105. Inrichting van de babykamer

92 3 0
                                    

(Floor)

5 mei 2018

Vandaag zijn Anouk en ik een beetje vroeger opgestaan. Wij willen de meubels in de babykamer op z'n plaats gaan zetten. Vanmiddag moet ik nog gaan werken, wij staan met de late. Vandaar dat wij een beetje vroeger zijn opgestaan. 

Na het ontbijt gaan Anouk en ik samen aan de slag in de babykamer. Voor ik de deur open blijf ik stil staan. 'Wat is er?', vraagt Anouk. Voor wij beginnen wil ik eerst iets met u afspreken. 'Ik mag niets heffen zeker?' Dat heb jij goed geraden. 'Bij deze beloof ik plechtig dat ik het zware werk aan u over laat'. Heel goed. Wij gaan de babykamer binnen. Alle meubeltjes staan in de kamer, maar nog niet op de juiste plaats. Goed, waar wil jij mee beginnen? 'Het bedje'. Waar zou jij dat het liefst hebben staan? 'Ik dacht zelf met het hoofdeind zo naast het raam'. Aan de lange muur of tegen de korte muur? 'Nee aan de lange muur en dan zo met de rechterkant van het hoofdeind naast het raam'. Ik ben mee. 'Ik vond het alweer lang duren', zegt Anouk als grap. Ik kijk haar gespeeld verontwaardigd aan. 

Staat die zo goed? 'Kun jij hem nog een klein beetje naar rechts schuiven?' Ik doe wat Anouk vraagt. Zo? 'Ja'. De kast wilde jij aan de rechterkant van het bedje hebben toch? 'Welke rechterkant?' Die kant, wijs ik. 'Dat is links'. Wat? Nee dat is rechts. 'Vanuit het bedje is dat de linkerkant'. Oh leuk he uw hardwerkende vrouw pesten? 'Het is fijn om te doen'. Dat ga ik onthouden. Maar welke kant wordt het nu? 'Vanaf hier gezien de rechterkant van het bedje'. Dank u wel. Met veel moeite duw ik de kast op de juiste plaats. 

Dan hebben wij alleen nog de commode goed te zetten. 'Ik dacht deze te zetten aan de korte muur'. Dat is makkelijk met uit het bedje halen, dan hoeven wij maar een halve draai te maken en de kleine ligt op de commode. 'Daarom ook'. Gaan wij doen. 'Wacht even. Jij hebt die plank toch gekocht voor boven de commode?' Dat is waar ook. 'Is het niet makkelijker om die eerst op te hangen voor jij de commode neerzet?' Dan moet ik even van beneden het boormachine halen en pluggen en schroeven. 'Als jij dat doe dan meet ik de positie uit. Dan doe ik toch nog iets'. Ik ben ook al erg blij met u aanwezigheid hoor. 'Dat weet ik wel, maar toch voel ik mij een beetje nutteloos'. Ach doe niet zo mal. Jij helpt toch bij het plaatsen van de meubels. 'Waar heb jij die plank staan?' Euh even kijk. Ah achter de stoel. Ik pak de plank erbij en haal deze uit de verpakking. 'Ga jij nu maar het gereedschap pakken'. Ja chef. Ik loop nog in de living wanneer ik Anouk mijn naam hoor roepen. Ja? 'Bij die plank zitten al pluggen en schroeven. Jij hoeft dus alleen het boormachine en de boortjes te nemen'. Oké. 

Wanneer ik terug in de babykamer kom heeft Anouk de muur gemarkeerd waar de plank moet komen. Ook heeft zij al de horizontale plank aan de achterplaat vast geschroefd. Kon jij het niet laten? 'Ik heb niet getild, ik heb het op de commode in elkaar gezet'. Dan is het goed. 'Ik heb ook al de pinnetjes voor het ophangen van de hangertjes erin gedraaid'. Heb jij toevallig ook gekeken welke maat boor ik nodig heb? 'Ja dat heb ik toevallig al gedaan. Ik zal u eens een lesje geven. Kijk op de plug staat de maat van de boor die jij moet gebruiken'. Een 4. Trouwens waarom heb jij tape meegenomen? 'Dat is een trucje dat ik u ga leren. Om te weten hoe ver jij moet boren kun jij de plug langs de boor leggen. Aan de bovenkant van de plug plak jij op de boor een stukje tape. Wanneer jij dan aan het boren bent en jij raakt met de tape de muur dan weet jij dat jij diep genoeg zit'. Dat is handig. 

Na de tips van Anouk ga ik aan de slag met het boren van de gaten. Wanneer dat gebeurt is stop ik de pluggen in de gaten en draai ik er met de schroevendraaier de schroeven in. Aan de achterplank zitten al twee plaatjes bevestigd waar de schroeven ingeschoven moeten worden. Samen met Anouk schuif ik de plank op de schroeven. 'Dat hebben wij mooi gedaan samen'. Ik ben trots op u, zeg ik en geef Anouk een kus. Dan schuif ik de commode onder de plank tegen de muur. 'Perfect'. 

Anouk en ik staan in de deuropening en bekijken het kamertje. Ik sla mijn arm om Anouk haar middel. Tevreden? 'Echt wel. Het is precies zoals wij het wilde. Ben jij ook tevreden?' Absoluut. 'Ik wilde zo al een beetje de eerste spulletjes gaan inruimen'. Dat is toch goed. Zal ik anders de boodschappen gaan doen? 'Waarom bestel jij die niet gewoon dan komen zij die thuisbrengen'. Ik ga eerst een lijstje maken. Heb jij nog iets wat jij echt wilt hebben. 'Nee, maar jij moet niet vergeten om brood te bestellen en ontbijtgranen'. Komt in orde. Terwijl Anouk aan de slag gaat in de babykamer ga ik de boodschappen bestellen. 

Na het bestellen van de boodschappen heb ik de vaatwasser uitgeruimd, de vaat opgeborgen en ik heb nog even gestofzuigd. Nu ben ik bezig met het maken van verse soep. Dan komt Anouk naar de keuken gelopen. 'Wat ruikt er hier zo lekker?' Verse soep. 'Mmm daar heb ik nu echt zin in'. Gelukkig. Hoe gaat het in de babykamer? 'Alles staat in kastjes en heeft een plekje gevonden'. Top. Anouk hangt haar neus boven de pan. Trek? 'Awel ja'. Dat komt goed uit, want de soep is klaar. 'Zal ik de kommen pakken?' Nee jij mag plaatsnemen aan tafel dan zal de soep zo geserveerd worden. 'Dank u wel', zegt Anouk en gaat aan tafel zitten. Wil jij brood bij de soep? 'Ja lekker'. Boter? 'Nee merci'. Ik zet de soep af en pak de kommen en het mandje brood meer naar de tafel. Dan loop ik terug om de pan soep te halen. Aan tafel schenk ik onze kommen vol. Smakelijk, zeg ik wanneer ik mij aan tafel heb gezet. 'Smakelijk'. 

'Wij zouden echt binnenkort eens moeten gaan kijken voor een kinderwagen en een luiertas en nog andere zaken'. Heb jij nog met u ouders gesproken over wat zij ons cadeau wilde doen? Anders kopen wij straks dingen dubbel. 'Ik heb er nog niet over gesproken'. Jij durf dat niet he? Anouk doet moeite om haar lach te onderdrukken. Zie jij nu wel. 'Ik durf inderdaad niet'. Anders moeten wij een geboortelijst opstellen? 'Dat is nog niet zo'n slecht idee'. Die lijst kunnen wij dan gewoon op internet zetten en iedereen kan er iets van kiezen zonder dat wij weten wie wat heeft gekozen. 'Daar gaan wij een keer voor zitten samen'. Doen wij. 'Hebben wij straks nog tijd om een begin te maken aan het geboortekaartje?' Daar maak ik tijd voor. Wij eten verder. 

 

Deze afbeelding leeft onze inhoudsrichtlijnen niet na. Verwijder de afbeelding of upload een andere om verder te gaan met publiceren.


In goede en slechte dagen, in liefde en gelukWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu