Selepas mengambil masa satu jam lebih dari tempat kerja min ke rumahnya dia terus masuk kedalam rumahnya dan ia melihat adyan yang sedang syok menonton television tanpa sesekali menoleh untuk melihatnya.
" i dah balik.."
Sapa min kepada adyan supaya biar adyan tu tahulah kewujudan min dekat situ. Tetiba sahaja dalam sesaat adyan ketawa sinis tanpa memandang kearah min.
Min apa lagi? Pelik woi! Gila ke suami dia ni? Nak aku call staff hospital rambutan?
" you ni kenapa adyan? Tiba tiba jer gelak macamtu? I ada buat benda yang kelakar ke..?"
" takdelah, kau ingat jalan balik rupanya? Aku ingat kau ni dah sesat dekat hotel mana mana dengan jantan dekat luar sana? Ehhh hotel apa? 5 bintang? Ke hotel budjet? Ke ataupun aihh tak nak lah aku cakap, kang kau kata aku melebih lebih pulak kan?"
Sinis adyan kepada min tapi min still diam dan tetap tersenyum. Min senyum sinis memandang adyan. Apa lagilah suami dia ni nak?
" apa yang you merepek sekarang ni adyan, jangan pikir yang bukan bukanlah."
Adyan geleng sinis dan bangun dari kedudukan duduknya dan pergi kearah min.
" kenapa? Lagipun takdelah aku saje jer, salah ke kalau aku cakap macamtu? Aku cuma pelik jer kenapa kau boleh balik seawal ni? Ke kau balik awal ni disebabkan aku?"
Jasmine hanya diam. Adyan sinis melihat perempuan didepannya sekarang ini
" ouh ke sebab kau nak tunjuk dekat aku yang sebenarnya kau mampu dan boleh jadi isteri yang terbaik?"
Jasmine hanya diam.
" tak payahlah, rasanya kalau kau nak balik lagi lambat dari ni, aku langsung tak kisah macam kau cakap dengan aku sebelum ni? Kau dengan hal kau, aku dengan aku."
Adyan hanya sinis memandang min sambil memeluk tubuh.
" kau boleh jer pergi dan aku boleh kunci pintu rumah ni. Settle. Lagipun kau tak payah nak ada rasa tanggungjawab macam orang kata apa? Isteri eaa? Orang macam kau ni layak ke dapat title dengan gelaran ISTERI?"
Sindir adyan sambil menekan perkataan isteri itu kepada min! Lama min diam, akhirnya dia sendiri tak boleh nak tahan lagi!
" enoughlah adyan, boleh tak you jangan nak salah faham macamtu sekali pada i? I ni jahat sangat ke dimata you? Ataupun i ni jijik sangat ke dekat mata you? Selama kita kahwin adyan i tak pernah nak minta lebih lebih dari u tapi i cuma berharap sangat dari dulu yang you boleh terima i sebagai isteri sah you. Salah ke adyan? Jahat sangat ke perangai i ni sampai you rasa gelaran untuk perempuan macam i ni langsung tak berhak dapat gelaran macamtu?"
Sayu sahaja hati min sambil keluar air matanya.
" ataupun i ni jijik sangat ke untuk you pandang dengan ikhlas yang i ni isteri you?"
Adyan sinis " aku tak pernah cakap tapi rasa? Pernahlah! Aku? JIJIK sangat dengan perempuan murah macam kau ni!"
Menekan kan lagi perkataan jijik kepada min. Ya allah sakit sangat! Hati min time tu ya allah hanya allah sahaja tahu macam mana nak mengambarkan betapa hancurnya hati min bila dia dipanggil jijik oleh suaminya sendiri?
" lagipun gelaran yang layak untuk perempuan murahan macam kau ni apa? Suci? Bersih? Alim? Solehah? Hehh dalam mimpi lah! Sebenarnya kakak kau dengan kau ni dua lebih kurang sama jer masing masing MURAH!"
Bentak adyan kepada min dengan kasar!
" dan aku sendiri yakin yang kakak kau si fasya tu lari pergi luar negara pun sebab dia dah mengandungkan anak luar nikah lepastu dia malu dengan aku dan semua orang sampai dia sanggup tolak aku ni kepada kau? Padahal dua dua sama jer! Sama sama MURAH dan SUKA PEDAJAL orang! Tu sebab dia sanggup tinggalkan aku? Korang ni memang sesuai jadi adik beradik kau tahu tak!?"
" mudah betul kau menghakimi perangai seseorang kan encik adyan..?"
Geram min sampai sanggup tukar 'kau aku?' Dengan adyan?
" aku tak tahulah min, kau dah besar? Nak kata tak sekolah agama? Sekolah, nak kata sekolah tak habis? Habis jugak. Sampi degree lagi. Tapi tak kan kau tak boleh pikir kot?"
Sinis adyan dengan memberikan renungan yang agak tajam kepada min!
" boleh tak sesekali you terima i as your wife, adyan? Tak lama pun adyan cuma i nak sesekali you tu sedar yang i ni isteri you"
Keluar air mata farah dia cuba untuk bertenang dengan semua ni.
Adyan gelak sinis pandang min lalu dekat dan letakkan jari tunjuk nya itu di dagu min menjadikan kepal mendungak lalu lepas kan tangannya
" kau nak aku sedar yang kau ni isteri aku? Eeeee jijik aku! Kau suruh aku mengaku perempuan murah macam kau ni isteri aku? In your dream! Kau rasa diri kau ni layak ke untuk digelar seorang isteri? Jantan pun keliling pinggang?"
Adyan sinis
" kau ingat aku tak tahu ke kenapa keluarga kau beria nak jodohkan aku dengan kau? Semua tu sebab mereka sendiri pun dah muak dengan perangai murah kau ni!"
Hina adyan pada min!
Sungguh min rasa sangat terhina! Dia cuma ingin rasa hidup dihargai sebagai seorang isteri salah ke? Sakit sangat!
" dahlah aku penat nak berbalah dengan perempuan murah macam kau ni! Langsung takde guna dan buang masa aku jer!"
Jeling adyan dan pergi terus dari situ. Malas layan perempuan macam dia ni!
Tetiba
" aku nak tanya kau something adyan?"
Jasmine bercakap dengan adyan yang ketika itu wajahnya tertunduk. Adyan memberhentikan langkahnya. Min angkat kepalanya dan pandang adyan yang ketika itu mata min dah sembab!
" dulu hubungan kita sangat rapat adyan, ye kita bertiga. Kau, aku dan aakif. Tapi kenapa semua tu berubah lepas dua tahun lepas? Kau dah lain dengan kitaorang? Kalau aku tu aku faham tapi kenapa aakif kau nak benci dia jugak? Dia tak salah pun dalam hal ni."
Soal min bertimbun. Sungguh dia pelik!
Aydan sinis dan pandang min " sebab aku malu? Malu dapat kawan macam kau! Perempuan murah dan jijik macam kau ni siapa jer sanggup jadikan kawan? Tentang aakif pulak? Aku takde masalah apa apa dengan dia? Tapi dia sendiri yang cuba nak jauhkan diri dia daripa aku! Kau masih lagi nak tanya kenapa? And aku rasa pun aakif tu jadi macamni sebab kau lah! Sebab kau dah guna guna kan dia untuk jauhkan dia daripada aku! Hebatkan permainan kau?
Adyan senyum sinis dan gelengkan kepalanya.
" Hebat sebab dapat buat aakif mula jauh dari aku! Sampaikan daddy aku sendiri boleh tunduk dan baik pada kau sampai sekarang ni. Ilmu hitam apa yang kau guna sampai diorang berdua boleh tunduk pada kau ni, perempuan?"
Min keluar air mata " jadi mesti kau lagi malu bila orang luar tahu yang perempuan murah macam aku ni jadi isteri kau?"
Adyan sinis " kau rasa macam mana?"
Min senyum keluar air matanya " apa yang aku rasa sekarang ni? Sekarang ni aku rasa macam nak si fasya tu balik sini secepatnya! Sebab sekarang hati aku hancur sangat adyan! Hancur berkecai sebab suami aku langsung tak pernah nak anggap aku ni isteri dia dan terpaksa kena hidup dengan suami yang langsung tak hargai isterinya!"
Sinis min dengan memberikan pandangan yang sangat marah tambah tambah dia menagis sekarang ni
" kau nak tahu? Kalaulah fasya balik sekarang? Sekarang ni jugak aku nak minta lepas dari kau adyan! Lagipun aku tak nak kau dibelenggu dengan perasaan malu sebab berkahwin dengan perempuan murah macam aku ni adyan!"
Marah min dan terus pergi masuk kebiliknya!
Tak semena mena air mata adyan jatuh! Ye! Dia sendiri pun tak tahu dengan diri dia ni aduyai! Adyan terus lap air matanya dan pergi masuk kedalam biliknya...
Bersambung
YOU ARE READING
PENGORBANAN HATI
RomanceSecond story✨ Tengku Adyan Hayder seorang yang bekerjaya, memiliki segalanya malangnya dia gagal dalam percintaan. Ditinggal dirinya oleh seorang perempuan demi membalas dendam kepada seorang. Jasmine Nur Anissa seorang yang juga memiliki segalanya...