52. Vermissing van een minderjarige

97 3 0
                                    

(Floor)

10 november 2017

'Dus binnenkort moet ik chef tegen u zeggen'. Voor wat? 'Als jij straks hoofdinspecteur bent moet ik toch echt naar u gaan luisteren'. Als jij dat maar weet, zeg ik met een lach. Ook Femke begint te lachen. "Dispatch voor Bravo 110". 'Bravo 100 luistert'. "Bravo 110, wilt u zich met spoed naar de Spoorstraat 61 begeven. Een vrouw heeft gebeld haar 12 jarige dochter is vermist over". 'Dat is begrepen dispatch, wij begeven ons naar de Spoorstraat 61 over'. Ik zet het zwaailicht en sirene aan en baan mij een weg door het verkeer. 'Dat is net buiten de stad', zegt Femke ter info.

Binnen een paar minuten rijden wij de Spoorstraat in. '61 Hier is het', zegt Femke. Ik parkeer de wagen voor de woning waarna wij uitstappen. De voordeur van de woning staat op. Voor wij kunnen aanbellen komt een vrouw naar de voordeur gelopen. Goedemorgen, heeft u ons gebeld? 'Ja klopt, kom binnen'. 'Wat kunnen wij voor u doen?', vraagt Femke terwijl zij haar boekje pakt. 'Mijn dochter is vermist', zegt de vrouw in paniek. Wij nemen plaats op de zetel. 'Kunt u ons precies vertellen wat er is gebeurd?', vraagt Femke. 'Vanmorgen heb ik Suzy naar de bus gebracht en heb haar nog staan uitzwaaien. Een half uur later kreeg ik telefoon van de school dat Suzy niet op school was aangekomen'. 'Gaat u dochter met de schoolbus of met de bus van De Lijn?' 'Van De Lijn, omdat Suzy de enige hier in de buurt is die naar de Stedelijke basisschool gaat komt de schoolbus hier niet'. 'En Suzy gaat altijd alleen?' 'Ja, alle buschauffeurs kennen Suzy, zij houden een oogje in het zeil'. 'Met welke bus gaat Suzy naar school?' 'Bus 4'. 'Die bus stopt hier in de straat?' 'Aan het einde van de straat en dan net rechts'. Heeft u misschien een foto van Suzy? De vrouw staat op en loopt naar de kast. Even zoekt zij in een doos met foto's. Als zij de juiste foto heeft gevonden komt zij terug op de zetel zitten en overhandigd mij de foto. Ik zie dat u dochter het downsyndroom heeft, klopt dat? 'Ja Suzy is 12 jaar, maar mentaal is zij 5 a 6 jaar'. Dat is belangrijk om te weten. 'Wat had Suzy voor kleding aan vandaag?' 'Haar roze jasje, rode trui, spijkerbroek en rode schoenen'. Mag ik er een foto van maken, dan kan ik deze verspreiden onder de collega's zodat ook zij al mee kunnen uitkijken naar Suzy. 'Natuurlijk'. Via mijn GSM stuur ik de foto door met de beschrijving van de kleding. 'Zijn er nog speciale plaatsen waar Suzy graag naartoe gaat?' 'Suzy weet dat zij  niet alleen ergens naar toe mag. Samen gaan wij vaak naar de speeltuin hier 2 straten verder'. kan zij daarnaartoe zijn gegaan? 'Nee, want de bus rijd de andere kant op'. Kunnen wij nu iets voor u betekenen? 'Mijn kleine meisje terugbrengen alstublieft'. Wij gaan ons uiterste best doen. Blijft u hier voor het geval Suzy zelf naar huis komt, wij houden u op de hoogte van ons onderzoek. 'Alvast erg bedankt'. Sterkte.

Aan de wagen bespreek ik met Femke hoe wij de zoektocht naar Suzy gaan aanpakken. Ik denk dat ik contact ga opnemen met De Lijn om de route van de bus te weten te komen, zo kunnen wij deze weg zelf afleggen. 'Dat is een goed idee. Of wacht eens. Volgens mij ligt er nog een busboekje in de wagen'. Femke gaat in de wagen zitten en zoekt in het handschoenkastje naar het boekje. 'Hier is het'. Staat deze buslijn er ook in? Al bladerend zoekt Femke naar de buslijn. 'Dit is lijn 4 en dit is de Spoorstraat'. Dan gaan wij vertrekken. Jij navigeert? 'Zeker'.

Wij rijden de route op een zeer gematigd tempo om zo beter rond te kunnen kijken. Hoe goed wij ook rondkijken er is geen spoor van Suzy te vinden. Ik zet de wagen stil langs een veld. 'Waarom stop jij?', vraagt Femke verbaasd. Er loopt hier een sloot langs het veld, ik wil voor de zekerheid even kijken. Femke knikt. Ik stap uit en loop naar de rand van de sloot. Geconcentreerd bekijk ik de hele lengte van de sloot. Er is niets te zien in de sloot. Ik loop terug naar de wagen en stap in. Niets te zien gelukkig. Wij rijden verder. "Dispatch voor Bravo 110". 'Bravo 110 luister'. "Bravo 110 een patrouille heeft een meisje aangetroffen zonder moeder. Hebben jullie misschien war meer informatie over het vermiste meisje, over?" "Het meisje heet Suzy Vervoort is 12 jaar en heeft het downsyndroom', geeft Femke door. "Dat is begrepen. Ik geef het door aan de patrouille". Hopelijk is het Suzy. 'Hier naar links Floor'. 

In goede en slechte dagen, in liefde en gelukWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu