BAB 18

1.5K 30 5
                                    

Besoknya, di rumah datuk iskandar dan datin sofea. Kelihatan datin sofea sedang menonton television tetiba datuk iskandar datang dan duduk disebelah datin sofea

Datin sofea pandang sekilas tan sri iskandar dan jeling. Jeling suami bai!

" tak keluar harini?" Soal datuk iskandar tanpa memandang datin sofea

" hmmm tak."

" kenapa? Kawan datin you tu takde gosip nak diceritakan harini?" Sinis datuk iskandar. Sajer nak buat hati datin sofea sakit hati

Datin sofea mengeluh dan pandang datuk iskandar dengan tak puas hati " you ni kan? Kalau i duduk rumah pastu i call fasya you marah and then i keluar dengan kawan datin i tu pun you marah? Apa yang you nak sebenarnya dalam hidup you ni?!"

Geram betul!

Datuk iskandar gelak kecil " i tak marah kalau you tu nak call fasya sebab nak cakap benda yang berfaedah tapi ni tak kan? You mengumpat? Isn't it? Sama je kalau you keluar ke tak keluar."

" sudahtu? Sekarang ni lebih baik you just shut up your mouth. Tak payah nak bertekak dengan i pasal benda mengarut tu."

Menjeling datin sofea dan fokus kembali melihat television. Mengeluh iskdandar susah betul nak dengar cakap!

" min tanya khabar you semalam."

Datin sofea sinis " lepasni kalau dia tanya, you cakap jer yang i ni dah mati. Cakap dengan dia yang datin sofea dah pergi jauh dari hidup dia, kan senang? Takdelah lepasni bila you jumpa dia, dia asyik tanya pasal i jer"

Kalini datuk iskandar pandang datin sofea tak puas hati " apa masalah you ni sebenarnya? Min tu hanya tanya khabar you jer tau, you tu patut hargai sebab anak you tu masih lagi ambil berat pasal you even you tu dah buang dia macam sampah!"

" ada salah ke i cakap?" Sambil pandang tan sri iskandar tak puas hati

" ambil berat konon? Fake lah semua tu! Yang you tu pun masih nak pertahankan anak tak guna tu kenapa?" Marah datin sofea.

Keras betul hati!

" min tu anak i dan juga begitu dengan fasya. Dua dua i sayang! Jadi tak boleh ke kalau you cuba terima min balik?"

Datin sofea " gila gila gila. You nak suruh i terima dia balik? Memang tak lah!"

Datuk iskandar sayu " sampai bila hati you yang keras ni nak terima dia balik?"

Datin sofea sinis jahat " benda tu tak akan pernah berlaku dan mungkin sampai i mati pun hati i ni tak akan terima dia balik."

Keras betul hati datin sofea ni. Huhh

" dan waktu tu i akan buat dia rasa sangat menyesal dan rasa sangat berdosa sebab dah hancurkan hati seorang perempuan yang pernah sanjung dan berbangga dengan dia dan waktu tu jugak i nak dia merintih memohon maaf dekat batu nisan i! Sebab apa, sebab i nak allah tu kenal dia sebagai anak yang sudah jadi anak derhaka!"

Bangun dan pergi yang ketika itu air mata datin sofea dah jatuh berjurai! Datuk iskandar terkejut dengan pengakuan isterinya dan terus bangun.

" sofea...!"

Terhenti langkah datin sofea apabila iskandar memanggil namanya dengannya cukup keras!

PENGORBANAN HATIWhere stories live. Discover now