98. Preventief naar het ziekenhuis

107 2 0
                                    

(Floor)

19 april 2018

Ik stap uit de MUG en loop direct naar de ziekenwagen waar Anouk wordt uitgereden. Heeft zij al iets gezegd? 'Niets', geeft de MUG arts aan. 'Maar dat is niet abnormaal voor de toestand waarin zij verkeerd'. Ik loop achter de ambulanciers aan door de gang van de spoed. Anouk wordt een kamer binnengereden. Ik blijf wachten aan de deur. De ambulanciers tillen Anouk over van de brancard op het bed in de behandelkamer. Een vrouwelijke arts komt de kamer binnen. 'Dit is mevrouw Storme, 32 jaar. Mevrouw verkeerd in een acute stress, zij heeft zojuist een jonge meisje zichzelf van het leven zien beroven. Mevrouw kende deze persoon. Mevrouw haar bloeddruk en pols zijn verhoogd, mevrouw is 30 weken zwanger, vandaar dat ik haar voor controle heb meegenomen. Mevrouw heeft niet meer gesproken sinds het voorval, ik heb wel het idee dat zij begrijpt wat er gebeurt', geeft dokter Driessen aan. 'Bedankt'. 'Die mevrouw is de partner van de patiënt'. 'Oké, kom maar binnen', zegt de arts en zij stelt zich aan mij voor. 'Hallo Karolien de Leeuw, spoedarts'. Floor Lommelen. 'U mag plaats nemen op de stoel'. Dank u. 'Kunt u vertellen wat er is gebeurt?' Wij waren opgeroepen voor een persoon op een dak, ik ben hoofdinspecteur. Dokter de Leeuw knikt. Bij aankomst herkende ik de persoon als patiënt van Anouk. Ik heb haar gevraagd te komen om met deze persoon te komen praten. Uiteindelijk heeft Anouk met haar gesproken, maar het meisje is toch van het dak gesprongen voor de ogen van Anouk. 'Oké, heftig'. Zeg dat wel. 'Uw partner is 30 weken zwanger?' Ja. 'Hoe verloopt de zwangerschap tot nu toe?' Goed, af en toe heeft zij wat last van maagzuur, maar dat is alles. 'Fijn, Ik ga enkele tests doen en ik ga u partner aan de monitor leggen om haar hartritme en bloeddruk te controle en daarnaast ga ik ook de baby aan de monitor leggen om ook het hartritme van het kindje te controleren. Daarnaast wil ik ook nog een echo maken'. Een zoon, wij krijgen een zoon, fluister ik. 'Hoe gaat het met u?' Ca va. 'Echt?' Een beetje bezorgd om Anouk en onze kleine. 'Mocht er iets zijn mag u het gerust laten weten'. 

Het shirt van Anouk wordt omhoog gevouwen, gel wordt op haar buik gespoten. Dokter de Leeuw beweegt de probe over Anouk haar buik. Daar verschijnt onze kleine man. Nauwkeurig controleert dokter de Leeuw de kleine. 'Het hartje klopt goed. Het is wel een beweeglijke'. Ja het is af en toe een bezig ventje. 'Jullie weten al wat het gaat worden?' Wij waren allebei veel te enthousiast dat et zo snel gelukt was. 'Is het jullie eerste?' Ik knik. 'Fantastisch. Zoals ik nu kan zien is alles in orde met de baby'. Opnieuw knik ik. Dokter de Leeuw veegt de gel van Anouk haar buik en vouwt haar shirt terug naar beneden.

Een verpleegkundige heeft Anouk zojuist aangesloten aan alle apparaten en de eerste gegevens genoteerd. 'Mevrouw Storme? Mevrouw Storme hoort u mij?', vraagt dokter de Leeuw. Anouk geeft geen reactie. 'Ik ga even met een lampje in u ogen schijnen'. Het lijk wel of Anouk er niet is, zij reageert op niets. Zij ligt maar naar het plafond te staren zonder ook maar te bewegen. Dokter de Leeuw bekijkt Anouk haar status. 'De bloeddruk is nog niet gezakt sinds deze is gemeten door de MUG arts. De bloeddruk van de baby is licht verhoogd'. Kan dat kwaad? 'Geheel onschadelijk is dat niet, vooral als het te lang duurt. Zolang de bloeddruk niet hoger wordt is er nog geen gevaar'. Ik pak Anouk haar hand vast. 'Mag ik nog iets vragen?' Natuurlijk. 'Kende u partner de persoon die gesprongen is erg goed?' Ja, zij hadden een speciale band. Anouk is gisteren nog bij dat meisje geweest voor een gesprek tussen haar en haar ouders. Hier had het meisje zelf om gevraagd. Ik kijk Anouk aan en zie dat er tranen over haar gezicht lopen. Anouk? 'Zij hoort u. Soms gebeurt het bij acute stress dat het lichaam en "geest" zichzelf uit zet meestal uit bescherming. Het lijkt erop dat bij u partner momenteel de stress alleen lichamelijk is. Aangezien zij begint te huilen wanneer u praat over het slachtoffer wijst alles erop dat zij u kan horen en ook begrijpt'. Kan ik met haar praten. 'Ja zeker, alleen vrees ik dat zij geen antwoord zal geven'. Ik knik begrijpend. 'Ik laat u even alleen'. 

In goede en slechte dagen, in liefde en gelukWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu