BAB 53

1.6K 57 3
                                    

Perasaan kini kian membeku, sosok lelaki yang menghancurkan hatinya bertemu dengannya kembali.

" apa yang awak buat dekat sini adyan..? Macammana awak boleh tahu saya ada dekat sini...?"

Adyan perlahan lahan merapat dengan isterinya dan cuba mengapai tangan min tapi ditolak mentah mentah oleh jasmine

" aku nak bawak balik isteri aku lah... aku perlukan dia disisi aku.."

" balik." Langsung min tak pandang adyan

Adyan mengeluh " pandanglah suami yang kau cinta ni sayang..."

Merayu adyan.

Min kalini berani memandang adyan dengan renungan tajam dan sinis " awak gelar saya apa? sayang? Propa! Awak tak pernah cintakan saya adyan! Gelaran yang baru tadi awak gelarkan untuk saya, semestinya tak layak untuk saya dapatkan!"

Adyan terdiam.

" ke awak datang sini sebenarnya awak cuma nak ceraikan saya?" Min senyum sinis " baguslah, perempuan murahan macam saya ni tak layak untuk bersama dengan awak tengku adyan hayder! Sampai mati pun dalam kepala otak awak tu hanya nak mengelarkan isteri awak ni perempuan murahan!"

Air mata min berjurai keluar.

" sayang aku boleh explain.. aku..."

" awak nak explain apa, adyan? Awak nak sangat kahwin dengan dia kan? Kahwinlah! Perempuan murahan yang awak gelar ni semestinya tak akan pernah setanding dengan perempuan yang awak agungkan tu!"

" sayang..."

" balik. Balik! Saya tak nak tengok muka awak! Awak baliklah...!"

" no! Selagi kau tak ikut aku balik, selagi tu akan tak akan berganjak!"

" sukahati kaulah!" Terus min pusing dan masuk kedalam tanpa menghiraukan beg kelasnya yang jatuh kelantai.

Adyan mengejar dan akhirnya dia dapat mengapai lengan min

" lepaskan saya adyan." Min masih mengawal emosinya untuk memaki hamun suaminya

" tak! Kau kena dengar dulu apa aku nak cakap ni! Tolonglah kalini jer tolong bagi aku peluang!"

Min berkeras melepaskan tangannya dan merenung adyan tajam " tu jerlah! Peluang dan peluang! Awak ingat saya ni apa adyan? Takde perasaan ke apa?! Awak buat saya ni, awak gelarkan diri saya ni seolah olah macam takde sikit pun tempat kebaikan yang ada untuk saya!"

Adyan mengeluh begitu juga dengan min

" saya penat adyan, tolonglah kalini turuti permintaan saya. Tolong lepaskan saya. Saya penat adyan. Penat dengan permainan awak dan permainan tunang awak! Pergi jelah kahwin dengan dia saya malas nak masuk apa apa lagi tentang masalah antara awak dan dia!"

Tetiba adyan memeluk erat jasmine yang membuatkan min diam membeku.

" aku tak nak lepaskan kau, aku sayang kau. Aku dah cakap kan sayang, aku tak akan sesekali lepaskan kau?"

Adyan lepaskan pelukan. Menatap isterinya dengan penuh kerinduan

Adyan senyum " rindunya aku dengan kau sayang... kau hilang nak dekat dua minggu aku sunyi sayang. Aku perlukan kau dalam hidup aku."

Adyan mencium setiap permukaan muka isterinya dengan penuh kerinduan diakhiri dengan bibir lembut isterinya. Min hanya mendiam. Membeku.

Dia pun tak tahu kenapa dia hanya mengiya kan sahaja tindakan suaminya itu. Adyan melepaskan daripada mencium bibir isterinya dan memandang senyum.

" tapi saya tak perlukan awak dalam hidup saya!" Min terus mengunakan segala kudratnya melepaskan dirinya daripada adyan dan terus membuka kunci rumah

" sayang....."

PENGORBANAN HATIWhere stories live. Discover now