84. Terug naar mama

83 4 0
                                    

(Floor)

15 maart 2018

Een kwartier later stap de ambulancier uit de ambulance. 'Het slachtoffer....' 'Haar naam is Nathalie', geeft de commissaris aan. 'Wij gaan Nathalie voor de zekerheid meenemen naar het ziekenhuis. Zij is terug bij bewustzijn, maar wij willen haar grondig laten onderzoeken', geeft hij aan. 'Dat is goed', zegt de commissaris. 'Ik neem aan dat er iemand van u meegaat', zegt de ambulancier. 'Ik zal haar begeleiden naar het ziekenhuis haar moeder zal door mijn collega's worden gebracht', geeft Tineke aan. 'Dan mag u naast mij plaatsnemen en dan gaan wij vertrekken'. Op het moment dat Tineke naar de ambulance loopt knik ik naar Femke, dit is voor haar genoeg om te weten wat ik bedoel. Wij vertrekken naar de burgemeester. OP het moment dat wij in onze wagen stappen pakt Femke haar GSM uit haar broekzak en zoekt het nummer van mevrouw Dierickx, slachtofferhulp, op. 'Mevrouw Dierickx u spreekt met inspecteur Van Acker. Ik bel u om te melden dat wij Nathalie hebben gevonden. Zij wordt momenteel voor controle naar het ziekenhuis gebracht. Wij zijn onderweg naar de burgemeester om haar naar het ziekenhuis te begeleiden Kunt u mevrouw de burgemeester voorbereiden? Dan ziet u ons direct', zegt Femke en sluit het gesprek af.

Ik draai onze wagen de oprit van de burgemeester op. 'Die van AVS staan er ook alweer', zegt Femke. Wij stappen uit en vrijwel direct worden wij aangesproken door de journaliste. 'Hoe is de situatie van de dochter van de burgemeester? Is er al een verdachte gearresteerd?' Ik draai mij om en kijk de journaliste strak aan. Zonder iets te zeggen begrijpt zij dat wij geen antwoord gaan geven op haar vragen en dienst dan ook meteen achteruit. Femke en ik lopen naar de voordeur en bellen aan. Mevrouw Dierickx opent de deur. Wanneer wij de living binnenstappen staat de burgemeester staat de burgemeester op van de zetel. 'Hoe is het met haar?', vraagt zij. Zij wordt voor verder onderzoek naar het ziekenhuis gebracht, zeg ik zacht. De burgemeester slaat haar handen voor haar mond en gaat terug zitten. Hoofdinspecteur Schillebeeckx is met Nathalie mee naar het ziekenhuis en zal bij haar blijven tot u er bent. Wij zullen u naar daar brengen. De burgemeester knikt en veegt de tranen van haar gezicht. 'Ik ga mijn jas nemen', laat de burgemeester weten waarop zij opstaat en naar de hal loopt. 'Waar is Dannick?', vraagt Femke aan mevrouw Dierickx. 'De burgemeester heeft haar naar de universiteit laten gaan. Ik ga haar zo op de hoogte brengen en kom dan met haar naar het ziekenhuis'. 'Wij zulle nu het kamernummer doorsturen', laat Femke weten. 'Dank u wel'. De burgemeester komt in de deuropening staan. Voor wij gaan vertrekken wil ik u wel even waarschuwen, er staat een journaliste van AVS aan uw poort. Onze wagen staat voor u deur, ik stel voor dat u geen antwoord geeft op hun vragen. 'Dat was ik ook niet van plan', zegt de burgemeester. 

'Mevrouw de burgemeester, hoe is de toestand van u dochter? Klopt het dat er een aanslag op u gepland was?', vraagt de journaliste. Zonder antwoord te geven stapt de burgemeester in onze wagen. Femke sluit de deur achter haar en stapt dan ook in. Ik rijd de wagen achteruit van de oprit. Ondertussen blijft een fotograaf foto's nemen van de burgemeester achter in onze wagen. Ik draai de wagen de weg op en geef gas op weg naar het ziekenhuis. Aan het einde van de straat zet ik ons zwaailicht en sirene aan. 

'Hebben die mannen, die jullie hebben gearresteerd, bekend dat zij betrokken zijn bij de ontvoering van Nathalie?', vraagt de burgemeester. Dat mogen wij officieel niet zeggen. 'Hoofdinspecteur ik kom het toch te weten', zegt zij. Ik kijk kort naar Femke en zucht. Eén van hen heeft bekend. 'Wie is het?' Sorry, maar dat ik u niet bekend maken. 'Ik begrijp u'. Wanneer wij in de buurt van het ziekenhuis zijn stuurt Femke een bericht naar Tineke. 

Bij het ziekenhuis aangekomen gaan wij naar de spoedafdeling. Tineke staat ons op te wachten in de wachtkamer. 'Mevrouw de burgemeester', begroet Tineke haar en geeft haar een hand. 'De artsen zijn zojuist klaar met de onderzoeken van Nathalie zij is naar een kamer gebracht op de spoedafdeling. De spoedarts komt u zo vertellen hoe Nathalie haar situatie is. 'Met z'n vieren lopen wij richting de kamer van Nathalie. Daar aangekomen laat Tineke de burgemeester naar binnen. Femke en ik blijven hier op u wachten, neem u tijd. De burgemeester gaat naar binnen. 'Ik ga de arts verwittigen dat de burgemeester er is en dan ga ik direct door naar het commissariaat', geeft Tineke aan. Ik knik. 'Hoe kom jij naar het commissariaat?', vraagt Femke. 'Ik heb Koen een berichtje gestuurd, hij komt mij zo halen. Wanneer ik zo op het commissariaat ben ga ik met de commissaris overleggen en ik stuur een ploeg naar hier om jullie te vervangen'. Ik blijf hier tot er meer nieuws is van Nathalie. 'Ik ook, geeft Femke aan. 'Zeker?' Absoluut. Femke knikt. 'Ik geef het door'. Tineke loopt weg. 

11u47

Deze afbeelding leeft onze inhoudsrichtlijnen niet na. Verwijder de afbeelding of upload een andere om verder te gaan met publiceren.

11u47

De burgemeester komt de kamer van Nathalie uit. 'Nathalie haar toestand is stabiel, zij blijft wel een nachtje hier ter observatie en zij krijgt vocht toegediend. Zij heeft geen verwondingen opgelopen en zij is... niet aangeraakt geweest', geeft de burgemeester aan. Dat is fijn om te horen. 'Wij hopen dat Nathalie alles snel een plekje zal kunnen geven en haar leven weer kan oppakken', zegt Femke. 'Mevrouw Dierickx van slachtofferhulp heeft aangegeven ons verder te ondersteunen'. Voor het dossier hebben wij Nathalie haar verklaring nodig dit hoeft niet direct, maar wel op korte termijn. 'Dat begrijp ik. Vindt u het goed dat ik binnen enkele dagen een afspraak maak?' Dat is geen probleem. Mocht het nodig zijn dat kunnen wij de verklaring van Nathalie ook bij jullie thuis opnemen. 'Dat zou fijn zijn'. Ik ga het doorgeven aan de commissaris. Kunnen wij nu nog iets voor u betekenen? 'Nee merci. Ik blijf voorlopig bij Nathalie'. Ik knik. Sterkte, zeg ik waarop ik de burgemeester een hand geef. 'Heel erg bedankt voor jullie inzet en daadkracht. Het is dankzij jullie dat Nathalie zo snel gevonden is'. Wij hebben alles gedaan wat wij konden. Ook Femke geeft de burgemeester een hand. De burgemeester gaat terug de kamer binnen. Femke en ik kijken elkaar aan. 'Eind goed al goed', zegt Femke. Ik glimlach.

Terug op het commissariaat melden Femke en ik ons bij de commissaris. 'Hoe gaat het met de burgemeester?', vraagt hij. Zij is opgelucht dat zij haar dochter, in goede gezondheid, terug heeft. 'Begrijpelijk. Jullie mogen naar huis vertrekken, jullie hebben lang genoeg gewerkt'. 'Dank u commissaris', zegt Femke. 'Gaat het lukken om naar huis te gaan of zal ik een taxi voor jullie regelen?', vraagt hij bezorgd. Het zal wel gaan. 'Ik red het nog wel', antwoord Femke. 'Rust dan maar goed uit'. U weet dat ik eer maandag pas weer ben. 'Ja, sterkte morgen'. Merci. Femke en ik lopen naar de kleedkamer om ons om te kleden. Net voor ik naar huis vertrek stuur ik Anouk een berichtje. 

Lief, 

Ik ben onderweg naar huis.

X

Eindelijk kan ik u weer in mijn armen sluiten.

<3

Ik zet mijn GSM in de carkit en open de Spotify app. Met de muziek op een hoger volume rij ik naar huis.

In goede en slechte dagen, in liefde en gelukWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu