Meja makan
Makanan yang Kai masak memenuhi ruang di atas meja. Mereka berempat duduk bersama dan membaca doa. "Kami makan dulu" ujar semua sebelum memulakan sesi makan. "Daebak!" Ujar Jimin sambil membuat tanda 'good' ke arah Kai. Kai hanya tersengih sebelum sambung makan.
Jae Hee dan Jungkook langsung tak bersuara sebab masing-masing tengah lapar. Makanan di atas meja ni memang cukup untuk mereka semua, tapi dia berdua punya berebut tu mengalahkan budak umur 5 tahun.
"Ni jagi punya la. Jagi dah cop dulu" kata Jae Hee. "Mana boleh. Chopstick oppa dah pegang dulu kimchi ni"kata Jungkook tidak mahu mengalah.
"Korang gaduh lagi sekali or aku campak korang berdua dalam sup kimchi. Lepastu bagi Kookchi makan" gertak Kai menyebabkan mereka terdiam kelu.Tiba-tiba Jimin menghalakan chopsticknya ke arah sup kimchi itu juga. "What?!" dengan rasa tak bersalahnya dia tanya. "Hyung,ape ni?"kata Jungkook.
"Yah!Wae?Eyy,andwae" jawab Jimin pula tidak mahu mengalah. Kali ni Jungkook dengan Jimin pula. "Wahai namja-namja sekalian,saya masak sup ni untuk orang yang bernama Jae Hee sebab dia tak boleh makan ayam.Yang korang berdua berebut sup kimchi ni dah kenapa?"soal Kai.
"Alaa,kat sup ni takde nama Im Jae Hee pon kan? So makan jela" jawab Jungkook sambil menyuapkan sup kimchi tersebut ke dalam mulut.
"Kai,tengok orang tua kutuk tak sedar diri ni" kata Jae Hee sambil memuncungkan bibirnya. "What did you call me? Orang tua kutuk tak sedar diri?" Kata Jungkook menjeling tajam ke arah Jae Hee.
"Memang pun. Dah la tua, tak sedar diri pastu makan makanan orang pulak. Memang pastu kena panggil macam tu" jawab Jae Hee selamba. "Hyung tengok dia ni" rengek Jungkook kepada Jimin. Jimin dan Kai hanya menggelengkan kepalanya. Jaga diorang lagi susah daripada jaga budak kecik.
"Jae, lepas ni kau kemas dapur dengan Jungkook boleh? Aku dengan Jimin nak keluar kejap. Ingat nak beli barang dapur sikit.Banyak juga barang yang dah takde tu. Lagipun nanti hujung minggu ni BTS nak datang makan sini" kata Kai. "Haah nanti kitaorang balik lambat sikit tau sebab ada hal nak kena uruskan kat luar nanti. So jaga diri kay guys?" Pesan Jimin pula.Jae Hee dan Jungkook mengganguk akur sambil mengunyah makanan di dalam mulut.
Lepas makan, Kai terus masuk ke bilik untuk bersiap-siap. Dia capai phone, powerbank dan purse masuk dalam backpack dia. Dia pakai winter sweater sebab sekarang still musim sejuk. "YunYun? Dah siap ke belum sayang?" Kata Jimin sambil mengetuk pintu biliknya. "Dah dah" jawab Kai sambil membuka pintu. "Kajja,nanti lambat pulak balik" sambung Kai lagi sambil menarik tangan Jimin turun tangga.
"Jae Hee, kitorang pergi dulu tau. Kalau lapar, aku dah tinggalkan duit atas meja. Pergi la order something tau. Annyeong"pesan Kai. Jae Hee dan Jungkook hanya mengganguk kepala dan melambai mereka dari dapur.
YOU ARE READING
Barista and English teacher + jjk and pjm
FanficPerjalanan kita dalam hidup tak semestinya lancar. Mesti ada sekatan dan halangan. Siapa yang sanggup hari-hari dipenuhi dengan seksaan. Jadi dia orang sahabat telah mengambil keputusan untuk lari dari tempat yang layak diberi nama 'neraka'. Apabil...