Efendim bugün tarihi bir kurgunun eleştirisini ele alacağım.Bilen bilir tarihi kurgu kategorisine açıp baktığınızda hemen hemen hepsinin genç kız kurgularının sözde geçmişte geçen, lordlarla,kontlarla,düşeslerle,düklerle motiflenmiş uyduruk eserler olduğunu görüyoruz.
Tarihi kurgu demek, geçmişte yaşanmış veya yaşanmış olduğu varsayılan olayların yazarın hayal dünyasıyla bezenerek esere dönüştürülmesidir.Normali budur.O dönemi yansıtmak,o dönemde giyilen,yenilen,içilen şeyleri kurgunuzda kullanmak zorundasınız.Karakterler gerçekten yaşamış olabilir ya da bu tarz karakterler tarihte yer almış olabilir ancak hayali karakterlerinizin yaşadığı dönemin gerçeğe uygun olması gerekir.Tatihi kurgular aynı zamanda okuyucuyu bilgilendirmesi gereken eserlerdir.
Peki wattpaddeki tarihi kurgular nasıl derseniz.Gerçekle zerre alakası olmayan, kontların düşeslerin peşinden koştuğu, leydilerin lordlara bacanak, kontların düklere emmioğlu diye seslendiği ,konteslerin koskoca krala enişte diye cilve yaptığı,vıcık vıcık aşk ve cehalet akan kurgular.Abartmıyorum.
Açın bir tarihi kurgudaki düğün sahnesini okuyun.Yazar kraliyet düğününü öyle bir yöresel dille anlatmış ki sanırsın olay ingiltere şatosunun balo salonunda geçmiyor da iç anadolu bölgesinin yozgat ilinde Talibim 2 düğün salonunda geçiyor.Dediğim gibi abartmıyorum.İngiliz soyluları birbirine enişte,bacanak,kayınço diye hitap ediyor.Bir de bunlar bildiğin dük,lord,kont olan asiller.
Aslında bu tarihi kurguların çoğu bir zamanlar annelerimizin teyzelerimizin okuduğu beyaz ciltli pembe aşk romanlarının kontlu, düklü versiyonlarından başka bir şey değil.Burada pek çok tarihi kurgu okudum ve bir kısmını eleştirdim.Yeri geldikçe bunları sırasıyla yayınlayacağım.
Bu tarihi kurguların kitapları basılmış belli başlı yazarlarının başında Jenniferoyce ve Deliciablack biraderler geliyor.İkisinin de tarihi kurgularında kontlar lordlar var ancak içinde kara sevdalı aşk dışında tarihe ve geçmişe dair doğru düzgün bir şey yok.
Jenniferroyce ablamız sağolsun zamanında koskoca çalıkuşunu bile komple ingiliz tarihine uyarlayıp okuyucusuna tarihi avrupa kurgusu diye yedirmiş bir bacımız.
Erik yetişmeyen ingilterede erik ağacının altında sevgilisiyle oynaşmakta olan bir asil genci ağacın tepesinde izlemekte olan genç bir kız elindeki eriği aşağıya düşürüyor ve erik direk gencin tepesine geliyordu.Röntgenlendiklerini anlayan kadın hızla oradan sıvışırken ,kıza öfkeyle bakan gençle, erik ağacının tepesindeki kız arasında bir konuşma geçiyordu.
Ne tesadüftür ki çalıkuşu romanında da bir tepeye tüneyip kiraz yemekte olan feride adlı karakter ,aşağıda dul sevgilisiyle oynaşmakta olan kamaran adlı gençle dul kadını röntgenlemektedir.Feride elindeki kirazı kamranın tepesine düşürünce dul kadın hızla oradan kaçarken ,kamranda tepeye bakıp ferideyi görür ve aralarında bir sohbet başlar.
Wattpadde okuyucu kandırmak kolay, tarihi kurgu diye meşhur yazarların bilinen eserlerini lordlarla,kontlarla bezeyip kendi kurgum diye bezemek de kolay.Ama bırakın yazar ,edebiyatın köşesinden geçemeyen bu kurgu yazanlarının kitaplarını basan yayınevleri artık yaşamayan yazarların eserlerine yaptıkları bu saygısızlığı ne kadar sürdürecekler onu tahmin edemiyorum.
Hadi erik yetişmeyen ülkeye erik ağacı diktin,denizle bağlantısı olmayan,ortasından deniz geçmeyen londraya korsan baskını yaptırdınız da el insaf bari o dönemde ne giyiliyor,ne içiliyor,dönemin zevkleri ne onu yazın.
Zekanın edebiyatla buluşamadığı,gerçekle yakından uzaktan bağlantısı olmayan eserimizin eleştirisine geçebiliriz.