Di office adyan, adyan dan aakif sedang membincangkan sesuatu kerja terus terbantut apabila adyan mulai ingin berbicara dengan aakif.
" hmmm, mungkin lusa ni aku dengan adiel nak flight ke sarawak."
Aakif angguk sambil badannya santai kebelakang " ouhh ada kerja ke? Dah tu pergi jelah."
Adyan geleng " bukan kerjalah, aku nak pujuk bini aku balik sini semula. Lama dah aku tak jumpa dia, aku call kamelia kawan dia tu tak berbalas sampai sekarang. Call jer dia kata, nombor dah tak aktif."
" pastu?"
" lepastu aku tanya lah aidan, semua okey ke dekat sana. Aku tanya kamelia tukar nombor ke, aidan kata tidak."
" mungkin masa kau call tu dia busy dengan kerja dia kot?"
Adyan angguk " aku pun positif macamtu, tak elok jugak ann pikir buruk. Benda paling penting aku nak buat sekarang adalah aku nak pujuk hati isteri aku tu."
" goodluck lah, tapi kau pun janganlah paksa dia sangat. Kau tahu kan, dia tengah belajar? Itu adalah impian dia tau, adyan. Tak kan kau nak musnahkan macamtu jer?"
Adyan mengeluh " aku ni tak pernah langsung setuju yang dia tu nak sambung belajar."
Aakif sinis " boleh erkk gitu? Oii, kau kena ingat tau yang dia pergi sana dah dapat pun keizinan daripada kau. Kau kata apa, kalau nak pergi dia kena bermadu dengan kakak dia sendiri. So betullah apa yang dia buat tu."
" sekarang dah tak jadi bermadu, so aku nak angkut dia balik."
" haihh kau ni, cubalah jadi orang tu ada sikap toleransi atau berbincang. Dalam perkahwinan berbincang dengan sesama pasangan adalah salah satu kunci kebahagiaan tau."
Adyan diam
" kau kena ingat juga, kenapa dia lari dari kau sekarang ni. Sebab sikap kau ni lah, main tembus jer. Melulu jer menuduh dia. So sekarang siapa yang merana dan menyesal."
" aku tak kisah lah, sekarang ni aku nak angkut juga dia balik. Dia suka ke tak, aku ni suami. Syurga isteri dibawah telapak kaki suami. Tugas isteri mesti sentiasa berada disisi suami dia."
Tegas adyan!
Aakif sinis geleng " sekarang kau nak guna kuasa suami kau pulak? Haihh laki laki, senang betul ann jadi lelaki? Guna kuasa jer apa apa boleh dapat."
Adyan menjeling pandang aakif " kau cakap macamni, kau bukan lelaki ke? Ke sekarang ni si naura tu kahwin dengan lelaki 50 puluh ni?"
" hohoho sedapnya kenakan aku eaa, tapi betul apa? Aku mewakili pihak perempuan jer."
" pape lah, so kau dengan naura nak ikut tak?"
" eemmm naura mungkin tak, sebab sekarang banyak gila client tempah barang. Kalau aku tu ermm pape aku tanya bini aku lu."
" dasar takut bini!" Sinis adyan dengan gelagat aakif yang baginya aakif adalah seorang takut bini
" bukan takut lah, aku hormat dia. Kalau dia tak suka buat apa kita nak ketegak jugak nak paksa dia, betul tak?"
Adyan angguk kepala
" kau pun kena belajar untuk hormat bini sendiri. Jangan ikut kepala kau jer kerjanya!"
Adyan sinis " dalam cerita kau selalu dengar 'woman is always right' kan? Tapi untuk cerita aku ni 'man is always right'you know?"
Aakif mengeleng kepala " ikut situasi juga bro, kalau nak rightkan orang yang macam kau ni tak betul jugak."
" hamboi kau?"
" dahlah sambung kerja."
Mereka sambung membuat kerjanya yang tebantut
YOU ARE READING
PENGORBANAN HATI
RomanceSecond story✨ Tengku Adyan Hayder seorang yang bekerjaya, memiliki segalanya malangnya dia gagal dalam percintaan. Ditinggal dirinya oleh seorang perempuan demi membalas dendam kepada seorang. Jasmine Nur Anissa seorang yang juga memiliki segalanya...