(Anouk)
4 juli 2017
Samen met Eefje zit ik achter de balie. Ik ben op zoek naar documenten wanneer ik een zeer bekende stem hoor opduiken. 'Goedemorgen collega's Joudith is in the house'. Een hele goede morgen Judith. 'Goedemorgen Judith, wat leuk dat jij er bent', zegt Eefje. 'Oh mannekes ik kijk er zo naar uit om weer te beginnen'. Op het gemak hé. 'Natuurlijk, jij kent mij toch?' Daarom juist. 'Ik zal wel een oogje in het zeil houden', zegt Eefje. 'Wij gaan een goed duo vormen', geeft Eefje aan. Daar ben ik ook helemaal niet bang voor. Dan komt Els De Korf binnen. 'Goedemorgen collega's. Hey Judith fijn dat jij terug bent'. 'Ik ben ook zo blij om u weer te zien Elske. Vergeet gij niet in te prikken?' 'Natuurlijk niet, ik ken de gang van zaken'. Ik moet lachen om het tafereel dat hier voor mij afspeelt. 'Ah Anouk ik heb nog iets voor u bij'. Els overhandigd mij een zakje. 'Twee doosjes met ovulatietesten'. Dat had toch niet gemoeten, die heb ik toch ook in de praktijk. 'Zie het al een kleine bijdrage aan geluk'. Jij bent een schat, zeg ik waarna ik Els een knuffel geef. 'Wat mag dat voor een verrassing zijn?', vraagt Judith nieuwsgierig. 'Hier zie zij is terug hoor', zegt Els waarna zij de trap oploopt naar haar spreekkamer. Ook ik loop met een lach op mijn gezicht richting de spreekkamer van Tim. 'Wat heb ik verkeerd gezegd?' 'Volgens mij zijn zij heel blij dat jij weer terug bent'. 'Dames, zou één van jullie meneer Beeckaert van een nieuwe afspraak kunnen voorzien? Volgende week op dezelfde tijd', zegt Frederik. 'Aan u de eer Judtih', geeft Eefje aan. 'Is Anouk in de koffiekamer?', vraagt Frederik. 'Nee dokter Storme werkt vandaag in de spreekkamer van Tim, haar eigen spreekkamer dus', zegt Eefje. 'Dank u'. Er wordt op de deur geklopt waarna Frederik binnen stapt.
Frederik wat kan ik voor u doen? 'Heb jij een minuutje?' Iets langer ook als het moet, zet u. 'Ik zou even iets met u willen bespreken'. Shoot. 'Ik weet dat wij geen huisbezoeken doen, maar....'. Jij wilt hier op terug komen. 'Nee dat niet, maar ik zou wel op huisbezoek willen gaan'. Vertel. 'Een cliënte van mij, met een zwaar lichamelijke handicap, is sinds kort in een instelling moeten gaan wonen. Zij zit in een elektrische rolstoel en is afhankelijk van hulp van andere om buiten te komen. Omdat zij al 7 haar cliënt is bij mij zou ik graag voor haar een uitzondering maken. Zeker omdat zij het nu bijzonder zwaar heeft'. Kun jij iets meer vertellen? 'Vrouw 35 jaar, op 32 jarige leeftijd de diagnose ALS gekregen. Toen zij de diagnose kreeg is zij terug bij haar moeder moeten gaan wonen. Zij is in een instelling opgenomen, omdat haar moeder de zorg niet meer aankon'. Ik kan de situatie goed verstaan. Als ik het zo hoor is het voor mevrouw heel belangrijk dat zij steun krijgt van iemand die zij kent. Ik vind het een schoon gebaar dat jij dit wilt doen voor haar. Is het mogelijk voor u om deze afspraak te combineren met u ander afspraken? 'Ik zal de afspraak in plannen als laatste op de dag, maar voor de zekerheid zal ik nog met Eefje gaan zitten om te zien wat uitkomt'. Als het niet ten koste gaat van u andere cliënten is het voor mij, voor deze keer, goed. Ik wil het wel in de aankomende vergadering bespreken om uit te leggen dat dit een speciaal geval is. 'Dat is goed. Kan ik al een afspraak plannen met mijn cliënt?' Natuurlijk wij gaan geen hulp weigeren. 'Merci'. Dat is toch geen probleem.
Gaat het lukken voor u? 'Ja het is gewoon zo moeilijk om te zien hoe zij ineens zo verslechtert is'. ALS is en vreselijke ziekte, waarbij mensen heel snel kunnen aftakelen. 'Wat is de levensverwachting voor iemand met ALS?' De geschatte levensverwachting ligt tussen de 3 en 5 jaar na het ontstaan van de eerste symptomen, maar dat verschilt per patiënt. 'Het is ongelofelijk'. Heeft zij kinderen? 'Een jongen van 8 jaar. Dat manneke heeft zijn mama zien aftakelen, maar hij helpt zijn mama met van alles'. Dat is mooi. Maar jij zei dat die vrouw nu in een instelling is gaan wonen, maar waar woont die kleine dan nu? 'Haar moeder heeft die kleine in huis gepakt'. Heeft zij geen partner? 'Nee haar man is overleden toen de kleine 2 jaar was. Haar man zat in het leger en is tijdens een missie gesneuveld'. Ook dat nog. 'Ja echt veel chance hebben zij ook nog niet gehad in het leven'. Krijgen zij hulp? 'Dat weet ik niet daar hebben wij het ook nog nooit over gehad'. vraag dat eens, misschien dat Judith kan helpen met het één of ander. Of vraag anders gewoon eens aan Judith wat zij zou kunnen betekenen voor dit gezin. 'Dat is een goed idee. Ik ga dat zeker doen'.
JE LEEST
In goede en slechte dagen, in liefde en geluk
FanfictionMijn verhaal gaat vooral over Floor Lommelen, de Buurtpolitie, en haar vrouw Anouk. Zij gaan voor een nieuwe stap in hun huwelijk, maar dit verloopt niet zonder slag of stoot. Houdt hun huwelijk stand of verliezen zij elkaar? Voor dit verhaal heb i...