(Floor)
23 november 2017
Vandaag moet heel het team extra vroeg aanwezig zijn op het commissariaat. Niemand weet precies waarom, maar dat gaan wij snel genoeg weten. Iedereen heeft zich verzamelt in de vergaderzaal. 'Mannekes even stil allemaal. Vandaag een speciale opdracht, ons korps moet instaan voor de veiligheid aan het justitiepaleis. Er wordt vandaag een belangrijke zaak behandeld en de burgemeester vreest voor heel wat demonstranten aan het justitiepaleis'. 'Is dat normaal niet het werk van de Federale?', vraagt Eric. 'Ja normaal gezien wel, maar zij hebben een andere taak vandaag dus worden wij ingezet. De Federale houden wel alles in de gaten door middel van de camera wagen die aanwezig zal zijn aan het jusitiepaleis'. Is het vandaag niet dat Trevis Luke voor de rechter staat? 'Die kinderverkrachter?', vraagt Brigitte. 'Mannekes het is niet aan ons om hem te veroordelen', laat de commissaris weten. 'Brigitte en Eric, jullie blijven hier. Voor de andere teams, jullie krijgen een kleurcode als aanspreek code voor de cameratoezicht. Tineke en Koen jullie zijn Red, Floor en Femke jullie zijn Yellow, Robin en Tom voor jullie is het Blue en Obi en Aziz jullie zijn Indigo. Team Red en Yellow jullie blijven in de buurt van de poort waar de arrestanten wagen binnen zal rijden. Blue jullie bewaken de ingang van het jusitiepaleis van buiten. Binnen worden de mensen gecontroleerd door het veiligheidspersoneel van justitie zelf. Indigo jullie bewaken de weg langs het jusittiepaleis. Jullie zullen worden ondersteunt door gewapende teams vanuit het jusitiepaleis. Voor vandaag hebben Tineke en Floor de leiding op het terrein. Mijn codenaam is Commando en ik zal plaats nemen in de videowagen van de Federale. Iemand nog vragen?' 'Hoe laat wordt de verdachte binnen gereden?', vraagt Koen. 'Om 7u45 wordt de arrestantenwagen verwacht aan het justitiepaleis', antwoord de commissaris. 'Mannen zorg voor jullie veiligheid. Ik wil standaard bij iedereen het kogelwerend vest zien. 07u. stipt vertrekken wij richting het justitiepaleis'.
'Hoe gaat het met studeren?', vraagt Femke als wij onderweg zijn. Het is pittig, vooral die wetteksten. 'Maar vind jij het nog leuk?' Ja absoluut. 'Dat is het belangrijkste'. Om eerlijk te zijn zag ik er in het begin wel tegenop, maar nu ik er eenmaal aan begonnen ben ik het oké. 'Wat vindt Anouk ervan dat zij nu een student in huis heeft?' Die staat volledig achter mij. Wij maken ook echt tijd voor elkaar vrij, zodat wij niet langs elkaar leven. 'Dat is ook echt wel belangrijk'. Zolang ons huwelijk er niet onder lijdt vindt ik het leuk om te doen. 'Jij gaat dat goed doen'. Dank u Femke. Niet veel later parkeren wij ons aan het jusitiepaleis. 'Iedereen weet zijn positie?', vraagt Tineke. Iedereen knikt. Alle teams nemen hun positie in.
Er staat al een grote menigte te protesteren aan de poort van het jusitiepaleis. Koen, Tineke, Femke en ik stappen door het hek heen en nemen onze positie in. 'Red en Yellow in positie', meldt Tineke. 'Blue in positie', hoor ik Robin zeggen door de porto. 'Indigo in positie', zegt Obi. Aan de poort staan vier beveiligers van jusitie met automatische wapens. Wij observeren de mensen die aan de hekken staan. Verschillende mensen hebben spandoeken bij met teksten erop als "ophangen die smeerlap" en "bescherm de samenleving, laat hem nooit meer vrij".
07u35. 'Red en Yellow voor Commando', meld de commissaris. Tineke knikt naar mij. Yellow voor Commando. 'Hoe is de situatie bij jullie?' Er staan hier een man of 50 tot 75 met een aantal spandoeken en verkondigen leuzen. Nu target dichterbij komt wordt de stemming grimmiger, maar wij hebben het onder controle. 'Begrepen Yellow'.
07u44. 'Alle teams één minuut voor aankomst target', meldt de commissaris. Wij nemen onze positie in langs het hek. Dit zorgt ervoor dat het publiek ook meer op scherp komt te staan. 'Waarom verdedigen jullie die klootzak. Laat ons door dan leren wij hem een lesje', zegt een man aan het hek. Wij doen alleen ons werk. 'Jullie zijn net als die rechters daar binnen. Jullie hebben zeker geen kinderen, ah nee anders hadden jullie hier niet gestaan'. Ik geef geen antwoord wat duidelijk niet naar de zin is van deze man. Hij geeft mij een duw tegen mij schouder. Handen thuis meneer. 'Geef dan eens antwoord als ik tegen u spreek'. Ik heb u niets te zeggen. 'Aankomst target', hoor ik de commissaris zeggen. De mensen beginnen harder te roepen en met flesjes drinken te gooien naar de arrestantenwagen. Yellow voor Commando, dringent assistentie gevraagd. Net voor deze bij ons is breken de mensen door de hekken heen en zetten zich op de weg, zodat de wagen niet door kan rijden. Koen, Tineke, Femke en ik zetten ons tussen de wagen en de protesterende menigte in. Achteruit! Achteruit! Koen en ik trekken onze pepperspray. Achteruit!, roep ik nogmaals. 'Laat ons erdoor en die klootzak straffen'. 'Laatste keer achteruit of u zit zet binnenkort in die bus', zegt Tineke. 'Fuck you bitch', zegt de man en spuugt Tineke in haar gezicht. Hierop spuit ik direct met mijn pepperspray in zijn ogen. Tom en Robin, die tot hier zijn gesneld, brengen de man naar de grond en slaan hem in de boeien. Ondertussen hebben Koen, Femke, Tineke en ik onze wapenstok getrokken en duwen de menigte achteruit. Tom en Robin nemen de man mee. Het veiligheidspersoneel opent de poort en de arrestantenwagen rijdt langzaam de poort door waarna deze direct weer gesloten wordt. De protesterende demonstranten worden geïsoleerd. Niemand gaat hier weg voor zijn of haar identiteit is genoteerd. Tineke knikt mijn richting uit. Yellow voor Commando. 'Zeg het maar Floor'. Ik laat van iedere demonstrant de identiteit noteren. 'Inspecteur u mag de grootste relschoppers bestuurlijk aanhouden en overbrengen naar het commissariaat tot na de zitting van target'. Begrepen. Hebben jullie meegeluisterd?, vraag ik over de porto aan Koen, Tineke en Femke. 'Affirmatief', antwoord Femke. Koen en Tineke knikken. Yellow voor Commando. 'Ja Floor?' Kunt u een combi sturen voor het overbrengen van een vijftal mensen? 'Ik stuur Obi en Aziz met hun combi'.
De vijf grootste relschoppers worden apart gehouden en Tineke spreekt hen aan. 'Jullie zijn bestuurlijk aangehouden en zullen worden overgebracht naar het commissariaat'. 'Die smeerlap loopt straks waarschijnlijk buiten en wij worden gearresteerd omdat het rechtssysteem niet klopt?', vraagt een man verbijstert. 'Meneer wij oordelen daar niet over, daar zijn de rechters voor', zegt Tineke. Wanneer Obi en Aziz met hun combi aankomen opent Koen de deur en begeleiden wij de mensen de combi in. Als de mensen zitten rijden Obi en Aziz naar het commissariaat. 'Commando voor Red en Yellow'. 'Red luistert', antwoord Tineke. 'Jullie mogen terugkeren naar het commissariaat'. 'Dat is begrepen', zegt Tineke. 'Loop even mee naar onze wagen', zegt Femke 'ik heb nog een flesje water in de wagen, dan kun jij u gezicht afwassen'. 'Dat zou lekker zijn'. Op het moment dat wij naar de wagen willen lopen houdt Tineke mij tegen. 'Goed gedaan Floor'. Met een grote glimlach kijk ik haar aan.
JE LEEST
In goede en slechte dagen, in liefde en geluk
FanfictionMijn verhaal gaat vooral over Floor Lommelen, de Buurtpolitie, en haar vrouw Anouk. Zij gaan voor een nieuwe stap in hun huwelijk, maar dit verloopt niet zonder slag of stoot. Houdt hun huwelijk stand of verliezen zij elkaar? Voor dit verhaal heb i...