Diluar, min mendekati adawiyah yang sedang termenung memandang langit. Jasmine berpikir mungkin aunty ini ada masalah kot.
" jauh sangat tu aunty." Gelak sinis dan terus duduk disebelah adawiyah
Adawiyah senyum " takdelah jauh mana, min. Dah tua ni biasalah kan?"
" paham. Biasalah tu aunty, selagi kita hidup didunia ini allah tak akan berhenti beri ujian kepada kita. Bukan sebab allah tak sayang, tapi allah hanya nak menguji keimanan seorang hambanya. Allah uji kita sendiri sebab allah sendiri tahu yang kita kuat untuk tampung ujian ni." Jelas min
Adawiyah senyum pandang min " tapi aunty tak kuat min. Macam mana allah beri ujian ni pada aunty sedangkan aunty sendiri tak kuat nak hadapi."
Terdiam min. Betullah tu. Masalah antara dia dengan adyan pun satu ujian. Ujian rumah tangga. Macam mana allah boleh uji sedangkan kita tak kuat?
Min mencapai tangan adawiyah sambil senyum " saya tahu aunty kuat."
Adawiyah senyum memandang min.
" min tak nak tanya siapa lelaki pagi tadi?" Soal adawiyah
Min senyum kecil " saya bukan orang yang sibuk ingin tahu hal orang. Tapi kalau aunty rasa, aunty perlukan sokongan dan luahan saya ada untuk bersama aunty."
Adawiyah lepas tangan min dan kembali pandang langit " dia suami aunty."
Min terkedu terus. Suami?! Suami sanggup pukul isteri?! Dayus betul!
" betul orang cakap, hidup bercinta sangat bahagia, tapi bila jer sudah fasa berkahwin terus dia berubah. Masa bercinta, kata kata manis darinya ada kebahagian. Lepas sahaja kahwin, terus dia berubah sangat curi duit aunty dan pukul aunty"
Sedih min mendengar.
" aunty pikir dia adalah suami yang sangat baik, lebih baik daripada bekas suami aunty. Tapi aunty silap, perangai dia tak ubah sama macam syaitan."
" jadi.... Hubungan anak aunty dengan dia hanyalah sebagai ayah tiri?" Soal min. Dia tak nak ambil tahu dah dia cerita kan?
Adawiyah angguk " anak aunty memang tak suka dia. Berkali kali dia pesan pada aunty, rizal tu bukanlah lelaki yang baik tapi aunty degil. Aunty dibutakan oleh cinta dan pujuk rayunya. Sampai sekarang hubungan aunty dan anak aunty sendiri tak seperti dulu, jasmine."
Min senyum dan capai tangan adawiyah. Adawiyah pandang min senyum
" aunty kena tahu benda ni, masalah bukan untuk dihadapi dengan cara yang kasar tetapi dilalui dengan sikap sabar. Kalau dengan sabar menubuhkan kebahagiaan, teruskan. Jikalau tidak, pergilah. Lelaki yang sanggup naik tangan dan pukul isteri adalah lelaki yang dayus, sebagai wanita jangan disebabkan cinta terus kita tak nak pertahankan hak kita sebagai wanita." Jelas min kepada adawiyah
Adawiyah senyum keluar air mata sambil anggukkan kepala
YOU ARE READING
PENGORBANAN HATI
RomanceSecond story✨ Tengku Adyan Hayder seorang yang bekerjaya, memiliki segalanya malangnya dia gagal dalam percintaan. Ditinggal dirinya oleh seorang perempuan demi membalas dendam kepada seorang. Jasmine Nur Anissa seorang yang juga memiliki segalanya...