(Floor)
19 april 2018
16u30
'Floor, Floor'. Langzaam open ik mijn ogen. 'Dokter de Leeuw voor u aan de telefoon'. Meteen zit ik recht in bed, schraap mijn keel en pak de telefoon aan van Els. Met Floor Lommelen. 'Goedemiddag mevrouw Lommlen, u spreekt met dokter de Leeuw'. Goedemiddag. 'Ik zou u bellen om de situatie van uw vrouw te bespreken'. Ja, hoe is het met haar? 'Ik heb haar vanmiddag de angst remmer gegeven en dit heeft ervoor gezorgd dat de bloeddruk terug is verlaagd. De bloeddruk is nog wel licht verhoogd, maar niet zoals het was. En gezien de situatie is het ook niet zo vreemd dat de bloeddruk verhoogd is. De bloeddruk van de baby is nog altijd stabiel. Ik heb vanmiddag ook nog een nieuwe echo gemaakt en ook op deze echo waren geen complicaties te zien'. Ah dat is fijn om te horen. 'Daarjuist ben ik nog bij haar geweest ik heb geprobeerd om met haar te spreken, maar zij geeft nog altijd geen antwoord'. Met tranen in mijn ogen kijk ik Els aan. Er is daarstraks contact geweest met haar collega psycholoog en heeft aangegeven dat hij vanmiddag nog bij haar langs gaat. 'Dat is goed om te weten. Ik ga het laten weten aan mijn collega zodat er rekening mee gehouden kan worden'. Wanneer denkt u dat Anouk naar huis kan? 'Ik had gehoopt dat dat vanavond nog kon, maar ik denk dat het voor morgen zal zijn. Ik heb zelf morgenochtend weer dienst dan zal ik de situatie van uw vrouw beoordelen en terug contact met u opnemen'. Mag ik vandaag nog langskomen? 'Natuurlijk. Het bezoekuur is van 19u. tot 21u.'. Dan kom ik zeker langs. 'Ik ga mijn collega vragen om mij op de hoogte te houden van de situatie van uw vrouw'. Dat is aardig. 'Heeft u nog vragen?' Nee ik ben perfect geïnformeerd. 'Dat is fijn om te horen. Ik laat u morgen in de loop van de ochtend iets weten'. Graag. 'Ik wens u nog een goede avond'. Voor u hetzelfde dokter.
'En?', vraagt Els. De angst remmer heeft geholpen, haar bloeddruk is terug gezakt. 'Gelukkig'. Ik mag vanavond bij haar op bezoek. Wil jij meegaan? 'Natuurlijk wil ik dat. Trouwens dan kunnen wij op de terug weg langs u werk rijden voor u wagen'. Dat is waar ook, dat was ik nu helemaal vergeten. 'Ik ga u alleen laten dan kun jij u aankleden'. Ik zal straks voor ons eten bestellen. 'Dat komt helemaal goed'.
Els zit met haar laptop op schoot in de zetel. Veel werk? 'Dat valt mee, even een aantal zaken op orde brengen'. Het spijt mij dat ik u van u werk heb gehouden vandaag. 'Voor de zoveelste keer daar hoef jij geen sorry voor te zeggen. Het is toch normaal dat wij elkaar helpen'. Ik ben er echt heel dankbaar voor. Els glimlacht naar mij. Wat zou jij graag eten? 'Ik lust van alles'. Italiaans, Chinees, Japans of Thais? 'Thais lijk mij ook wel lekker'. Ja Thais? Nog een voorkeur voor iets? 'Voor mij is alles goed'. Dan ga ik bestellen. 'Bestellen jullie ook bij Yammie Thai?' Ja altijd, daar is het eten goed. 'Ik vind het fantastisch eten'. Dat komt dan helemaal goed.
Nadat ik het eten heb besteld krijg ik een SMS binnen. Ik krijg een SMS van Frederik, zeg ik tegen Els. 'Wat schrijft hij?'
Beste Floor,
Ik wil u even laten weten dat ik bij Anouk ben langs geweest.
Anouk lijdt momenteel aan depersonalisatie.
Dat wilt zeggen dat zij vervreemd is van haar gewaarwording, zij is geestelijk mee, maar lichamelijk wordt zij geblokkeerd.
Het is daarom dat er ook geen contact met haar gelegd kan worden.
Ik heb wel het idee dat zij dit in minder ernstige vorm heeft, want aan het begin van mijn bezoek staarde zij alleen maar naar het plafond, maar later war er oogcontact mogelijk.
Mijn vermoeden is wel dat zij alles begrijpt wat er om haar heen gebeurd en wordt gezegd, maar dat zij lichamelijk nog niet in staat is te reageren.
JE LEEST
In goede en slechte dagen, in liefde en geluk
Hayran KurguMijn verhaal gaat vooral over Floor Lommelen, de Buurtpolitie, en haar vrouw Anouk. Zij gaan voor een nieuwe stap in hun huwelijk, maar dit verloopt niet zonder slag of stoot. Houdt hun huwelijk stand of verliezen zij elkaar? Voor dit verhaal heb i...