(Anouk)
16 september 2017
'Ik laat u iets weten wanneer wij vertrekken vanaf het commissariaat', zegt Floor voor zij vertrekt. Dat is goed. Wij geven elkaar nog een kus en dan vertrekt Floor naar haar werk. Ik zet de borden in de vaatwasser en ruim de tafel af. In het kantoortje pak ik mijn laptop en formulieren deze steek ik in mijn ras en vertrek dan naar De Korf. Ik installeer mij in mijn spreekkamer als plots Ilse binnen komt. 'Goedemorgen Anouk heb jij een momentje?' Goedemorgen natuurlijk. 'Zou jij even mee willen kijken naar de resultaten van het bloedonderzoek van mijn patiënt?' Ilse overhandigt mij het formulier met de resultaten. Aandachtig bekijk ik het resultaat. Dat ziet er goed uit, het ijzergehalte is iets lager, maar niet schrikbarend. Wat was u diagnose? 'Hetzelfde, maar de klachten van mijn patiënt zijn serieuzer dan het bloedresultaat laat zien'. Heb jij een afspraak gemaakt met u patiënt? 'Ik ga haar vandaag contacteren om het resultaat te bespreken en haar nogmaals te onderzoeken'. Mocht jij er niet uit komen wil ik wel met u meekijken. 'Merci. Ah jij weer dat Tim vandaag met mij meeloopt?' Voor wat loopt hij mee? 'In verband met een scriptie omgangsvormen'. Hij heeft mij dat een tijdje geleden vertelt ja. Misschien is het wel leuk om het onderzoek van u patiënt samen met hem te doen. Een frisse blijk kan soms wonderen doen. 'Ik ga het met voorstellen'. Ilse verlaat mijn spreekkamer waarop ik mijn laptop open en opstart.
Wanneer alles gereed is begin ik aan mijn spreekuur. Eefje, wie is mijn eerste patiënt? 'Mevrouw Lafaille met haar zoontje'. Mevrouw Lafaille goedemorgen, komt u maar binnen. Dag Willem, hoe is het man? 'Goed', zegt Willem. Zet jullie. Wat kan ik voor u doen Annick? 'Het is niet voor mij dit keer, maar voor Willem'. Is het echt Willen? Willem knikt heftig. 'Zo heel onverwacht de laatste 2 a 3 maanden heeft hij last van astma of piepende ademhaling. Ik maak mij daar wat ongerust over. Hij heeft wel een hevig verkoudheid gehad een aantal maanden geleden. Eerst dacht ik een nasleep daarvan, maar mijn zei dat Willem na de verkoudheid niet van dit soort geluiden heeft gemaakt'. Hoe oud ben jij nu Willem? 'Zes jaar'. Ik dacht het al, zo'n grote vent dat jij bent. 'Mijn man heeft hem een keer een inhalatie van zijn puffer gegeven tijdens zo'n aanval daarmee verminderde de aanval wel. Hij zegt dat het onschuldig is, maar ik weet liever eerst zeker wat hij heeft'. Onschuldig wil ik het toch niet noemen, het is sowieso niet zo verstandig om medicatie zonder doktersvoorschrift te beginnen nemen. Heeft u de puffer misschien bij? Annick kijkt in haar tas en overhandigd mij de puffer. Ventolin, op zich is dat een goed product, maar als u niet weet wat de oorzaak is van de aandoening dan is het niet zo verstandig om te nemen. 'Dat dacht ik al'. Is er de laatste tijd iets veranderd in jullie omgeving, nieuwe gordijnen gekocht of nieuwe tapijt? 'Nee dat niet'. 'Ik heb een nieuwe fiets gekregen!', roept Willem. Is het echt? 'Ja een bmx'. Maar dat is wel een stoere fiets. Hij knikt. 'Kan dat er iets mee te maken hebben?' Dat is een mogelijkheid. Ik denk nu eerder aan een allergische reactie, dus ik zou graag een allergietest afnemen. Dan kunnen wij zaken uitsluiten. 'Hoe gaat dat in zijn werk?' Dat is een eenvoudige test door middel van krasjes op de binnenkant van de onderarm. 'Kan dat vandaag of moet ik een nieuwe afspraak maken?' Dat kunnen wij nu meteen doen als dat voor jullie mogelijk is. 'Geen probleem'. Dan ga ik de spullen pakken en Willem mag plaats nemen op de onderzoekstafel. 'Moet is op dat bed gaan liggen?' Gaat dat lukken daar alleen op te komen? 'Ik kan dat makkelijk'. Ik had niet anders verwacht. 'Doe u jasje maar uit Willem', zegt zijn moeder.
Over ongeveer een uur kunnen wij al resultaat zien. Als jullie naar buiten willen dan kan dat. 'Wij wachten wel gewoon hier'. Dat is goed. Als er iets is kun jij dat melden bij Eefje aan de balie. 'Bedankt dokter'. 'Gaan wij naar huis mama?' 'Nee wij moeten hier even een tijdje wachten'. 'wat moet ik dan doen?' 'Misschien kun jij een boekje lezen?' 'Dat wil ik niet. Mag ik buiten gaan fietsen?' 'Nu even niet vent?' 'Zeg grote ven houdt jij van tekenen?', vraagt Eefje. 'Ja'. 'Ik heb hier kleurpotloden en ik denk ook wel een mooie kleurplaat. Wil jij die dan voor mij kleuren?' 'Ja'. 'Top dan ha ik deze pakken ga jij maar vast zitten'.
Een uur later roep ik Annick en Willem terug binnen. Alles goed gegaan? 'Hij heeft niets gezegd van jeuk of pijn of dergelijke', zegt Annick. 'Ik heb een tekening gemaakt'. Is het echt? Kom maar op het bed zitten. Wat voor tekening heb jij gemaakt? 'Van dieren ik heb die ingekleurd'. Ik ga de plakker van u arm halen en dan gaan wij kijken of wij rode bultjes kunnen vinden. Ga jij helpen zoeken? 'Ja'. Voorzichtig verwijder in de plakker en kijk ik naar de gemaakte krasjes op de arm van Willem.
Het is goed, jij mag weer van het bed en bij mama gaan zitten. Anisch goed nieuws hij heeft geen allergische reacties. Ook de longfuncties klinken normaal. Toch blijf ik mij wat zorgen maken, want zo'n allergische reactie komt er niet zomaar. Ik kan jullie meteen doorverwijzen naar een longarts om een blaastest te doen, maar laat ons eerst een kijken naar een andere optie. Er zit een fotolabo hier in de buurt, op de Jan van Rijslaan bij dokter Borem, daar kunnen jullie direct een foto van de longen laten nemen. Dan komen jullie meteen terug met het resultaat. Ik neem jullie er dan even tussen, dan hoeven jullie ook niet zo lang te wachten. 'Dan gaan wij dat doen'. Ik hoop dat u het niet erg vindt? 'Absoluut niet ik ben blij dat er uitgebreid gekeken wordt naar hem'. Ik schrijf een briefje voor jullie daar kunnen jullie Willem mee melden bij dokter Borem. Na overhandiging van het briefje loop ik mee naar de balie. Eefje, mevrouw Lafaille gaat naar dokter Borem, radioloog. Als zij terug zijn wil ik hen even tussen twee patiënten door zien. 'Ik ga het noteren dokter'. 'Tot straks dokter'.
Is Frederik bezig met een cliënt? 'Nee meneer Robrechts is gewoon in zijn spreekkamer'. Dan ben ik even bij hem voor overleg. 'Ik zal u bellen wanneer u patiënt er is'.
Ik klop op de deur van de spreekkamer van Frederik. 'Ja'. Frederik ik zou graag even een patiënt van mij willen bespreken met u, heb jij even? 'Ga zitten en vertel'. Ik heb een patiënt, een jongetje van zes jaar, sinds 2 a 3 maanden uit het niets astma aanvallen/ piepende ademhaling. Een allergie heb ik al kunnen uitsluiten aan de hand van een allergietest. Ik heb hem nu doorgestuurd om een foto te laten maken van de longen. 'Had hij daar al eerder ook al last van?' Nee dat is het juist. Ik weet dat het op andere leeftijden kan ontwikkelen. 'Heb jij al eens gedacht aan stress? Of iets anders psychosomatisch'. Niet alles is psychosomatisch he. Ik weet dat jij meer cliënten wilt, zeg ik met een glimlach. Merci, hier kan ik mee verder.
Een half uur later
'Hallo, wij hebben de foto's', zegt Annick tegen Eefje. 'Dokter Storme is momenteel bezig met een patiënt, maar zodra zij klaar is leidt ik u binnen. Neemt u even plaats'. 'Dank u'. Nog voor de familie Lafaille kan gaan zitten begeleid ik mijn patiënt naar de balie. Hey Willem ben jij daar weer? 'Ik heb mijn foto's mee'. Dan gaan wij die snel eens bekijken. Kom maar mee hoor. Ik hang de foto's op en bekijk ze aandachtig. Op basis van de foto's en het verslag van de radiologie zijn Willem zijn longen helemaal zuiver. 'Dat is dus goed?' Ik ben niet helemaal zeker wat ik verder nog kan doen. Mocht hij nog een aanval krijgen dan kan hij eventueel de puffer gebruiken, maar enkel als u het echt nodig acht. Het blijft medicatie die niet zomaar genomen moet worden. 'Nee natuurlijk niet, daar ben ik ook helemaal niet voor'. Ik heb toch nog een vraag. Is er de afgelopen tijd iets gebeurd wat spanning heeft gegeven bij Willem? Bijvoorbeeld een verhuis of is hij recentelijk van school gewisseld? 'Nee niets van die aard'. Waarom ik dit vraag is omdat ik nu, na de resultaten van alle onderzoeken te hebben gezien, meer aan een psychosomatisch probleem zit te denken. Heeft Willen veel vriendjes bijvoorbeeld? 'Niet veel, maar hij heeft twee "maten" waar hij regelmatig mee gaat bmx'en'. Kun jij al veel trucjes Willem? 'Ja, want Matthijs heeft mij de bunny hop geleerd'. Is het echt, maar dat is kei moeilijk. Willem knikt. En hoe gaat het op school? 'Hij praat daar niet veel over, volgens zijn juf is hij wat stiller geworden'. Hebben jullie daar met hem over gesproken? 'Hij wilt daar niets over zeggen'. Ik vindt het moeilijk om u nu te zeggen wat er met hem is. Mijn gedachten gaat toch uit naar iets psychosomatisch. 'Wat kunnen wij daar aan doen?' Het lijkt mij verstandig om een afspraak te maken met onze psycholoog, Frederik Robrechts. Misschien dat hij door middel van gesprekstherapie er achter kan komen wat er aan de hand is. Annick zucht. Ik wil u zeker niet ongerust maken. 'Nee dat doet u ook absoluut niet. Nogmaals ik ben blij dat u al deze moeite doet voor hem'. Dat is niet meer dan normaal. 'Die afspraak kan ik die direct maken?' Als u zich aan de balie meld dat gaat Eefje een afspraak maken voor u. 'Dan gaan wij dat doen'. Oké. 'Ga jij mee Willem, dan breng ik u nog naar school'. 'Moet dat echt mama?' 'Absoluut. Bedankt dokter'. Graag gedaan. Dag Willem, krijg ik nog een high five? Met een grote zwaai geeft Willem een high five. Veel plezier nog met bmx'en he man.
JE LEEST
In goede en slechte dagen, in liefde en geluk
FanfictionMijn verhaal gaat vooral over Floor Lommelen, de Buurtpolitie, en haar vrouw Anouk. Zij gaan voor een nieuwe stap in hun huwelijk, maar dit verloopt niet zonder slag of stoot. Houdt hun huwelijk stand of verliezen zij elkaar? Voor dit verhaal heb i...