'Amai dat is niet niks. Gelukkig kun jij goed studeren en heb jij een super geheugen'. Dat zal ook niet zo'n probleem worden. 'Trouwens de uitvoering ervan ook niet. Jij ben een goede flik en kunt goed met mensen omgaan. De commissaris heeft u niet voor niet gekozen'. Bedankt voor alle complimenten, maar laten wij eerst afwachten of ik door de selectieproeven kom. 'Natuurlijk lukt dat. Maak u maar niet zo'n zorgen'. 

De volgende dag

10 november 2017

Ik ben iets eerder naar het werk gekomen vandaag, omdat ik eerst langs de commissaris wil. Aangekomen op het commissariaat loop ik direct naar het kantoor van de commissaris en klop op de deur. 'Binnen. Ah Floor, jij bent er vroeg bij'. Goedemorgen commissaris, ik wilde u eerst nog even spreken voor mijn dienst begint. 'Oké zet u'. Ik heb gisteren een gesprek gehad met Anouk over u voorstel om mee te doen aan het examen voor hoofdinspecteur. Om eerlijk te zijn heb ik er serieus over moeten nadenken, maar uiteindelijk ben ik tot een besluit gekomen. Ik zou graag meedoen aan het examen voor hoofdinspecteur. 'Dat vindt ik fijn om te horen. Ik ga u direct inschrijven'. Bedankt commissaris. 'Mag ik u wel vragen waarom jij twijfelde?' Even denk ik na. Zal ik de commissaris de waarheid vertellen? Ik wil het u wel vertellen, maar ik zou u wel willen vragen om het niet verder te vertellen alstublieft. 'Alles wat hier gezegd wordt blijft binnen deze kamer'. Anouk en ik proberen zwanger te raken en het is nu zover, dus wil ik haar bijstaan waar nodig. Er ontstaat een glimlach op het gezicht van de commissaris. Wij willen het graag nog even geheim houden tot het eerste trimester voorbij is. 'Dat is goed te begrijpen. Proficiat Floor en natuurlijk ook mijn welgemeende proficiat voor u vrouw'. Bedankt commissaris. 'Ik kan heel goed begrijpen dat jullie het nog geheim houden. De eerste maanden zijn altijd de spannendste van de hele zwangerschap'. Dat is dus eigenlijk de reden. 'Jij gaat dat goed doen. Van zodra ik de papieren heb ontvangen zal ik deze aan u bezorgen'. Dank u. 'Ik zou wel alvast beginnen studeren, wat kan. De overige boeken krijg jij nog'. Dat is goed. Mag ik aan de collega's zeggen dat ik mee ga doen aan het examen? 'Natuurlijk mag dat. Misschien kan jij hulp vragen aan Tineke in verband met het examen. Goed idee. 'Ik weet zeker dat jij dit gaat kunnen'. Merci voor het vertrouwen commissaris. Ik sta op en verlaat het kantoor van de commissaris. 

'Ah Floor, jij was hier al', zegt Femke wanneer ik naar ons bureau kom lopen. Ja ik moest nog even bij de commissaris zijn. 'Jij zit toch niet in de problemen?' Nee absoluut niet. De commissaris heeft mij gevraagd of ik mee wil doen aan het examen voor hoofdinspecteur. 'Echt? Oh Floor jij gaat dat zo goed doen!' Ik moet eerst nog door de selectieproeven komen. 'Dat is geen probleem voor u'. Bedankt voor het vertrouwen. 



In goede en slechte dagen, in liefde en gelukWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu