(Floor)
11 december 2017Wat was het bijzonder hé gisterenavond. 'Mijn ouders waren zo gelukkig. Ik ben benieuwd hoe u collega's gaan reageren'. Geen idee. 'Wat heb jij eigenlijk gezegd?' Dat ik voor de dienst een mededeling heb te doen aan het hele team. Waarschijnlijk denken zij dat het te maken heeft met mijn afgelegde proeven van het examen voor hoofdinspecteur. 'Zij hebben dus geen enkel vermoeden?' Helemaal niet. 'Dat maakt het nog leuker'. Wij moeten alleen nog even langs de bakker voor de koffiekoeken. 'Dan zullen wij maar vertrekken hé'. Wij geven elkaar een kus en vertrekken.
Met een grote doos met koffiekoeken stappen wij uit de wagen op de parking van het commissariaat. Hand in hand lopen wij naar binnen. Patrick staat achter de balie. 'ah goedemorgen dames, wat een genoegen om u te mogen te verwelkomen', zegt Patrick. Hij begroet Anouk. Ja Patrick het is voor de mededeling. 'Iedereen is al in de vergaderruimte'. Ga jij ook mee? 'Natuurlijk'. Met z'n drieën lopen wij richting de vergaderzaal.
'Zie hier, schoon volk op de vroege morgen. Sorry Patrick, deze keer bedoel ik u niet', zegt Koen met een knipoog. 'Merci Baetens'. Patrick neemt plaats aan tafel. Ik zet de doos met koffiekoeken neer. Lieve collega's, begin ik onze mededeling serieus. Bedankt dat jullie allemaal zijn gekomen. Ik heb een belangrijke mededeling te doen. Jullie weten dat ik heb meegedaan aan de selectieproeven voor het examen voor hoofdinspecteur en dat ik deze succesvol heb afgerond. 'Nooit gedacht dat het u zou lukken', roept Koen. Er gaat daarom iets veranderen, maar niet zo zeer door de proeven. Maar wel door.... Ik pak Anouk haar hand vast en kijk haar aan. Met een glimlach bevestigd Anouk het moment. Terwijl ik met mijn linker hand de hand van Anouk vast hou leg ik mijn rechter hand op haar buik en kijk het team aan. Wij zijn zwanger. 'Wat?', zegt Tineke met grote ogen en open mond. 'Echt?', vraagt Eric. 'Wij krijgen een kindje', bevestigd Anouk. 'Proficiat meiden', zegt Patrick wanneer hij bij ons is komen staan om ons te feliciteren. Iedereen van het team komt naar ons toe om ons te feliciteren. 'Hoe ver ben jij al?', vraagt Brigitte. 'Nu 3 maanden', vertelt Anouk. 'Baetens, zou jij Floor en Anouk niet komen feliciteren?', vraagt Tineke. 'Dat heb ik anderhalve maand geleden al gedaan', zegt hij nonchalant. Niet begrijpend waar hij het over heeft kijkt Tineke hem aan. 'Hoe jij wist het al of wat?' 'Ik wist het nog voor dat Anouk zwanger was'. 'Hoe kan dat nu?' Voor Tineke wordt het alsmaar ingewikkelder. 'Koen heeft ons geholpen bij het uit laten komen van onze kinderwens. Koen is onze donor', laat Anouk weten. 'Het is niet waar', zegt Robin. 'Dus jij bent de vader?', vraagt Eric. 'Nee, ik ben alleen de persoon die het laatste puzzelstukje heeft aangereikt. Anouk en Floor zijn de ouders van dit kleine mensje'. 'Allee dat vind ik heel mooi gebaar van u Koen', zegt de commissaris. 'Hebben jullie al een echo laten maken?', vraagt Femke. 'Jazeker'. Anouk haalt de foto van de echo uit haar portemonnee en laat deze zien. 'Is het helemaal gezond?', wilt Tom weten. Het is compleet en gezond. 'Wanneer zijn jullie uitgerekend?', vraagt Brigitte. 22 juni 2018. 'Een zomer kindje', zegt Tom 'dat wordt pittig'. 'Wij moeten iets over hebben voor ons kindje'. Anouk en ik geven elkaar een kus. Wij willen jullie uitnodigen voor een drink om onze zwangerschap te vieren. Zaterdagavond bij ons thuis. Partners en kinderen zijn ook welkom. 'Wij zullen er zijn', laat Robin weten. 'Natuurlijk komen wij dat vieren', zegt Brigitte. 'En reken maar dat het een groot feest gaat worden. Helaas zonder alcohol'. 'Sorry dat ik jullie onderbreek mannekes, maar onze dienst begint'. Ja wij gaan er ook vandoor, straks is De Korf aan de beurt om verrassend nieuws te ontvangen. De collega's begroeten ons en gaan aan het werk. Wij gaan terug naar huis en ons opmaken voor de mededeling in De Korf.
Die middag
'Eet smakelijk allemaal', zegt Anouk wanneer wij de koffiekamer binnen komen. 'He Floor, kom jij hier een boterham mee eten?', vraagt Frederik. Wij hebben zojuist al gegeten. Anouk en ik nemen plaats aan de grote tafel bij de rest van het personeel van De Korf. 'Mensen ik wil even iets meedelen. Over een tijdje zullen jullie mij even moeten missen in De Korf. Er staat namelijk een grote verandering te gebeuren'. 'Ga jij De Korf verkopen?', vraagt Judith. 'Nee absoluut niet, maak jullie daar maar geen zorgen over. Voor jullie gaat er niets veranderen, behalve dan dat jullie het even zonder mij zullen moeten doen. Dat heeft namelijk te maken met het volgende. Mijn lieftallige vrouw en ik verwachten een kindje', zegt Anouk met een glimlach op haar gezicht. 'Wie is er zwanger?', vraagt Tim. Die eer heb ik overgelaten aan Anouk. 'Ben jij echt zwanger?', wilt Judith weten. 'Ja ik ben echt zwanger, kijk maar'. Anouk gaat staan en toont haar beginnend buikje. Ook laat zij de fot van de echo zien. Frederik zit met zijn hand voor zijn mond naar ons te kijken. 'Dit vind ik zo geweldig voor jullie', zegt hij even later. Ilse staat op en komt naar ons toe. 'Gefeliciteerd. Het verklaard wel u klachten van de laatste tijd'. 'Sorry ik moest iets verzinnen'. 'Het is u vergeven'. 'Anouk wat geweldig', zegt Judith emotioneel. 'Ik ben zo blij voor jullie'. Dank u wel Judith. 'Proficiat meiden', zegt Els waarna zij ons een zoen geeft. Jij ook bedankt voor u hulp. 'Ik ben blij dat het geholpen heeft'. Ook Tim een Eefje komen ons feliciteren. 'Hoe ver ben jij nu?', vraagt Ilse. '3 maanden', antwoord Anouk. 'Toekomst verzekerd voor De Korf', laat Tim weten. 'Gelukkig was ik nog niet van plan te stoppen'. 'Ik vindt het zo top dat het gelukt is', vertelt Els. Wij zijn ook heel erg blij. 'En is alles in orde met jullie kindje?', vraagt Frederik. Alles is in orde. 'Jullie moeten één ding weten meiden, als er iets is laat het weten en wij zullen er staan om jullie te helpen', laat Els weten. 'Ja absoluut één kik en wij staan er dokter', laat Eefje weten. 'Jullie zijn hartelijk bedankt', zegt Anouk.
Tijdens de lunch hebben wij nog zitten praten over de zwangerschap en over het kindje. Iedereen in De Korf is blij en enthousiast. Ik denk dat wij nog veel hulp en ondersteuning zullen krijgen van iedereen. Ook op het commissariaat was iedereen zo gelukkig voor ons. Zij gunnen het ons heel erg. Wat mogen Anouk en ik ons gelukkig prijzen met zo'n stel lieve en zorgzame collega's.
'Ik vond het mooi dat iedereen zo blij voor ons was', zegt Anouk wanneer wij in de zetel zitten. 'Maar ik ben nu ook even blij dat wij rustig samen zijn'. Moe? 'Toch wel een beetje'. Dan heb ik misschien wel iets voor u. Van achter de zetel haal ik een tasje tevoorschijn. 'Wat is dat?' Een cadeautje voor u. Eigenlijk voor ons, maar ik weet al wat het is. Anouk haalt de inhoud uit de tas. 'Een plakboek'. Weet jij nog een tijd geleden, toen wij net begonnen aan onze kinderwens, ik heb u toen verteld over een boek waar wij alles van de zwangerschap in kunnen bewaren. Ik dacht wij hebben nu de positieve test en de eerste foto van de echo, dus is het tijd om een boek te kopen. 'Jij bent een schat'. Anouk geeft mij een kus. 'Dan moeten wij er straks maar eens werk van gaan maken'. Lijkt mij nu al leuk. 'Misschien kunnen wij ook al eens op internet gaan kijken voor spullen voor de babykamer?' Ik kan niet wachten. Anouk legt zich neer op de zetel met haar hoofd op mijn benen. Ik leg mijn hand op haar hoofd en wrijf met mijn duim over haar voorhoofd.
JE LEEST
In goede en slechte dagen, in liefde en geluk
FanfictionMijn verhaal gaat vooral over Floor Lommelen, de Buurtpolitie, en haar vrouw Anouk. Zij gaan voor een nieuwe stap in hun huwelijk, maar dit verloopt niet zonder slag of stoot. Houdt hun huwelijk stand of verliezen zij elkaar? Voor dit verhaal heb i...