BAB 2

4.3K 98 3
                                    

Pada waktu malam di kedai bunga, Min dan pekerjanya iaitu merangkap kepada kawan baiknya sendiri naura menutup pintu kedai.

Naura yang mengunci pintu manakala min yang setia menunggu kawannya itu disebelahnya. Tak lama tu semua sudah selesai dan mereka pun jalan sama sama menuju ke tempat kereta min

" nak aku hantar kau balik, ra? Aku boleh jer hantar kau, no hal lah lagipun aku pun dah lama tak melawat rumah kau kan? Nak jadilah polis pencen sikit"

Gelak min sambil berjalan. Begitu juga dengan naura dengan tambahan dia mengelengkan kepalanya.

" tak payah nak jadi polis pencen sangat lah, rumah aku still sama apa yang kau nampak bulan lepas itu jelah rumahnya takdenya aku nak tambah kandang kambing untuk kau!"

" kuk mung!"

Gelak min sambil menggelengkan kepalanya.

Naura senyum " takdelah, lagipun sekejap lagi aakif nak ambik aku tu sebab aku tak naik kau."

Yelah suami nak ambik kot!

" untunglah ada suami, aku ni ada suami macam takde suami. Baik membujang sampai tua, betul dok?"

Gelak min. Walaupun dalam hati dia sedih sangat dengan suami tak pernah anggap dia wujud dalam kehidupan dia.

Naura sinis geleng " benda ni tak akan berpanjangan kalau kau tu tak bagitahu hal sebenar pada dia, kau paham tak?"

Sinis geleng naufa pandang kawannya itu.

" lagipun sampai bila kau nak sorokkan benda ni? Sampai kau tu dah mati baru kau nak dia tu tahu dari orang lain?"

Pandang min dengan pandangan tajam sambil berjalan.

" apa kau merepek ni, mengarut jelah. Takdelah macamtu sekali."

" habistu? Sampai bila? Sampai dia balik? Kakak kau si fasya tu? Kau masih positive thinking eaa pasal kakak kau tu even dia tu dah buat macam macam pada kau? Sanggup fitnah adik sendiri kakak apa tu? Kau masih boleh pikir yang dia tu akan balik lagi ke malaysia ke? Jangan baik sangatlah, min."

Naura sinis geleng pada min. Tu ahh, masa lagi nak berbaik erkk?!

" dia tu masih kakak aku sampai bila bila walaupun aku dah mati pun darah yang mengalir antara aku dengan dia masih lagi mengalir, naura. Aku tak nak bermusuhan dengan dia sebab dia tu pernah menjadi sebahagiaan yang terpenting dalam hidup aku, naura"

Sedih min bila mengigati moment manis dia bersama kakak nya itu. Naura menjeling tanda dia sendiri tak berkenan dengan sikap baik kawannya itu.

" talian darahlah sangat!"

Jasmine hanya diam.

" walaup macammana sekalipun, ia tetap masa lalu. Aku paham, dia adalah seorang kakak yang selalu ada untuk kau dan sayang sangat pada kau tapi tu semua dulu! Dia bukan lagi kakak kau yang penuh dengan rasa kasih sayang antara kau dengan dia? Diri dia sekarang ni semua tu hanya benci, benci dan benci hanya untuk kau!"

" sejahat apa pun dia pada aku? Dia tetap kakak aku kan, naura? Aku tak boleh nak benci dia. Lagipun perlu ke aku jujur tentang semua ni? Aku rasa tak payah kot?"

Protes min bila naura push diri dia untuk bagitahu hal sebenar

" apa kebodohnya soalan kau ni? Perlulah! Dia tu family kau and plus suami kau! And then kau boleh tanya lagi perlu ke? Aduyai kau ni! Tiga tahun kot kau bina kedai yang kau bangunkan ini tapi semua tu anggap lain dimata dengan orang yang kau paling sayang? Serius lah?"

PENGORBANAN HATIWhere stories live. Discover now