(Anouk)
19 december 2017
Judith zit vandaag achter de balie. Eefje heeft een vrije dag gevraagd in verband met een overlijden van een vriendin. Mevrouw Greet Swinnen meldt zich aan de balie samen met haar vader. 'Goedemorgen, wij hebben een afspraak bij dokter Storme'. 'Goedemorgen, ik ga jullie aanmelden. Anouk heeft een klein beetje vertraging, maar zet jullie even in de wachtkamer dan komt zij jullie zo halen', zegt Judith. 'Dank u wel'.
Nee hooru kunt gewoon bellen naar de praktijk en dan kunt u een afspraak maken. 'Bedankt dokter'. Geen dank Irene. Ik loop naar de wahtkamer en haal Greet en haar vader op. Neemt u plaats, biedt ik hen aan wanneer wij in mijn spreekkamer zijn. Waar kan ik jullie mee helpen? 'Ja pap ik weet dat jij niet snapt waarom wij hier zijn, maar ik maak mij gewoon heel hard zorgen. Ik vindt echt dat jij veranderd zijt. Jij doet niets niet meer, jij zegt niets niet meer. Jij roept alleen nog maar'. Heeft u zelf dat gevoel meneer Swinnen? 'Nee'. Hoe voelt u zich? 'Gewoon. Ik ben gepensioneerd. Ik was kolonel in het leger, in de infanterieschool in Brasschaat, 40 jaar, ik heb 40 jaar legerdienst gedraaid. Altijd activiteiten, altijd buiten, altijd op het terrein, altijd met soldaten bezig, altijd en dan ineens is er pensioen'. 'En ons mama die gestorven is', voegt Greet eraan toe. 'Ja'. Ik hoor vooral u dochter zeggen dat zij het gevoel heeft dat u lusteloos bent de laatste tijd. Nu het is zeker niet abnormaal na een pensionering en na het verlies van een partner. Dat zijn zeer ingrijpende gebeurtenissen, dat u zich een tijdje slecht voelt, een dipje ervaart.... 'Wat?' Een lichte depressie misschien zelfs. 'Dipje?' Greet bevestigd dit door naar haar vader te knikken. Meneer Swinnen haalt zijn schouders op. En daarom denk ik dat het een goed idee zou zijn dat ik een consult probeer vast te leggen met Frederik Robrechts, dat is onze psycholoog hier in De Korf, zodat u met hem eens kan bespreken hoe u zich de laatste tijd voelt. 'Maar ik ben toch niet ziek?' Het is gewoon een gesprek. Als u daarmee instemt natuurlijk 'Doet u dat maar', zegt Greet. Zou u daar voor openstaan meneer Swinnen? 'Als het niet anders kan'. Dan ga ik Frederik bellen om te vragen wanneer u bij hem terecht kan. 'Dank u wel', zegt Greet. Ik pak de telefoon en bel naar Frederik. Dag Frederik met Anouk, heb jij even? Ik heb een patiënt waarvoor ik graag een consult bij u had ingepland. Wanneer zou deze patiënt bij u terecht kunnen? 'Ik kijk even in mijn agenda. Vanmiddag om 17u.'. Vandaag om 17u., ik kijk even naar meneer. Greet knikt bevestigend. Vanmiddag om 17u. is goed. Het gaat om meneer Swinnen. 'Meneer Swinnen, ik heb het genoteerd'. Bedankt Frederik. Heeft u het begrepen meneer Swinnen? U kunt vanmiddag om 17u. bij Frederik terecht. 'Vanmiddag?' 'Ik zorg dat hij er is', laat Greet weten. Ik knik.
Die middag
Meneer Swinnen meld zich aan de balie bij Judith. 'Goedemiddag meneer Swinnen'. 'Ik heb een afspraak met de psycholoog', laat meneer Swinnen weten. 'Goed. Om 17u. he?' 'Ja'. Dan mag u even plaatsnemen in de wachtzaal alstublieft'. 'Nee', zegt meneer Swinnen verontwaardigd. 'Een afspraak om 17 uur. Het is nu 17 uur!' 'Ja dat begrijp ik, maar meneer de psycholoog is nog niet direct klaar, dus als u even zou willen gaan zitten dat zou prettig zijn'. 'Een afspraak is een afspraak! Altijd, altijd hetzelfde. Altijd te laat, want ze komen niet. Dat zou toch niet mogen. Weet jij wat ik ben? Kolonel Swinnen! 40 jaar in Brasschaat, in het open veld gestaan. Niet gelijk als jij op mijn luie kont achter een bureau. Nee!' Ik hoor het geroep vanuit de hal en besluit erop af te gaan. Aan de balie staat meneer Swinnen hevig met zijn armen te zwaaien en te roepen tegen Judith. Ho ho, wat is dat hier allemaal? 'Ik had een afspraak met....' Ja met meneer Robrechts. Meneer Swinnen komt erg verward op mij over. 'Die andere, die.... Die zielenknijper!' Ja, meneer Swinnen ik denk dat u een beetje rustig moet worden, anders gaan wij u niet kunnen binnen laten. 'Maar ik had een afspraak om 17u.!' Ja dat heb ik al begrepen. 'Ik had het toch allemaal beter geregeld'. Meneer Swinnen, heeft u iets gedronken? 'Gewoon', zegt hij terwijl hij zijn schouders optrekt. Gaat u even zitten alstublieft. Wij gaan kijken wat wij voor u kunnen doen.
In de spreekkamer bij Frederik
'Dus meneer Swinnen, gij hebt vandaag een kwartje rode wijn gedronken?' 'Ja ja'. 'En hoe voelt gij u?' 'Ja, wat oudere hé elke dag. Maar een dagje ouder dat hoort erbij de tijd houdt ge niet niet tegen. Daar kunt ge niets tegen doen. Het zijn, het zijn die dochters van mij. Greet en Hilde, die twee ja. Die beelden zich van alles in, die denken maar. Zij zijn al wat getikt', zegt meneer Swinnen terwijl hij tegen zijn hoofd tikt met zijn wijsvinger. 'Hier se, hier gebeurd het bij die twee dochters van mij hé. Die twee... niet goed'.
Ondertussen zit Greet, de dochter van meneer Swinnen, bij mij in de spreekkamer. 'Sorry, dit is zo gênant', zegt zij. U hoeft zich daar niet voor te excuseren. Ik denk dat vooral belangrijk is dat wij nu te weten komen wat er aan de hand is en dat wij u vader kunnen helpen. Er wordt op de deur geklopt. Ja. Frederik stapt mijn spreekkamer binnen en komt naar mijn bureau gelopen. Greet, dit is Frederik Robrechts, onze psycholoog. Greet en Frederik schudden elkaar de hand. 'Mevrouw Swinnen'. 'Zeg maar Greet hoor'. 'Ah Greet, u vader zit in de wachtkamer en hij heeft zich geëxcuseerd bij Judith', zegt Frederik. 'Sorry, ik vindt dat zo gênant echt sorry hé. Wat nu?' 'Kijk, ik stel voor dat jullie naar huis gaan. U vader zijn roes uitslaapt en dat jullie morgen eventueel terugkomen als hij nuchter is'. 'Morgen, geen probleem', laat Greet weten.
JE LEEST
In goede en slechte dagen, in liefde en geluk
FanfictionMijn verhaal gaat vooral over Floor Lommelen, de Buurtpolitie, en haar vrouw Anouk. Zij gaan voor een nieuwe stap in hun huwelijk, maar dit verloopt niet zonder slag of stoot. Houdt hun huwelijk stand of verliezen zij elkaar? Voor dit verhaal heb i...