(Anouk)
21 maart 2018
Dag Lise, kom maar binnen. Wij zetten ons aan mijn bureau. Dat is een tijdje geleden. Hoe gaat het met u? 'Het gaat een pak beter dan de laatste keer dat u mij heeft gezien'. Jij ziet er ook beter uit. 'Dank u wel'. Maar jij bent hier niet zomaar denk ik. 'Dat klopt'. Wat kan ik voor u doen? 'Ik kom eigenlijk met een speciaal verzoek voor u'. Oké, ik ben benieuwd. 'Sinds kort heb ik mijn leven weer een beetje op de rails. Dankzij de hulp van mevrouw Vermeersch heb ik een kamer in een opvang centrum, op school gaat het ook beter en ik ben een leuk meisje tegen gekomen. Nu dit allemaal stabiel is zou ik graag eens met mijn ouders gaan praten, maar om eerlijk te zijn zou ik niet weten hoe ik dit zou moeten aanpakken. Ik heb het met meneer Robrechts besproken, maar hij heeft hier niet veel ervaring mee. Nu was mijn vraag eigenlijk of u mij zou willen helpen om samen met mij met mijn ouders te gaan praten'. Natuurlijk wil ik u daarmee helpen. Heb jij al contact met hen opgenomen? 'Nee, ik ben van plan om hen een brief te schrijven met de vraag of zij bereid zijn om met mij te praten'. Dat is een goede eerste stap. 'Dan kunnen zij zelf de keuze maken of zij met mij willen praten of niet. Als zij willen praten wil ik wel met hun afspreken thuis en niet ergens in een café of zo'. Jij hebt gelijk om thuis af te spreken. Of misschien kun jij in u "huisje" afspreken, zo kunnen u ouders ook zien welke stappen jij hebt gemaakt. 'Dat zou ook kunnen'. Hoe zie jij mijn rol hierin? 'Als eerste zou ik u mee willen hebben als steun, maar misschien ook om mijn ouders te laten zien dat ik ook een goed leven kan krijgen net als u'. Ik glimlach en knik.
Zeg even tussen ons, zeg ik stiller. Is het een leuke meid die jij hebt ontmoet? Lise begint te blozen. 'Zij is zo mooi dokter'. Er ontstaat een glimlach op mijn gezicht. 'Wanneer ik bij haar ben voel ik mij zo gelukkig, zoiets heb ik nog nooit gevoeld'. Waar heb jij haar leren kennen? 'Op een bijeenkomst bij de Casa Rosa'. Het holebi huis? 'Ja, wij zijn aan de praat geraakt en zijn na afloopt iets gaan drinken in een café. Het klikte meteen tussen ons. In diezelfde week hebben wij opnieuw afgesproken en daarna nog een keer. Sinds 2 maanden zijn wij officieel samen'. Ik ben blij voor u. Heb jij sinds dat jij u vriendin hebt leren kennen nog last gehad van u depressieve klachten? 'Nog wel iets, maar niet veel. Ik heb al zeker niet meer mezelf pijn gedaan'. Dat vind ik een geruststelling om te horen. 'Zou het kunnen dat ik door Kristine geen depressieve episodes meer krijg?' Dat is moeilijk te voorspellen. U depressieve klachten zijn tot uiting gekomen na u problemen thuis, wat niet heel raar is ook. Jij bent toen door een heftige periode gegaan. Het kan zijn dat jij al vanaf u geboorte belast bent met de biologische factoren die een depressie veroorzaken, maar deze nooit eerder tot uiting zijn gekomen. Dan heb jij een grote kans dat jij de rest van u leven ooit depressieve episodes kan hebben. Wij noemen dat een chronische depressie, omdat jij hier heel u leven mee te maken heb. Moet dit het geval wezen wilt het niet zeggen dat jij, telkens wanneer jij een depressieve episode zit, jij dit in de heftigheid heb als jij hebt gehad. Het kan makkelijk zijn dat jij u dan alleen wat somberder voelt en voor de rest geen klachten heb. Begrijpend kijkt Lise mij aan. 'Meneer Robrechts heeft mij een keer uitgelegd dat rust en regelmaat er aan bij kan dragen dat ik minder last heb van depressieve episodes'. Dat klopt en het vermijden van grote hoeveelheden stress helpt daar ook bij. 'Vlinders in de buik valt dat ook onder stress?', vraagt Lise met een lach op haar gezicht. Dat valt onder gezonde stress. Ook ik moet nu lachen.
Samen met Lise loop ik mijn spreekkamer uit. Probeer op u gemak die brief te schrijven. Als jij hulp nodig hebt laat mij dan iets weten. 'Dat komt in orde dokter. Als ik reactie heb gekregen van mijn ouders zal ik u iets laten weten'. Dat is goed. 'Bedankt voor u hulp dokter'. Graag gedaan.
JE LEEST
In goede en slechte dagen, in liefde en geluk
FanficMijn verhaal gaat vooral over Floor Lommelen, de Buurtpolitie, en haar vrouw Anouk. Zij gaan voor een nieuwe stap in hun huwelijk, maar dit verloopt niet zonder slag of stoot. Houdt hun huwelijk stand of verliezen zij elkaar? Voor dit verhaal heb i...