68. De rechtszaak

102 5 1
                                    

(Floor)

18 januari 2018

"Het Hof", roept de griffier. De zaal staat op. Wanneer het Hof gaat zitten neemt iedereem terug plaats. 'Leidt de verdachte binnen', geeft de voorzitter aan. Dan wordt hij binnen geleid. Ik leg mijn hand op de hand van Anouk en kijk haar aan. Zij heeft het moeilijk. Ik heb mij voorgenomen hem niet meer aan te kijken, dat gun ik hem niet. De procureur krijgt het woord.

'Meneer de voorzitter, leden van het hof, vandaag de zaak rond een jongemam die zijn woede botvierde op de mensen die voor hem zorgde. Mensen die al jaren voor hem klaarstonden en waar hij altijd bij terecht kon. Ook op de dag van 22 mei 2017. Verdachte meld zich op het spreekuur van zijn huisarts dokter Storme in het wijkgezondheidscentrum De Korf. Wanneer zij in de spreekkamer zijn en ook de sociaal assistent mevrouw Vermeersch zich bij hen heeft gevoegd slaan bij meneer Vercauteren de stoppen door. Hij eist medicatie! Mediatie, omdat beklaagde high wilt worden. Beklaagde is namelijk al enkele jaren een intensief drugs gebruiker. Hiervoor krijgt beklaagde al enkele jaren hulp bij het afkicken van dokter Storme. Met goede resultaten, maar beklaagde herviel ook vaak in zijn oude patroon. Omdat beklaagde op de dag van de feiten geen geld had om drugs te kunnen kopen ook geen drugs meer in bezit had besloot beklaagde gelijk om medicatie te vragen, om high te worden, nu hij toch een afspraak had met dokter Storme. Omdat hij dit niet krijgt van dokter Storme begint meneer met een mes te dreigen. Terwijl mevrouw Storme en mevrouw Vermeersch zich in veiligheid proberen te brengen achter het bureau begint meneer te brengen achter het bureau begint meneer te roepen en te tieren tegen de twee vrouwen. Als hij na lang aandringen zelf maar opzoek gaat naar medicatie in de medicijnkast probeert mevrouw Vermeersch meneer te kalmeren door op hem in te praten. Omdat zij van een afstand geen contact kan krijgen met meneer Vercauteren besluit zij zijn richting op te lopen. Aangekomen bij meneer, die nog altijd hevig aan de medicijnkast bezig is, legt mevrouw Vermeersch haar hand op meneer Vercauteren zijn schouder. Hierop draait meneer Vercauteren zich om en steekt zonder aarzelen mevrouw Vermeersch meerdere malen in de buik. Willens en weten en met voorbedachtenraden. Meneer is niet bang om geweld te gebruiken om zichzelf te verrijken. Hij is een gevaar voor de samenleving'. 

Ik voel dat Anouk sneller begint te ademen en wanneer ik haar aankijk zie ik dat Anouk naar beneden kijkt. Rustig ademen, fluister ik haar toe. Anouk kijkt mij aan, de paniek is in haar ogen af te lezen. De tranen lopen over haar wangen. Ik weet dat het moeilijk is, maar probeer rustig te blijven. 'Het is zo confronterend om het weer terug te horen', zegt Anouk zacht terug. Ik sla mijn arm om haar heen. 

'De politie heeft tijdens een instap in de spreekkamer met veel overtuigingskracht meneer proberen overmeesteren. Ook nu dreigde meneer weer met een mes, dit keer in de richting van de agenten. De politiehond moest ingezet worden om meneer te kunnen overmeesteren. Na onderzoek in het ziekenhuis bleek mevrouw Vermeersch verschillende steekwonden te hebben in de buik, waarvan één de lever had geraakt. Mevrouw is in kritieke toestand opgenomen in het ziekenhuis waar zij een levensreddende operatie heeft moeten ondergaan. Mevrouw Vermeersch haar lever werd gesplitst. Het kapotte deel van mevrouw haar lever werd weggehaald. Dit is een operatie die uiterst precies moet worden uitgevoerd aangezien er belangrijke bloedvaten door de lever lopen. Gelukkig waren deze niet door de steekwonde beschadigd geraakt anders had mevrouw niet meer geopereerd hoeven worden. De operatie van mevrouw Vermeersch heeft 6 uur geduurd. Tijdens deze operatie is bijna de helft van mevrouw Vermeersch haar lever verwijderd. Het duurt maanden vooraleer de lever terug is aangegroeid tot de normale grootte. Het is dankzij het snelle optreden van de artsen in het ziekenhuis en het uitstekende werk van de chirurg dat mevrouw Vermeersch nog een toekomst heeft. Mevrouw Vermeesch heeft een maand in het ziekenhuis gelegen.

Ook dokter Storme is niet zonder kleerscheuren uit dit geweldsincident gekomen. Zij liep een gebroken schouderblad, een gebroken vinger, diverse kneuzingen en hematomen op, te lezen in bijgevoegde verklaring van het ziekenhuis. Mevrouw Storme haar hand werd gegipst en haar schouder werd volledig geïmmobiliseerd door middel van een draagzak rond de arm. Door deze verwondingen en immobilisatie van de arm en schouder kon mevrouw haar werk niet uitvoeren voor een tijd van zes weken. Ook in het dagelijks leven, tijdens de algemene dagelijkse levensverrichtingen, had mevrouw hulp nodig. Maar het fysieke gedeelte is nog niet het ergste. Mevrouw Storme heeft het mentaal vooral erg zwaar gehad. Ook het privéleven van mevrouw Storme heeft te leiden gehad onder de spanningen ten gevolge van het incident. De spanningen liepen zo hoog op dat het huwelijk van mevrouw Storme op het spel heeft gestaan. En dit alles door één persoon die niet tevreden was met een nee op zijn vraag naar medicatie'. 

In goede en slechte dagen, in liefde en gelukWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu