118. Het gaat gebeuren!

146 3 0
                                    

(Anouk)

 12 juni 2018

02u55

Ik lig op mijn zij in het bed. De contracties volgen elkaar steeds sneller op en worden heviger. Even bijkomen tussen de contracties door is er niet meer bij. Ook nu probeer ik weer een contractie weg te puffen. Ik heb veel steun aan Floor. Haar ene hand heb ik ondertussen al volledig blauw geknepen en de andere is zo goed als al het vel af door het wrijven over mijn rug tijdens de contracties. 'Lief, ik heb zojuist naar u ouders gebeld en naar Koen en Hannah'. Komen zij af? 'Ja, zij komen deze kant op. Ca va?' Ook deze is weer overleefd, zeg ik tegen Floor. Ik pak haar hand vast. 'Jij bent een sterke. Ik ben zo trots op u'. Het is voor het goede doel, voor onze kleine'. Wij geven elkaar een kus. 

Dokter Minnick en Fien komen opnieuw de kamer binnen. 'Hoe gaat het?', vraagt dokter Minnick. De contracties worden intenser en volgen elkaar steeds sneller op. Zij controleert de monitor. 'Dit ziet er allemaal goed uit. De contracties komen zeer regelmatig nu. Ik ga u nogmaals toucheren'. Het lijkt of mijn lichaam dit niet wilt en uit protest een nieuwe contractie er tegenaan gooit. Dokter Minnick wacht tot de contractie afgezakt is zodat het minder pijnlijk is. Via de monitor kan zij precies het goede moment bepalen. Dokter Minnick neemt plaats op het tabouret en trekt een handschoen aan. 'Anouk, ik ga u toucheren. Jij mag u voeten op het bed zetten'. Ik plaats mijn voeten op het bed. Dokter Minnick toucheert mij. 'Jij hebt volledige opening Anouk'. Is het al zover? Dat is wel snel. 'Dat is zeker snel, maar geen zorgen wij gaan u helpen. Fien jij mag alles gereed gaan maken'. 'Natuurlijk'. 'Wij gaan alles klaarmaken voor de komst van jullie kindje en dan kunnen wij eraan beginnen'. 

Het is zover, zeg ik terwijl ik Floor aankijk. Terwijl er tranen in haar ogen ontstaan en een glimlach op haar gezicht verschijnt knikt zij naar mij. Zij geeft mij een kus op mijn voorhoofd. 'Ik ben er voor u'. Fien komt met een kinderbedje de kamer ingereden. 'Mevrouw Lommelen, er is bezoek voor jullie'. 'Dank u wel'. Ga maar even, zeg ik. 'Ik ben direct terug'. Dat weet ik. Floor loopt naar de gang. 'Familie?', vraagt Fien. Mijn ouders en onze donor met zijn vrouw. 'Echt?'. Ja. Hij is een collega en goede vrouw van mijn vrouw. 'Dat is wel heel bijzonder'. Floor komt terug de kamer binnen. 'Bezoek', zegt zij en wijst naar de deur. Koen steekt zijn hoofd om de deur. 'Succes, jij gaat dat goed doen', zegt Koen met een trots gezicht. Ook mijn moeder steekt haar hoofd om de deur. 'Doet dat goed he meiske, jij kan dat'. Merci mama. Dan sluit zij de deur. 'Wat lief', geeft Fien aan. Absoluut. 

03u21

'Oké Anouk wij gaan eraan beginnen. Bij de volgende contractie mag jij mee beginnen duwen. U kin breng jij naar u borst en neem een grote hap lucht. Jij zet alleen druk op u bekkenbodem spieren. Ik help u erdoor'. Een nieuwe contractie dient zich aan. 'Pak u benen maar vast, neem een grote hap lucht, kin op de borst en duwen', geeft dokter Minnick aan. Ik doe wat dokter Minnick zegt en neem een grote hap lucht. 'Komaan lief, jij kunt het'. 'Goed zo Anouk en rust'. Ik ontspan. 'Dit is wat jij vol moet houden. Nog eens'.

03u34

Hevig zuchtend ontspan ik. 'Rustig ademen Anouk. Het hoofdje staat al klaar, nog één keer duwen en jullie kindje is geboren. Komaan een nieuwe hap lucht en duwen'. Ik zucht één keer diep in en uit en neem dan een nieuwe hap lucht. Dan geef ik alles wat ik nog in mij heb. 'Door door door door. Heel goed hier is jullie zoon'. Het kleine mensje wordt op mijn borst gelegd. Met mijn linker hand hou ik hem tegen terwijl Fien onze zoon schoonmaakt en hem een mutsje op geeft. Dit is om warm te blijven. Ik kijk van onze zoon naar Floor waar de tranen over haar wangen lopen. Ook ik geef mijn tranen de vrije loop. Floor en ik geven elkaar een kus. 'Wat is het een mooi ventje en wat ben ik ongelofelijk trots op u'. Zonder u had ik het niet gekund. Floor wrijft met haar vinger over de wang van onze zoon. 'Gefeliciteerd', zegt dokter Minnick. Dank u wel. 'Dank u dokter'. 'Floor, wil jij de navelstreng doorknippen?' 'Natuurlijk. Zou u een foto willen trekken met mijn gsm?' 'Ik zal dat doen', geeft Fien aan. Dokter Minnick overhandigd de schaar aan Floor en geeft aan waar zij mag knippen. In één vlotte beweging knipt zij de navelstreng door. Dan geeft Floor de schaar terug aan dokter Minnick en overhandigd Fien Floor haar gsm terug. 'Lieve mama's, ik zal heel even jullie zoon mee moeten nemen om te onderzoeken, maar wees gerust jullie krijgen hem zo terug'. Dokter Minnick pakt de kleine van mijn borst en neemt hem mee naar de onderzoekstafel in het wandmeubel.

Gefeliciteerd mama, zeg ik tegen Floor. 'Jij ook gefeliciteerd mama'. Opnieuw geven wij elkaar een kus. Wil jij het nieuws gaan vertellen, want ik denk dat er een aantal mensen zenuwachtig aan het worden zijn op de gang. 'Ik ga naar hen toe'. Floor stuurt nog een knipoog in mijn richting en loopt dan naar de gang. Ondertussen wordt ik verzorgd door Fien.



In goede en slechte dagen, in liefde en gelukWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu