44. Nieuwe poging tot zwangerschap

115 4 0
                                    

(Anouk)

15 september 2017

Ik ga u antibiotica voorschrijven, omdat het nu toch al een tijdje duurt. Dit is een kuur voor 10 dagen, die moet u helemaal afmaken. Mocht het zijn dat de klachten over 2 weken nog niet in hevigheid zijn afgenomen maakt u een nieuwe afspraak. Ik overhandig het recept. Dan kan ik kijken of het mogelijk is om u dan door te sturen naar het ziekenhuis. 'Oké bedankt dokter'. Meneer Stevens beterschap. Mijn patiënt verlaat de spreekkamer en ik type mijn verslag in. Ik heb nog één patiënt staan. Mijn spreekuur is iets uitgelopen. Mijn administratie zal ik dan maar vanavond moeten doen. Ik loop naar de wachtkamer en haal meneer Monsaert op. Aan de gezichtsuitdrukkingen van meneer Monsaert zie ik dat hij veel pijn heeft. Gaat het? 'Moeilijik dokter'. Ik zie het. Wat kan ik voor u doen?, vraag ik wanneer meneer Monsaert heeft plaatsgenomen aan mijn bureau. 'Sinds deze middag heb ik plots stekende pijn in mijn onderbuik'. En dat is zomaar begonnen of heeft u die pijn gekregen na het eten van iets? 'Nee, vanmorgen had ik ook lichte last van buikpijn, maar ik dacht toen dat het krampen waren. Maar deze middag werd het ineens steken'. Is dat gevoel in de hele onderbuik of op één specifiek deel? 'Meer rechts onder'. Heeft u ook koorts? 'Ik denk het wel, niet dat ik deze al heb kunnen meten, maar ik heb het ook erg warm'. Oké u mag plaats nemen op de onderzoekstafel dan kan ik u even onderzoeken. Terwijl meneer Monsaert plaats neemt op tafel pak ik de vast uit de schuif. Gaat het? 'Het is al eens vlotter gegaan'. Ik ga eerst u koorts meten. 38,7c dat is serieus koorts. U mag uw shirt een beetje optrekken dan ga ik de buik voelen. Met één hand palpeer ik de onderbuik van links naar rechts. Is dat pijnlijk? 'Niet echt'. Dit? 'Dat begint'. Dan plaats ik mijn hand ter hoogte van het schaambeen tussen het schaambeen en de navel aan de rechterkant van de onderbuik. Dit? Meneer Monsaert kermt het uit van de pijn. 'Vreselijk dokter'. Wat doet het meeste zeer het induwen of het loslaten? 'Het loslaten, al voelt het induwen ook niet prettig'. Er wordt op de deur geklopt. Eefje opent de deur. 'Meneer zijn echtgenote is hier'. Kom maar binnen. Ik ben net klaar met het lichamelijk onderzoek. U mag komen zitten meneer Monsaert. 'Wat heeft hij dokter?', vraagt de bezorgde echtgenote. Alles wijst momenteel op een acute appendicitis. Dit moet snel behandeld worden anders kan het gevaarlijk zijn. Ik ga u doorsturen naar de Spoedgevalle van het UZ. Heeft u zelf vervoer? 'Ja ik ben met de wagen', zegt mevrouw Monsaert. Dat is goed. Ik neem plaats achter mijn bureau en pak de telefoon. Goedemiddag u spreekt met Anouk Storme huisarts van wijkgezondheidscentrum De Korf. Ik heb een patiënt bij mij met een acute appendicitis die ik zo snel mogelijk naar jullie wil doorverwijzen. Dit gaat om meneer Monsaert met geboortedatum 22/10/1980. Dat is mooi dan ga ik hen jullie kan op sturen. Dank u wel. Ik leg de telefoon neer. Jullie worden verwacht. 'Vriendelijk bedankt dokter', zegt meneer Monsaert. Geen probleem. Veel sterkte en beterschap. 'Merci dokter'. Ik sluit de deur achter de familie Monsaert en loop naar mijn bureau. De laptop klap ik dicht en stop deze in mijn tas waarna ik naar de balie loop. Eefje ik ben naar boven, wanneer ik dat zeg weet Eefje dat ik naar ons appartement ben, mijn administratie doe ik vanavond. 'Dat is goed dokter. Heeft u zich al uitgeschreven?' Dat doe ik meteen. Ik zet mijn handtekening op het fiche. Tot morgen. 'Tot morgen dokter'.

Het is 10 na 5 als ik de living binnen stap. Hé zoet, hoe was u dag? 'Wij hebben weer niet stilgezeten. En bij u?' Mijn spreekuur is uitgelopen en ik heb nog niets aan mijn administratie kunnen doen, dus dat zal ik vanavond moeten doen. 'Spijtig. Dat wordt dus niet gezellig samen op de bank?' Het zal zonder mij zijn vrees ik. 'Kan gebeuren. Heeft Koen al iets laten weten?' Nog niet gehoord, maar wij hebben pas over 20 minuten hier afgesproken. 'Komt hij het alleen brengen?' Ja, antwoord ik terwijl ik mijn laptop naar het kantoortje breng. 'Gelukkig maar'. Waarom? 'Anders had ik de badkamer eerst nog wel mogen opruimen'. Ik moet lachen. 

17u35 gaat de bel. Floor beantwoord de intercom en opent de deur. Koen komt naar boven en overhandigd Floor het in aluminium gewikkeld potje. 'Puur goud, net geoogst, een betere kwaliteit is er niet'. Wij moeten lachen. 'Ik heb het heel de weg nog verpakt gehad in een handdoek, dus het is op temperatuur gebleven'. Daar vertrouw ik u wel in. 'Ik ga weer door. Succes en tot morgen. Same time?' 'Morgen staan wij met de vroege', zegt Floor.  'Direct achter het werk dan?' Dan hou ik wat later pauze, dat is geen probleem. Ik zorg dat hier een potje staat. 'Merci'. Koen vertrekt en Floor en ik duiken de slaapkamer in. In ontdoe mij van mijn broek en onderbroek en leg mij op ons bed. Floor, zou jij het misschien willen inspuiten? Verbaasd kijkt Floor mij aan. Ik heb wat last van mijn schouder. 'Natuurlijk wil ik dat doen, maar ga ik u geen pijn doen?' Jij hebt gezien hoe ik het de vorige keer deed als jij dit net zo doet kan er niets mis gaan. 'Oké dan, maar ga jij het zeggen als ik u zeer doe?' Dan geef ik u gewoon een trap, zeg ik lachend. 'Daar gaat die dan. Ben jij er klaar voor?' Ja, doe maar. Voorzichtig brengt Floor de spuit in en injecteert de inhoud van de spuit. Langzaam haalt zij de spuit weer terug. 'En?' Goed gedaan. Voortaan kun jij in de praktijk injecties komen geven. 'Als jij van u patiënten vanaf wilt moet jij dat zeker doen', zegt Floor terwijl zij haar handen staat te wassen in de badkamer. 'Jij blijft nog even liggen?' Yep. 'Dan ga ik de ovenschotel in de oven zetten'. Ik kom er zo aan. 'Op het gemak, niets overhaasten'. 



In goede en slechte dagen, in liefde en gelukWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu