28. Slecht nieuws

122 3 0
                                    

(Anouk)

29 juni 2017

'Dokter Storme, uw afspraak is er', zegt Eefje. Ward? Eefje knikt. Ik kom eraan. Eefje gaat terug naar de balie, ik pak Ward zijn dossier uit de kast en loop dat naar de wachtkamer. Ward, goedemiddag, wij gaan naar boven naar de spreekkamer van Els. 'Ik volg u dokter'. Wij lopen de trap op en gaan de spreekkamer van Els binnen. Zet u. Wanneer Ward zit begin ik aan het één van de moeilijkste gesprekken uit mijn carrière. Ward, ik heb u gisteren gebeld om langs te komen naar aanleiding van uw bloedresultaten. Tijdens uw jaarlijkse controle bij dokter Vandecastele is er bloed bij u afgenomen. Wij hebben de resultaten binnen gekregen en in uw resultaten zagen wij een afwijking. Dokter Vandecastele heeft hierop besloten om hier verder onderzoek op te laten verrichten. Deze resultaten hebben wij nu binnen en ik heb helaas geen goed nieuws voor u. U heeft kanker. Ward schrikt zichtbaar, wat niet meer dan normaal is. Ik geeft hem even de tijd om het nieuws op zicht te laten inwerken. 'Kanker dokter? Hoe heeft u dat ontdekt?' In uw bloed zijn na het extra onderzoek tumormarkers aangetroffen, dit zijn stoffen die het lichaam aanmaakt wanneer er kankercellen worden gedetecteerd. Het aantal tumormarkers in uw bloed hebben wij vergeleken met u vorige bloedresultaten en hierop was te zien dat het aantal tumormarkers vel versterkt is. 'Maar ik heb helemaal niet gemerkt dat ik ziek ben. Ik ben wel wat sneller moe, maar dat is ook niet vreemd op mijn leeftijd'. Dat is zeker niet vreemd. Ik vind het zeer vervelend om u dit nieuws te moeten melden Ward. 'Wat gaat er nu gebeuren?' Ik ga u doorsturen naar het ziekenhuis naar de afdeling oncologie, dat is een speciale afdeling gericht op behandeling van kanker. 'Heeft u het telefoonnummer van het ziekenhuis?' Dat hoeft u niet te doen, ik ga dat nu meteen voor u doen. 'Dat is aardig van u'.

Morgen middag om 17u, ik kijk naar Ward die knikt. Ja dat kan. Bedankt voor u tijd collega. Nadat ik de telefoon heb neergelegd pak ik een pen en papiertje en schrijf de datum en tijd van de afspraak op. Alstublieft Ward, u wordt morgen verwacht bij dokter Lien van de Voorde op de afdeling oncologie. Dit is in het UZ aan de Corneel Heymanslaan 10 via ingang 12 en dan route 1250 volgen. 'Moet ik daar dan blijven dokter?' Nee Ward, zij gaan eerst onderzoeken doen en aan de hand daarvan gaan zij een behandelplan voor u opstellen. 'U gaat mij dus niet verder behandelen?' Dit is werk voor specialisten. Maar u kunt altijd bij mij terecht voor hulp of wanneer u zich niet goed voelt of gewoon voor vragen. Ik blijf u ondersteunen. 'Dank u wel dokter'. Is alles duidelijk voor u Ward? 'Ik denk dat alles nog een beetje moet binnen komen'. Dat is begrijpelijk. Neem u tijd om dit nieuws te verwerken, spreek er ook over met Irma. Mochten jullie nog vragen hebben kom gerust langs of bel anders, jullie zijn altijd welkom. 'Merci dokter. Ik ga het nieuws maar aan Irma vertellen'. Dat is het beste. Samen met Ward loop ik naar beneden, aan de trap schud ik Ward nog de hand voor hij De Korf verlaat. Ik loop naar de koffiekamer waar Els zich bevind. 'Ah Anouk, alles gelukt?' Helaas wel. 'Hoe bedoel jij?' Ik heb net een patiënt slecht nieuws moeten brengen. 'Oei, ja dat is nooit fijn'. Nee zeker niet in dit geval. Sorry Els ik kan er niet meer over zeggen. 'Dat begrijp ik. Wil jij koffie?' Graag. Voor ik aan de tafel ga zitten ruim ik eerst Ward zijn dossier op in de kast. Ik zet mij aan tafel waar Els net mijn koffie heeft gezet. Merci Els. 'Geen probleem. Hoe gaat het eigenlijk met jullie poging tot buikgroei?', vraagt Els. Ik moet er om lachen. Wij zijn er opnieuw mee gestart. Tijdens de afgelopen periode was het niet te doen en ik heb een aantal dagen geleden opnieuw het voorstel gedaan aan Floor en zij was er enthousiast over. Wij hebben ook meteen gepolst bij Koen en Hannah. 'Jullie donor?' Ja inderdaad en zij zagen het ook meteen weer zitten. 'En voor wanneer is de eerste poging?' Dat zal niet voor direct zijn, want ik heb net mijn regels gehad. 'Ben jij regelmatig'. Eigenlijk wel ja. 'Probeer dan vanaf nu een kalender bij te houden zo kun jij berekenen op welke dagen jij het meest vruchtbaar bent'. Goed idee. 'Trouwens voor de eerste keer zou ik een ovulatie test kopen, dan heb jij bevestiging'. Els jij hebt goede ideeën. 'Is Floor er al helemaal klaar voor?' Floor is er redelijk klaar voor. Die zou het liefst hebben dat het van de eerste keer raak ik. 'Het zou kunnen'. Ik heb haar gezegd dat ik er niet over ga stressen, dat maakt het krijgen van een kindje lastiger en wij hebben nog tijd genoeg. 'Dat is waar jullie zijn nog jong genoeg en jullie donor ook en de kwaliteit van zijn sperma was ook goed wees de test aan'. Daarom ook. Er wordt op de deur geklopt en Tim steekt zijn hoofd om de deur. 'Anouk heb jij misschien even tijd om mee te kijken met een patiënt?' Natuurlijk ik kom. 'Laat mij iets weten he', zegt Els voor ik de deur sluit.

'Meneer de Maerschalck heeft een rode uitslag op het been die de afgelopen dagen groter is geworden. Het lijkt op een allergische reactie op een insectenbeet, maar ik wil zeker zijn'. Ik zal eens kijken. Wij lopen de spreekkamer van Tim in, meneer de Maerschalck ligt op de onderzoekstafel. Goedemiddag meneer de Maerschalck. 'Dokter Storme, dat is een tijd geleden, hoe gaat het met u?' Met mij gaat het goed dank u, maar met u iets minder zo te zien. 'Ja ik ben gebeten geweest door een beest, waarschijnlijk toen ik in de tuin aan het werk ben geweest. Eerst was het een bultje, dan werd het rood, maar sinds een aantal dagen is die roodheid veel meer uitgebreid'. Ik zie het. Weet u nog wanneer u bent gebeten? 'Dat moet een week of twee terug zijn geweest'. Doet het ook pijn? 'Pijn en jeuken, verschrikkelijk'. 'Meneer heeft ook verhoging', zegt Tim. Zoals het er nu naar uit ziet is de wonde uitgegroeid naar wondroos. 'Oei is dat gevaarlijk?' Dat kan gevaarlijk worden als er niets aan gedaan wordt. Wij gaan dit behandelen met een antibioticakuur die u helemaal moet afmaken en dan moet dat snel beginnen genezen. 'Amoxycilline?', stelt Tim voor. Dat is goed. De huid zal nog wel een tijdje rood blijven, maar dat trekt vanzelf weg. Tegen de pijn mag u altijd Dafalgan gebruiken, dat kan geen kwaad. 'Dank u dokter'. Dat is graag gedaan. Ik ga u verder overlaten aan de goede zorgen van Tim. Beterschap en de groeten aan u vrouw. 'Dat komt goed dokter'. Ik loop dan de spreekkamer uit.


In goede en slechte dagen, in liefde en gelukWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu