(Anouk)
5 januari 2018
'Goedemorgen Eefje', zegt Els wanneer zij De Korf binnen komt. 'Goedemorgen'. 'Is mevrouw De Busscheren er al?' Eefje kijkt de wachtkamer in, waarop Els haar voorbeeld volgt. De wachtkamer is nog leeg. 'Nee dus. Dank u wel', zegt Els lachend. 'Ik ga een koffie drinken'.
Als ik De Korf binnen kom en mij in mijn spreekkamer instaleer springt Els binnen. 'Goedemorgen Anouk. Heb jij toevallig de resultaten van Lien De Busscheren binnen?' Goedemorgen Els, ik zal eens kijken. Ik blader door de post en vind papieren met de naam De Busscheren. Ja die zijn binnen. Zet u dan bespreken wij deze direct. Els en ik nemen beide plaats aan mijn bureau. Ik lees de uitslagen aandachtig door. 'En, is zij besmet?' Nee, Lien heeft deze keer geen Chlamydia infectie opgedaan. 'Ah goed'. Dus zij heeft geluk gehad, want de kans op besmetting is eigenlijk 50%. 'Gelukkig', zegt Els waarna zij zich onderuit laat zakken op haar stoel. Maar zij is in het verleden wel meermaals met Chlamydia besmet geweest. 'En hoe kunde dat zien?' Wel de antistofwaarden van Chlamydia in haar bloed zijn extreem hoog. Dus dat wijst op meermaals contact ermee en waarschijnlijk als jij zegt dat die daar niets van weet.... 'Die heeft mij er niets van gezegd'. Dat littekenweefsel dat men van Chlamydia krijgt dat zal waarschijnlijk de beschadiging van de eileiders wel veroorzaken. Dat verklaart wel de ovruchtbaarheid. 'Oké, dus zij is onvruchtbaar?' Ik vrees dat als jij dat allemaal optelt dat dat wel zeer waarschijnlijk is. Els schud haar hoofd. 'Dan zal ik haar dat moeten meedelen. Ik ga haar bellen'. Ik knik. 'Bedankt Anouk'. Els verlaat mijn spreekkamer en gaat naar boven.
'Lien, fijn dat gij zo snel kon komen', zegt Els wanneer zij Lien haar spreekkamer binnen leidt. 'Ga maar zitten'. 'Heeft u de uitslag van de test?' 'Ja. Ik heb daarnet met dokter Storme de resultaten besproken. Ik heb goed en slecht nieuws. Uit de resultaten blijkt dat jij geen besmetting met Chlamydia hebt opgelopen'. Lien zucht opgelucht. 'Maar uit de resultaten hebben wij ook kunnen afleiden dat jij in het verleden meermaals besmet bent geweest met het Chlamydia virus. Omdat jij dit vaker hebt gehad is er een hele grote kans dat u eileider is beschadigd. Met grote zekerheid kunnen wij dus vaststellen dat jij onvruchtbaar bent geworden'. 'En dat is zeker?' Els knikt. 'Ik ben onvruchtbaar?' 'Alles wijst erop'. '100%'. 'Ik besef dat dat heel hard aankomt Lien'. 'Ik wilde zo graag nog... nog een kindje'. 'Lien? Er zijn nog andere mogelijkheden om kinderen te krijgen'. 'Het is mijn eigen schuld. Het is mijn eigen dikke fout. Hoe kon ik nu zo stom zijn?' 'Wat bedoel jij daarmee?' 'Voor, voor Willem was er iemand anders en ik was er eigenlijk niet gelukkig mee. Dus ik ging veel op stap, veel feestjes, veel flirten, veel seks. En niet echt bepaald beschermende seks. Dus het is duidelijk he? Het is mijn eigen schuld. Ik kan nu geen kinderen krijgen, voila'. 'Ik denk dat gij te streng zijt voor uzelf'. 'Ik ben Willem ook kwijt. Ik ben Willem kwijt, ik kan geen kinderen krijgen en het is mijn eigen dikke schuld. Dus het is mijn straf'.
Lien heeft Willem gebeld om met hem te praten. Els heeft haar voorgesteld om Willem naar De Korf te laten komen, zodat zij ondersteuning kan bieden tijdens het gesprek. 'Lien, het spijt mij echt heel erg. Ik weet dat ik een grote fout heb gemaakt. Ik wil die fout ook graag rechtzetten, maar dat kan ik niet, want ik kan de klok niet terugdraaien. Het enige dat ik kan doen is aan u vragen of dat jij mij toe laat dat ik kan bewijzen dat ik u nog zo graag zie. Ik zie u graag. Echt waar, nog altijd'. Zij geven elkaar een kus. 'Ik denk dat u vraag is beantwoord', zegt Els met een glimlach. Willem knikt. 'Ik denk dat het belangrijk is dat wij de therapie blijven voortzetten. Hoe denken jullie daarover?' 'Ik zou graag verder willen gaan', laat Willem weten. 'Dat is het beste voor ons', zegt Lien. 'Dan gaan wij verder zoals wij deden. Lien, voor u heb ik nog een ander voorstel ook. Wat zou jij ervan vinden om, naast onze gesprekken, ook therapie te volgen bij onze psycholoog Frederik Robrechts om zo u verleden een plaats te kunnen gaan geven'. 'Ik heb dat nooit verwerkt'. 'Misschien is dit dan wel de uitgelezen kans?' Lien en Willem kijken elkaar aan. 'Ik ga dat doen'. 'Dan ga ik contact opnemen met Frederik om een afspraak te plannen en hij zal dan contact met u opnemen om alles verder te regelen'. Iedereen staat op. Els geeft Lien en Willem een hand. 'Bedankt voor u hulp', zegt Lien. 'Dat is graag gedaan'. Els begeleid Lien en Willem naar beneden.
JE LEEST
In goede en slechte dagen, in liefde en geluk
FanfictionMijn verhaal gaat vooral over Floor Lommelen, de Buurtpolitie, en haar vrouw Anouk. Zij gaan voor een nieuwe stap in hun huwelijk, maar dit verloopt niet zonder slag of stoot. Houdt hun huwelijk stand of verliezen zij elkaar? Voor dit verhaal heb i...