BAB 55

1.7K 53 13
                                    

Hampir sejam, adyan meninggalkan isterinya didalam bilik itu seorang diri. Tidak tahu apa yang jadi dengan min. Mungkin isterinya masih marah besar dengannya.

Adyan membuka perlahan lahan pintu bilik itu dan dia melihat katil itu kosong. Mana min? Dia tutup pintu dengan perlahan lahan dan mencari dimana kelibat isterinya

" sayang...?"

Diam.

" sayang.. kau jangan macam macam kau dekat mana..?"

Tetiba

Pintu bilik air terbuka luas. Adyan terus mendekati pintu itu dan tidak sempat adyan kesitu min sudah keluar dengan membawa tiang yang memasukkan air. Adyan mengeluh memandang min.

" encik ni dah kenapa?" Soal min memandang adyan dengan tangannya yang memegang tiang untuk masukkan air

Adyan mendekat dan meneliti satu persatu wajah isterinya " kau pergi mana? Kan aku kata duduk jer dekat katil tu diam diam! Tak dengar cakap betullah."

Min tolak tangan adyan daripada memegangnya dan memandang adyan kosong " saya pergi tandas pun salah ke? Takkan nak kena tahan juga?"

Min jalan tinggalkan adyan dan duduk di katil semula. Adyan mendapatkan isterinya dan ingin cuba membantu isterinya untuk duduk dikatil itu semula.

" mari sini aku tolong kau..."

Min tolak mentah mentah dengan bantuan adyan " tak payah. Encik tak payah nak susahkan diri encik untuk tolong orang yang cacat macam saya ni."

Min jeling dan duduk separa dikatilnya. Adyan pula duduk dikerusi yang disediakan. Dia tenung sahaja wajah isterinya yang muncung sahaja bibirnya.

" kau macammana harini? Okey sikit?"

" hmmm" itu sahaja jawapannya

" kau ada nak makan apa apa lagi tak?" Soal lagi adyan. Ingin mengetahui apa yang dinginkan oleh isterinya sekarang ni

Min tenung adyan tajam " encik, tak payah nak tanya apa apa lah. Tak payah nak caring pasal saya. Lebih baik sekarang ni encik balik semula ke sana, encik jaga bakal isteri encik tu! Dia lebih layak untuk dirawati daripada perempuan murahan macam saya ni."

" sayang.. janganlah gelarkan diri kau macamtu. Kau bukan perempuan macamtulah.. Kau.."

Tak habis lagi adyan bercakap, min sudah memotong ayatnya.

Min sinis " siapa yang beri gelaran itu pada saya? Selama ni encik adyan, saya sabar. Saya tahan dengan apa yang encik hina saya! Tapi kalini, maaf. saya tak dapat nak tipu diri saya encik adyan. Saya mengalah. Saya mengalah dalam memperjuangkan cinta saya!"

Adyan geleng " tak, aku tahu itu bukan apa yang tersurat dekat hati kau. Kau sengaja jer kan sebenarnya..?"

" apanya encik adyan. Saya penat, saya penat nak pura pura kuat tapi sedangkn hati saya langsung tak sekuat daripada apa yang saya mahukan."

Adyan diam

" baliklah encik adyan. Saya tak perlukan awak dekat sini. Awak paksa saya sekalipun, saya memang tak boleh nak ikut awak balik kesana semula.."

" aku...."

Kring kring

Adyan mengeluarkan telefon bimbitnya di poket lalu bangun pergi jauh sedikit dari min dan menjawab panggilan tersebut

" hello, kenapa adiel?"

" kau balik sini dan terus ke rumah mertua kau sekarang! Fasya!"

" kenapa dengan dia?"

PENGORBANAN HATIWhere stories live. Discover now